• Tjena8765

    Lurad/Bedrägeri

    Hej

    Förra veckan fick jag ett sms som i efterhand när jag sökt på Google visade sig vara bedrägeri.

    Där det stod på sms att de va från yours kommer inte exakt ihåg vad det stod på smset. Var då en länk som ja då va så dum o klickade på o dit ja kom så stod det tullavgift 19kr. Tog bort det direkt och smset ochså då. Men sen idag när jag gick in på min mobilbank så hade ja minus på kontot då har det dragit 999kr där det står kortköp/uttag. Så ja fick gå till banken och blev o spärra kort. Men dom kunde inte se nåt konstigt alls dom trodde mer de va jag. Vilket det inte är. Men min tanke är nu måste jag byta telefon o nummer o hela alltet pågrund utav det här vill ju inte bli av med mera pengar.

    Kanske frågar på fel ställe men provar här. Vill ha seriösa o bra svar o inget skit skäll.

  • Svar på tråden Lurad/Bedrägeri
  • Kvinna1989
    Tjena8765 skrev 2021-07-06 22:30:06 följande:

    Hej

    Förra veckan fick jag ett sms som i efterhand när jag sökt på Google visade sig vara bedrägeri.

    Där det stod på sms att de va från yours kommer inte exakt ihåg vad det stod på smset. Var då en länk som ja då va så dum o klickade på o dit ja kom så stod det tullavgift 19kr. Tog bort det direkt och smset ochså då. Men sen idag när jag gick in på min mobilbank så hade ja minus på kontot då har det dragit 999kr där det står kortköp/uttag. Så ja fick gå till banken och blev o spärra kort. Men dom kunde inte se nåt konstigt alls dom trodde mer de va jag. Vilket det inte är. Men min tanke är nu måste jag byta telefon o nummer o hela alltet pågrund utav det här vill ju inte bli av med mera pengar.

    Kanske frågar på fel ställe men provar här. Vill ha seriösa o bra svar o inget skit skäll.


    Oj, jag fick ett MMS som det stod "ladda ner bild " och enda texten som stod var "Yours" så antar att de var samma jag fick då? Vågade inte ladda ner eller klicka på de.. asså vart kommer sånna här medelande fråm, jag har liksom hemligt nummer dessutom!? :O
  • daljian

    Om det gått till som du beskriver och att du inte gett bort något kortnummer eller signerat något så tror jag inte uttaget är relaterat till den händelsen.

    Banker brukar också ha spärrar på kort för osäkra köp på internet.

  • Tjena8765
    daljian skrev 2021-07-06 22:34:35 följande:

    Om det gått till som du beskriver och att du inte gett bort något kortnummer eller signerat något så tror jag inte uttaget är relaterat till den händelsen.

    Banker brukar också ha spärrar på kort för osäkra köp på internet.


    Okej, men fattar inte hur de kunnat bli så här då isåfall 999kr är ju ingen vanlig heller så nåt skumt är det ju
  • Sockerikaffet

    De kan inte dra pengar/göra ett köp bara genom att du klickar på en länk. Lämnade du några uppgifter om ditt kreditkort? Om inte så måste det ha gått till på annat sätt.

  • Tjena8765
    Sockerikaffet skrev 2021-07-06 22:41:50 följande:

    De kan inte dra pengar/göra ett köp bara genom att du klickar på en länk. Lämnade du några uppgifter om ditt kreditkort? Om inte så måste det ha gått till på annat sätt.


    Ah fattar bara inte hur då
  • Finansen7
    Tjena8765 skrev 2021-07-06 23:24:43 följande:

    Ah fattar bara inte hur då


    Vilket typ av kort har du? Kortutställare kan visa var du har handlat. ?Kortköp? säger ju ingenting.
  • Tjena8765
    Finansen7 skrev 2021-07-07 05:45:45 följande:

    Vilket typ av kort har du? Kortutställare kan visa var du har handlat. ?Kortköp? säger ju ingenting.


    Vad är kortutställare för något?

    Jag har ett Mastercard kort
  • Finansen7
    Tjena8765 skrev 2021-07-07 12:16:53 följande:

    Vad är kortutställare för något?

    Jag har ett Mastercard kort


    Jag har också ett mastercard (kortutställare). Via en app kan jag se varje transaktion och vem som debiterat.
  • Tjena8765
    Finansen7 skrev 2021-07-07 13:37:56 följande:

    Jag har också ett mastercard (kortutställare). Via en app kan jag se varje transaktion och vem som debiterat.


    Okej

    Vad heter den appen?
  • Tjena8765

    Det jag tycker är mycket konstigt är ju att det bara står kortköp/uttag o summan 999kr. O det skedde den 30juni och pengarna drogs den 5e. Hade det varit jag så hade jag ju vetat om det men det här förstår jag mig inte på. När man beställer eller köper något så brukar det väll stå vad butiken eller liknande heter? När ja köper grejer så betalar jag dessutom direkt så detta är mycket märkligt

Svar på tråden Lurad/Bedrägeri