• joni86

Orosanmälan

Hej!

Träffade en kille för drygt 1 år sedan, med 2 barn. Han är en fantastisk pappa, men han och barnens mamma verkar behöva växa upp lite.

Jag orkar inte dra hela historien, men jag går ofta till en kurator och pratar av mig. Bland annat om mitt förhållande som jag tycker känns lite komplicerat ibland.

Igår sa kuratorn att hon är tvungen att göra en orosanmälan mot min pojkvän och barnens mamma, efter det jag berättade.

Jag har sjukt dåligt samvete!

Jag älskar min pojkvän så otroligt mycket, jag vill ju inte att han ska råka illa ut. Samtidigt känner jag att han och barnens mamma verkligen skulle behöva hjälp att komma på fötter. Särskilt mamman har varit i en "fas" länge nu och festar och tar droger, hämtat aldrig barnen i tid, ibland inte alls.

Bådas ekonomi är i botten och I helgen fick vi äta glass till frukost för planeringen är så dålig så det fanns inget annat att äta.

Vi bor inte ihop, men vi har börjat prata om det och det känns så jobbigt allting nu.

Någon här som gjort en orosanmälan mot någon de stått nära? Vad hände? Hur gick det?

• Svar på tråden Orosanmälan
  • Zoldaten76

Om detta inte är en trolltråd så ska jag prata klarspråk..

Flyttar du ihop med en sådan där person som inte ens kan planera en frukost så får du fan stå ditt kast..

Lycka till

• Anonym (suck)

1. Jättebra att någon tar sitt ansvar och anmäler för barnets skull då du inte gjort det

2. Om du flyttar ihop eller ens stanna i ett förhållande med denna man så är du lika illa, men du är vuxen och kan välja själv,d et kan inte barn

• Anonym (Spring)

Det är BRA att detta kommer till soc. De kommer få hjälp i sitt föräldraskap, inte bli straffade eller fråntagna barnen.

Om jag var du hade jag lagt benen på ryggen och sagt ?ha ett bra liv, hej!?.

• Anonym (Fantastisk?)

Hur kan du säga att han är en fantastisk pappa när han inte ens klarar av att se till att det finns mat hemma till barnen? En pappa/mamma ska vara mer än bara en lekkompis.

Flyttar du ihop med honom så kan du nog räkna med att du får ta hand om allting som har med barnen att göra! Så mitt råd är samma som tidigare har skrivit! Ge dig av nu när du kan! Det blir ingen bra framtid för dig tillsammans med honom!

• lokuset1
    Anonym (Fantastisk?) skrev 2021-07-06 13:01:33 följande:

Hur kan du säga att han är en fantastisk pappa när han inte ens klarar av att se till att det finns mat hemma till barnen? En pappa/mamma ska vara mer än bara en lekkompis.

Flyttar du ihop med honom så kan du nog räkna med att du får ta hand om allting som har med barnen att göra! Så mitt råd är samma som tidigare har skrivit! Ge dig av nu när du kan! Det blir ingen bra framtid för dig tillsammans med honom!

Ts verkar lida av samma störning som han eftersom han uppenbarligen inte är en fantastisk pappa och ts inte själv gjort något.

Tack gode gud för att det finns människor som anmäler när barn far illa.
  • Anonym (T)

Det är inte bara din kille och hans ex som ska växa upp utan även du. Man går inte in i förhållande med sånna människor och man flyttar definitivt inte ihop med dem. Varför inser du inte det själv? Varför har du så fruktansvärt låga krav? Är du rädd för att vara singel? Inser du att man varken måste eller bör vara i relation/samboskap med någon bara för att man blir kär? Inser du hur sjukt det är att vara tillsammans, och dessutom planera att flytta ihop, med någon som förutom att han får dig att behöva gå i terapi (!) varken kan samarbeta med sitt knarkande ex, ta hand om sig själv eller ta hand om sina barn ens på den grundläggande nivån att han planerar för att det ska finnas något mer att äta än bara glass hemma? Det är en vuxen man vi snackar om, utgår jag från. En vuxen man med barn som inte klarar av att tänka så långt som att se till att det finns någon mat hemma.

