• Jojjoooo

    Ytterkläder inför hösten!

    Nu har jag kommit till de dilemmat att jag inte riktigt vet vad jag ska köpa till hösten åt grabben som blir 8 i år.

    Funderade på en softshelljacka, dom är lite snyggare & kan ändå stå emot vatten litegrann, vissa väldigt bra tom.

    Eller ska man kö skaljacka? Blev osäker på fodrat regnställ till honom också som vi alltid kört med. Men jag upplever att han inte är ute på det sättet & leker, känns dumt att lägga massa pengar på ytterkläder när det ej används fullt ut. Exempelvis så hade han enbart fingervantar förra året förutom på vintern då, för några regnvantar eller skalvantar va ej intressant. Han börjar väl bli stor men måste ju fortfarande ha något som står emot lite regn & vind. Och när de blir kallare då? Gillar inte att dra på vintersettet innan snön kommit, de väntar vi med tills dess att snön börjar falla.

  • Svar på tråden Ytterkläder inför hösten!
  • Fosse

    Skaljacka i bra kvalitet och skalbyxor, fleece och två par fingervantar; skal och fleece/stickade.

    Det kommer räcka hela hösten. Vi köper inte galonplagg till de stora barnen längre, skalplaggen brukar räcka gott. Köpte ett par gummistövlar till 8-åringen som nu är urväxta utan att ha blivit använda en enda gång...

    Rejäla goretex gympaskor/kängor i högre modell har funkat bra.

  • Jojjoooo

    @Fosse ja absolut ska det räcka. Blir nog att jag kör på det eventuellt men ?problemet? är att jag tror tyvärr inte han kan komma ihåg att han ska ha på sig både fleece+skal dom kalla dagarna. Det glöms mycket i skolan ofta så jag tror tyvärr inte det skulle funka så jättebra men helt klart mer prisvärt att köra så istället för att införskaffa sig fodrat regnställ.

    Det tänker jag köra på dom till dom mindre barnen här hemma som fortfarande leker på ett helt annat sätt utomhus.

  • Jemp
    Jojjoooo skrev 2021-07-08 09:18:35 följande:

    @Fosse ja absolut ska det räcka. Blir nog att jag kör på det eventuellt men ?problemet? är att jag tror tyvärr inte han kan komma ihåg att han ska ha på sig både fleece+skal dom kalla dagarna. Det glöms mycket i skolan ofta så jag tror tyvärr inte det skulle funka så jättebra men helt klart mer prisvärt att köra så istället för att införskaffa sig fodrat regnställ.

    Det tänker jag köra på dom till dom mindre barnen här hemma som fortfarande leker på ett helt annat sätt utomhus.


    Det brukar väl finnas skaljackor med avtagbar men fästbar fleece, om du förstår hur jag menar?
  • Jojjoooo
    Jemp skrev 2021-07-08 09:19:58 följande:

    Det brukar väl finnas skaljackor med avtagbar men fästbar fleece, om du förstår hur jag menar?


    Jo typ PoP men tycker bara dom är klumpiga att få på sig. Nä, blir nog fodrat regnställ iallfall..
  • Jojjoooo
    Jemp skrev 2021-07-08 09:19:58 följande:

    Det brukar väl finnas skaljackor med avtagbar men fästbar fleece, om du förstår hur jag menar?


    Jo typ PoP men tycker bara dom är klumpiga att få på sig. Nä, blir nog fodrat regnställ iallfall..
Svar på tråden Ytterkläder inför hösten!