• sextio­talist
    Tue 6 Jul 2021 10:21
    10024 visningar
    56 svar
    56
    10024

    Behöver man eftersändning?

    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-07-06 09:25:04 följande:

    Adressändring ska inte kosta 600:-, snarare 295:- sist jag gjorde det för ett par år sen. Du gör som du vill men det räcker inte med Kivra, där får du bara från myndigheter som Skv och liknande. Om du inte har eftersändning missar du ALL post som går till din gamla adress, det kan vara privat post men värst är ju om det skickas räkningar dit som du missar för att du glömt att höra av dig till precis alla företag som har din adress och med det riskerar du påminnelseavgifter, inkasso och betalningsanmärkningar.

    Var inte dumsnål ts.


    Det kostar 598 för ett helt hushåll om man fyllt 26
    Anonym (fågel) skrev 2021-07-06 10:05:06 följande:
    Jag är så digital man kan bli, prenumererar inte på några papperstidningar och dylikt, alla räkningar är antingen autogiro eller e-faktura. Alla utom ett omodernt företag....och de kan jag ju meddela.

    Den enda adresserade post jag kan komma på just nu är erbjudanden från låneföretag och sånt och de vill jag ändå inte ha Därför jag frågar, för att se om det är något jag inte tänkt på, utmärkt att du är brevbärare, då kanske du har nåt förslag?
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-07-06 09:25:04 följande:

    Adressändring ska inte kosta 600:-, snarare 295:- sist jag gjorde det för ett par år sen. Du gör som du vill men det räcker inte med Kivra, där får du bara från myndigheter som Skv och liknande. Om du inte har eftersändning missar du ALL post som går till din gamla adress, det kan vara privat post men värst är ju om det skickas räkningar dit som du missar för att du glömt att höra av dig till precis alla företag som har din adress och med det riskerar du påminnelseavgifter, inkasso och betalningsanmärkningar.

    Var inte dumsnål ts.


    Nej, adressändring kostar inget men eftersändning gör, 598 kr.

    Jag får den mesta posten i Kivra, inte bara myndigheter utan banker, försäkringsbolag osv.

    Ja, jag missar ALL post, men jag har ju knappt någon post. Du låter som att det svämmar över av räkningar från en massa företag i brevlådan som jag nu kommer att missa men så är det inte. Jag trodde de flesta faktiskt inte fick pappersräkningar längre. Jag får EN som jag skrev ovan och de kan jag kontakta. Ska jag betala 598 kr för att någon annan ska ordna så att jag får den räkningen? Är jag dumsnål om jag inte gör det? Nä, snarare känns det korkat att göra det.

    Därför jag undrar om det är något jag inte tänkt på som jag kan missa.

    Vi har eftersänt post och allt hänger inte med. Även det som borde göra det. Nu bor vi Malmö så vi fick post från Danmark till den förra hyresgästen (det verkade vara fakturor. öppnade såklart inte).
    Även medlemsutskick och annat går ju inte via skatteverket.
  • sextio­talist
    Wed 7 Jul 2021 22:24
    #24
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-07-06 09:25:04 följande:

    Adressändring ska inte kosta 600:-, snarare 295:- sist jag gjorde det för ett par år sen. Du gör som du vill men det räcker inte med Kivra, där får du bara från myndigheter som Skv och liknande. Om du inte har eftersändning missar du ALL post som går till din gamla adress, det kan vara privat post men värst är ju om det skickas räkningar dit som du missar för att du glömt att höra av dig till precis alla företag som har din adress och med det riskerar du påminnelseavgifter, inkasso och betalningsanmärkningar.

    Var inte dumsnål ts.


    Kostar fortfarande 598. Gjorde det vid vår senaste flytt. 295 är för de som är under 26
  • sextio­talist
    Thu 8 Jul 2021 11:58
    #31
    Anonym (Ellie) skrev 2021-07-07 22:29:52 följande:
    Jag har 0 räkningar på papper. Varför inte skaffa autogiro eller e-faktura? Bättre för miljön också.
    Problemet med autogiro och e-faktura är att de är knutet till ett konto/en person. Så vi har valt att ha en del räkningar via pappersform. Viktiga räkningar som inte får fastna i ett digitalt fack någonstans. (Hyran och elen är sådana)
  • sextio­talist
    Thu 8 Jul 2021 12:17
    #34
    Anonym (Ellie) skrev 2021-07-08 12:08:11 följande:
    Post är ju också knutet till en person?

