• Anonym (Hur lyckas man med det?)

Arbetsgivaren fifflar med lönen

Jag känner en killkompis som har sambo med 4 barn. Han har skulder på över 300.000kr och fått jobb. En timanställning och säger att kronofogden inte kan ta någon s. k. a utmätning p. g. a timanställningen och sen att arbetsgivaren fifflar på något sätt så inte kronofogden ser lönen. Jag fattar inte hur man lyckas med detta och min kompis inte vill göra rätt för sig

• Svar på tråden Arbetsgivaren fifflar med lönen
  • Anonym (Fuskar)

Bara anmäla

Om du som skattebetalare vill att välfärden osv någon gång skall bli bättre gäller det att staten får in sin inkomst.

Det är även om det är sorgligt tyvärr såna typer av skulder som kostar samhället och övriga skattebetalarna massa miljoner.

På samma sätt som att folk som slänger all möjlig skit vid returstationerna inte fattar att kommunalskatten blir högre om kommunens utgifter ökar.

• Anonym (Hur lyckas man med det?)
    Anonym (Fuskar) skrev 2021-07-07 09:27:50 följande:

Bara anmäla

Om du som skattebetalare vill att välfärden osv någon gång skall bli bättre gäller det att staten får in sin inkomst.

Det är även om det är sorgligt tyvärr såna typer av skulder som kostar samhället och övriga skattebetalarna massa miljoner.

På samma sätt som att folk som slänger all möjlig skit vid returstationerna inte fattar att kommunalskatten blir högre om kommunens utgifter ökar.

Man undrar ju hur dom lyckas. Om dom kommer på han så blir det inte roligt. Tänker på min killkompis som säger att det inte första gången han gör detta
  • Anonym (X)

Jobbar han svart alltså?

• Anonym (Grabb)

Det enda sättet arbetsgivaren kan "fiffla" skulle vara att antingen betala ut svarta pengar, alternativt en mix av en "låg lön" på pappret och "resten-rakt-i-fickan".

Sedan en längre tid tillbaka så samarbetar KFM med Skatteverket, så om arbetsgivaren betalar ut korrekt lön och skickar in sina arbetsgivardeklarationer (som numera sedan en längre tid är på individnivå) så plockar KFM upp denna information från SKV och då dimper det ganska snabbt in ett brev till arbetsgivaren att denne skall göra s k löneutmätning, och det kan man inte "bara låta bli att göra"... för då får arbetsgivaren KFM på halsen...

Så det låter nog mer som att personen "jobbar svart"...

• Anonym (***)

Han jobbar alltså svart, troligtvis delvis, eftersom viss lön ändå verkar redovisas.

Du kan anmäla företaget. 

• Anonym (Granskad)
    Anonym (***) skrev 2021-07-07 10:16:53 följande:

Han jobbar alltså svart, troligtvis delvis, eftersom viss lön ändå verkar redovisas.

Du kan anmäla företaget. 

Eller personen som jobbar svart. Maken blev granskad av skatteverket när någon av våra "vänner" anmälde att han jobbade under sjukpension. "Jobbet" bestod i att gå med i hemvärnet. Han blev fri från misstanke.
  • Anonym (***)
    Anonym (Granskad) skrev 2021-07-07 10:27:04 följande:
    Eller personen som jobbar svart. Maken blev granskad av skatteverket när någon av våra "vänner" anmälde att han jobbade under sjukpension. "Jobbet" bestod i att gå med i hemvärnet. Han blev fri från misstanke.
    Spelar ju ingen roll vem man anmäler, eftersom det hänger ihop. Får skatteverket reda på att Kalle jobbar svart så kollar de ju även upp bolaget.

Vad har din historia med detta att göra, menar du att man inte ska anmäla om man misstänker att folk fuskar med skattemedel?
  • Anonym (Granskad)

[quote=81233759][quote-nick]Anonym (***) skrev 2021-07-07 10:33:03 följande:[/quote-nick]Spelar ju ingen roll vem man anmäler, eftersom det hänger ihop. Får skatteverket reda på att Kalle jobbar svart så kollar de ju även upp bolaget.

Vad har din historia med detta att göra, menar du att man inte ska anmäla om man misstänker att folk

Nej var har jag sagt det? Menar bara att det räcker med att veta personens namn för att anmäla. Ursäkta att jag störde

• Friger

Jag är arbetsgivare. Jag skulle inte begå brott för att hjälpa en anställd kringgå kronofogden.

Rent praktiskt har jag inte en susning om hur det skulle gå till heller... Pengarna är ju digitala. Bästa sättet att få en revision (kontroll från skatteverket) måste ju vara att ta ut stora summer kontant ur bolaget.

Rent allmänt så skickar man in lönespecifikationerna till skatteverket varje månad numera.

• Anonym (Granskad)
    Anonym (Granskad) skrev 2021-07-07 10:52:29 följande:

[quote=81233759][quote-nick]Anonym (***) skrev 2021-07-07 10:33:03 följande:[/quote-nick]Spelar ju ingen roll vem man anmäler, eftersom det hänger ihop. Får skatteverket reda på att Kalle jobbar svart så kollar de ju även upp bolaget.

Vad har din historia med detta att göra, menar du att man inte ska anmäla om man misstänker att folk

Nej var har jag sagt det? Menar bara att det räcker med att veta personens namn för att anmäla. Ursäkta att jag störde

I princip trodde "vännen" att det var möjligt att både få sjukpension av staten och jobba åt staten. Samtidigt.
Svar på tråden Arbetsgivaren fifflar med lönen