Som andra redan sagt, fortsätter du detta får du skylla dig själv. Du behöver verkligen bryta och gå vidare från honom samt rannsaka dig själv och dina (icke-existerande) krav och livsval.

• Anonym (Gränser)

Japp, jag har orosanmält min bror och han fick ett samtal, så jag tror det mest blev en förhandsbedömning. Också varit när ytterligare en gång men då ringde hans fru polisen, så det vet jag blir en orosanmälan från dem.

Jag tänker att det är bra att du själv slipper ta tag i det hela, utan att det faktiskt är din terapeut som anmäler. För det är verkligen en situation där barnen behöver hjälp och man kan vara "fantastiskt" på vissa saker trots att man har stora brister.

• Tow2Mater

"I helgen fick vi äta glass till frukost för planeringen är så dålig så det fanns inget annat att äta" - Vi? Menar du att pojkvännen ska se till att det finns frukost åt dig? Pratade ni inte om det kvällen innan? vad åt ni då?

• Anonym (Linn)

Jag hoppas innerligt att detta är en trolltråd. Jag får ont i magen av att höra berättelser likt denna, där barn far illa.

Tack gode gud och alla högre makter för kuratorer, som reagerar och sätter ner foten när de vuxna runtomkring inget bättre förmår.

• joni86
    Tow2Mater skrev 2021-07-06 17:26:07 följande:

"I helgen fick vi äta glass till frukost för planeringen är så dålig så det fanns inget annat att äta" - Vi? Menar du att pojkvännen ska se till att det finns frukost åt dig? Pratade ni inte om det kvällen innan? vad åt ni då?

Just denna gången så åkte jag till honom ganska sent kvällen innan, så då hade jag tyvärr ingen koll.

Men jag borde nog reagerat starkare än jag gjorde, men att vara kär gör mig dum. Ser inte saker som andra ser, därför frågar jag här. Och här är svaren brutalt ärliga, och det är nog det jag behöver höra....
  • joni86
    Anonym (Fantastisk?) skrev 2021-07-06 13:01:33 följande:

Det kanske låter dumt, men min uppväxt var väldigt strulig, och se hur bra han är med barnen på andra sätt, leker och busar med dem hela tiden och har mycket tålamod. Mina föräldrar gjorde aldrig det, det enda jag minns är skrik, tårar och slag från min uppväxt. Det är därför jag säger att jag tycker han är en fin pappa.

Och jag tror han försöker men det blir fel någonstans.

Jag vill ju finnas där och hjälpa till, men jag vill inte bli inblandad i röran heller. Jag hoppas ju att det här kan ordna upp sig. Inte bara lägga benen på ryggen och lämna han och hans barn.
  • Anonym (X)
    Tow2Mater skrev 2021-07-06 17:26:07 följande:

Om jag sover över hos nån utgår jag från att få frukost, precis som jag bjuder på det när nån sover hos mig.
  • Tow2Mater
    Anonym (X) skrev 2021-07-07 09:00:41 följande:
    Om jag sover över hos nån utgår jag från att få frukost, precis som jag bjuder på det när nån sover hos mig.
    Jaha, jag utgår från att man åker till McD och hämtar det jag vill ha. Vi har alla olika forväntningar tydligen.
  • Anonym (X)
    Tow2Mater skrev 2021-07-08 00:03:06 följande:

Jaha, jag utgår från att man åker till McD och hämtar det jag vill ha. Vi har alla olika forväntningar tydligen.

De flesta här äter frukost hemma.

Visst bor du i USA?
  • Tow2Mater
    Anonym (X) skrev 2021-07-08 00:24:00 följande:
    De flesta här äter frukost hemma.

Visst bor du i USA?
    Men nu fanns det ju inget hemma, förutom glass. Skulle du inte åka till McD eller annan valfri frukostservering och hämta, eller skulle du äta glass?

Poängen var att man kan inte utgå från att andra gör som man själv gör.
Svar på tråden Orosanmälan