• Liii19

    Nojig?

    Hej!

    Har en 7veckors bebis här hemma.

    Jag tycker det är väldigt jobbigt när andra håller i vår bebis, men låter de göra de.

    Vid ett kalas i veckan så blev svärmor ledsen över att hon fick känslan av att vi inte litade på att hon tog hand om vår bebis - när sambon bad om att hon kunde vara i samma del där vi var så jag kunde se vagnen (blir orolig när jag inte vad kontroll, det har inget med att jag inte litar på svärmor).

    Vad tycker ni är jag nojig? Eller borde svärmor kanske förstå att man kan hålla sig nära föräldrarna till bebis när den är så pass liten?

  • Svar på tråden Nojig?
  • Tessaloniki

    Det är väl fullständigt naturligt (och hälsosamt!) Att man dom nybliven förälder vill ha koll på sitt spädbarn? Svärmor får gott tagga ned. Du ska inte behöva känna dig tvungen att låta andra hålla i barnet för att de ska bli nöjda. Känns det inte bekvämt så ska du inte behöva utsätta dig för den oron. Jag kommer nog vara minst likadan när jag väl får barn. Försök att inte låta dig få skuldkänslor för att du vill vara nära din bebis. <3


    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Liii19

    Har nog enklare för när min familj lyfter etc, men de gör sällan det på detta viset. Då hade jag dessutom sagt till att ?håll dig vid oss så jag ser vagnen? men tänker att det är naturligt att man gör det. Vill liksom höra om bebis skriker eller om bebis plockas upp eller vad som händer. Är även rädd att de som lyfter skulle exempelvis snubbla eller råka glömma bort nacken.

    Här uppmanar dessutom svärmor att alla ska bära bebis för att bebis är så söt, vilket jag förstår är för att hon är stolt men det är ändå lite konstigt tycker jag. Hon borde känna av att jag tkr det är jobbigt, fastän jag inte säger något så tkr jag att det märks på mig.

  • Tessaloniki
    Liii19 skrev 2021-07-07 04:29:47 följande:

    Har nog enklare för när min familj lyfter etc, men de gör sällan det på detta viset. Då hade jag dessutom sagt till att ?håll dig vid oss så jag ser vagnen? men tänker att det är naturligt att man gör det. Vill liksom höra om bebis skriker eller om bebis plockas upp eller vad som händer. Är även rädd att de som lyfter skulle exempelvis snubbla eller råka glömma bort nacken.

    Här uppmanar dessutom svärmor att alla ska bära bebis för att bebis är så söt, vilket jag förstår är för att hon är stolt men det är ändå lite konstigt tycker jag. Hon borde känna av att jag tkr det är jobbigt, fastän jag inte säger något så tkr jag att det märks på mig.


    Be din man säga ifrån till svärmor, det är ju inte okej att hon går runt och säger till alla andra att bära bebisen. Titta på bebis är en sak, men att vem som helst ska hiva upp ungen känns inte alls okej. Förstår verkligen din känsla där. Det bästa är nog att säga ifrån, hon uppfattar tydligen inte att du tycker det är jobbigt. Hon kanske inte är så bra på att läsa kroppsspråk, eller så känner hon dig inte tillräckligt väl för att se på dig när du upplever att situationen är jobbig.  
    Väntar på regnbågen efter stormen
Svar på tråden Nojig?