• Anonym (Matte)

Märker era djur av er graviditet?

Funderar om det finns nån som märkt det. Är gravid och har katt. Känns som att han blivit mer beskyddande/vill ha koll under graviditeten eller vad man ska säga. Vill vara nära, går jag på toa lägger han sig utanför. Sätter jag mig nånstans kommer han genast och ska ligga nära.

Ofta verkar han placera sig så att om jag tittar åt ett håll lägger han sig åt andra hållet för att ha koll bakåt liksom.

Börjat bli småfascinerad av detta. Nån som varit med om samma eller har en teori?

• Svar på tråden Märker era djur av er graviditet?
  • Anonym (japp)

Japp. Hunden märkte att jag var gravid långt innan jag själv gjorde det. Hon började liksom råvalla mig hela tiden. Visst hon är en vallhund men det blev liksom ingen hejd på det. Var hon längre bort från mig än typ en meter så kom hon genast närmare så gott det gick, både ute och inne. Jag undrade just vad hon höll på med när jag hade en äldre släktig på besök som märkte och frågade om jag var på smällen.

• Anonym (Katten)

Absolut, katten övergav min sambo och började vara nära mig, vaktade sedan min förstfödda, nästa barn brydde hon sig inte om.

• Petrellie

Ja, min hund märkte det innan jag ens visste själv och blev väldigt beskyddande. Låg alltid nära. Gick tätt intill istället för att dra osv.

• Anonym (...)

Djur har sinnen vi inte har..

• Anonym (Jo)

Inget jag upptäckte.

• Anonym (Nepp)

Nej varken hund, fågel eller kanin märkte av det någon av gångerna. Inte ens när jag var höggravid märkte de det. Eller ja, gjorde det så visade dem i alla fall inte det.

• Anonym (Avundsjuk)

Gulliga djur ni har. Vår förra hund blev extra "pappig" istället. Vår nya hund är likadan. Hon, min make och min dotter är likadana alla tre och konspirerar mot mig. Jag skämtar bara till 75% när jag säger det. 

• Hyllemor

Konstigt nog verkar mindre barn ha samma typ av sinnen som djur har. Massor av gånger har en 3- eller 4-åring på mitt jobb sagt: "Min mamma har en bebis i magen!" och sedan vråltjatat om det dagligen. När man säger säger det till mamman, så vet hon inte om det själv, utan har frågat i efterhand hur sjutton det blivande storasyskonet kunde märka av det. (Jag har under de senaste åren inte sagt till mamman att jag vet att hon är gravid, men det stämmer alla gånger ändå, för man märker ju det efter ett tag.)

• Anonym (Hej)
    Anonym (Fågel blå) skrev 2021-07-06 12:17:48 följande:

Vår kakadua märkte det och skrek dag som natt, min sambo fick tinnitus och vi avlivade skrället, kakaduan alltså

Hahaha, tur att du förtydligade vem som blev avlivad :D
Svar på tråden Märker era djur av er graviditet?