Anonym (Minna) skrev 2021-07-06 07:19:44 följande:
Att vaccinera sig är frivilligt. Så dessa kvinnor som väljer bort vaccinet på grund av en obefogad rädsla har rätt att göra det, och ska slippa påhopp för att de väljer bort vaccinet.
Jag har liksom du valt att vaccinera mig. Jag litar på svensk sjukvård och vill för allt i världen inte få covid med allt vad det kan innebära för både mig och mitt ofödda barn. Och även mina äldre barn, om jag skulle drabbas av långtidscovid med kronisk trötthet eller minnesrubbningar.
Jag har också stött på en del foliehattar som på riktigt tror att jag blivit magnetisk och att det finns en större risk för biverkningar av vaccinet än av covid. Lyssna inte på dem. Prata med din BM eller din VC om du är orolig.
Tack. Min BM rekommenderade vaccin även om hon var tydlig med att det var mitt val. De läkare jag pratat med sa samma sak - valet är mitt men de kunde verkligen bara rekommendera mig att vaccinera mig nu.
Jag håller med om det att det är varje persons val och vägrar klaga på de gravida som väntar. Jag vaccinerade mig med dos 1 i v 26 så frågan är ju vilket skydd det hinner ge men även en dos ska ju ge ett visst skydd? Tycker det känns så himla långt mellan dem bara jämfört med USA. För min del ville jag minska risken att få covid i sista delen av graviditeten och må dåligt då, föda med corona med de risker det skulle kunna ge eller få postcovid och inte orka ta hand om min nyfödda bebis på ett bra vis första halvåret...
Men så kommer de som säger att jag utsatt bebis för neurologisk sjukdom för ett skydd som inte spelar någpn roll. Och tidningarna skriker ut om nya varianter som vaccinet och antikropparna inte hjälper mot, och då tänker jag att jag kanske gjort nåt i onödan.