    Större risk att ett brev försvinner på vägen till brevlådan än att autgiro eller e-faktura inte skulle fungera.

    Sedan kollar jag givetvis mitt konto varje månad så att alla räkningar har dragits som de ska.

    Hyran är till oss båda (adresserat till oss båda), min sambo har rätt att öppna räkningar, även i mitt namn (och vice versa). Däremot kan varken han eller jag gå in på varandras digitala brevlådor 


    Vi har valt detta, då vi ansåg att det var det bästa för oss

  • sextio­talist
    Thu 8 Jul 2021 13:22
    #37
    Anonym (Ellie) skrev 2021-07-08 13:17:29 följande:
    Du missförstår ju totalt.

    Ja man kan missa en räkning men om man flyttat ser man ju till att ha koll! Eftersändning funkar inte alltid och det gäller oavsett bara i ett år.

    Och även om man inte flyttat kan post slarvas bort.

    Det är ens egen skyldighet att betala sina räkningar och JA det blir slarv om man missar en. Jag pratar inte om vad som helst som kan missas nu utan enbart räkningar!

    Och det just av den anledning du skrev innan - missar man en räkning så kan det bli både inkasso och betalningsanmärkning. Och det är ju jävligt onödigt att drabbas av pga slarv.

    Jag säger bara att eftersändning är en onödig kostnad om man har koll, har autogiro/e-faktura, ringer de ställen som skickar post själv osv.

    Som sagt gäller eftersänding bara ett år och även personer som inte flyttat behöver ha koll på sin post oavsett!

    Du kallar folk dumsnåla som inte betalar eftersändning, jag kallar det onödig kostnad om man inte är slarvig.
    Vi är inte slarviga, men vi valde att ha eftersändning, nu har vi inte endast räkningar som kommer brevledes, utan även en del prenumationer och tro det eller ej, även privata brev, vilket är väldigt uppskattat. Det var perfekt, då inom ett par månader visste man vilka som inte hämtade adressen från Skatteverket. Fick även tre privata brev som hade fel adress.
  • sextio­talist
    Thu 8 Jul 2021 13:27
    #39
    Anonym (Ellie) skrev 2021-07-08 13:25:18 följande:
    Ok och själv slapp jag lägga den kostnaden.
    Trist att du endast får räkningar, jag har nöjet att få brev, julkort och även ett och annat vykort. En del tidningar kommer också via brevlådan. 
  • sextio­talist
    Thu 8 Jul 2021 17:05
    #54
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-07-08 16:49:36 följande:
    Här tar det nog hela fem minuter som mest :D
    Alltså, jag skulle nog helst vilja gå tillbaka till pappersfaktura. För nu får man titta på mail, i Kivra, på Klarna för att hitta de där tillfälliga fakturorna som dyker upp ibland. Ja, ibland kommer de även som sms (ja, det har hänt).
    Så när räkningarna ska betalas, så får jag och sambon gå igenom telefonen, så vi inte missar det, titta i apparna, så vi inte missar någon
  • sextio­talist
    Thu 8 Jul 2021 17:08
    #55
    Anonym (Ellie) skrev 2021-07-08 16:40:48 följande:
    Ok.

    Jag har inga sådana krångliga räkningar utan alltid exakt summa på alla, utom elen som bara skiljer sig några kr.

    Inga fakturor på mail. Allt dras direkt från kontot och jag har alltid täckning för dem. Lägger ca 1 minut på räkningarna/månad.
    Inte ens en elräkning?

    Hur gör det med sällan-räkningar. Bilskatten, föreningsavgift, parkeringsräkning, trängselskatt.
    Du bor inte hus förstår jag, för där kan det också dyka upp sällanräkningar.
Svar på tråden Behöver man eftersändning?