• Mon 5 Jul 2021 23:53
    833 visningar
    1 svar
    1
    833

    Bokat tid för avlivning

    Gjorde imorse ett otroligt tufft beslut och bokade avlivning av vår katt hos veterinären.

    Detta är ett beslut som jag gått och begrundat ca 1 år men jag och sambon kom överens att är katten inte bättre i måendet efter midsommar skulle vi boka tid, men just nu känns det jättejobbigt.

    Min katt är 11 år till hösten och när hon var 1-2 år gammal fick hon diagnosen foderallergi hos veterinären. Vi har fortfarande inte lyckats hitta ett foder som fungerar bra men i perioder har vissa foder fungerat ok (veterinär foder/blöt mat). Just nu äter hon CR anallergenic sen 2 år tillbaka som inte är någon favorit hos katten, hon är liten och tunn och har matt/solblekt päls, alla tror hon är en kattunge pga sitt utseende.

    För ca 5 år sedan mådde hon som bäst och var välmusklad/blank i pälsen.

    Med åren blev hennes allergi ännu sämre och vi tog blodprov för 1,5 år sedan för att se om hon även hade miljöallergier, vilket hon såklart hade, hon gav höga utslag på pollen/gräs/timotej/ ängsgröe/hundäxing och kvalster.

    Kortison behandling sattes in och allergivaccination påbörjades.

    Denna vår blev hon sämre i sina slemhinnor med sår (Eosinofila granulomkomplexet) i munnen och baktassarna, hon har även sår/kala fläckar på övriga kroppen pga allt kliande och slickande, ökade på kortison dosen men hon blir inte bättre..

    Ett annat jobbigt dilemma är att katten undviker mig då hon verkligen hatar sin kortisontablett, från att alltid sovit i vår säng till att hellre välja sova ensam i soffan/inne hos barnen.

    Våra vänner tycker hon ser hemskt sjuk ut pga magrat ur och med sina sår.

    Jag tycker ändå att hon har glimten kvar i ögonen och haltar inte ännu när hon går.

    Men när den dagen kommit har jag kanske väntat för länge..?

    Hon är en kär familjemedlem och idag när jag suttit och googlat undrar man ju alltid om man inte kan göra något mer, läste exempelvis om någon kvalsterspray man kunde använda i huset. Läste att vissa katter fått Pencillin för sin Eosinofila granulomkomplex, vilket vi inte provat.. samtidigt läste jag att det är ett återkommande problem som man får återbehandla regelbundet om man inte kan avlägsna allergiämnenena som orsakar reaktionen. Vilket vi omöjligt kan och vi har fortfarande inte löst foderallergin, verkar bara vara nya saker hon reagerar på efter ett tag när hon ätit en viss sorts foder.

    Min man är väldigt stöttande och säger att jag skall avboka besöket om jag inte tycker det känns bra men då är frågan, kommer man någonsin bli redo för detta beslut och skulle jag avboka besöket för min skull eller ska jag vara ansvarsfull och låta hon somna in innan det går för långt?

    Jag bröt ju ihop när jag pratade med veterinären idag men de hade inga argument för att det inte var dax.

    Kan även tillägga att hon har problem med njurarna/urinblåsan i perioder och kissar i sängarna troligen pga känslig för stress och sin klåda som säkerligen är ett stressmoment enligt veterinären, om/när vi får bukt på allergin skulle vi påbörja behandling mot njurarna.

    Vi har Feliway i vårat sovrum och vattenfontän till henne.

    Tar gärna emot synpunkter från er som har lättare att vara objektiva, hur mycket ska man kämpa?

  • Svar på tråden Bokat tid för avlivning
  • Tue 6 Jul 2021 00:24
    #1

    Jag känner med dig, fick själv ta detta beslut för 1,5 år sen och skiljas från min älskade kisse som jag haft hos mig i 20 år. Det var bland det värsta jag gjort, samtidigt är jag stolt över att fast jag inget hellre ville än att ha henne kvar så lät jag henne slippa lida. Och tog beslutet innan lidandet gick för långt. Det är inte lätt, det är hemskt men det är också så viktigt att ta det ansvaret för sitt djurs skull. Katter är mästare på att dölja att de mår dåligt så när de väl syns mår de troligen ännu sämre än vad det ser ut.

    Jag har inte träffat din katt men utifrån det jag läser som du skrivit så tycker jag det låter som att det är dags, hur sorgligt det än är. Om hennes mående blir sämre och ni inte hittat rätt behandling på så lång tid så kanske det är en befrielse för henne att slippa sår, behandlingar, tabletter m.m. även om det är plågsamt för er att mista er familjemedlem. Man är inte en dålig matte för att man tar ett sånt beslut när ens djur mår dåligt och man testat så mycket för att hjälpa sin katt, kanske är man den allra bästa matten om man då orkar ta beslutet eftersom ens djur inte själv kan säga till.

    Återigen, vet hur hemskt det är.. Hoppas veterinären kan vägleda er vilken väg som är på.plogast i detta fall om du inte känner dig säker.

    Stor kram

Svar på tråden Bokat tid för avlivning