Tack för söka svar! Jag är nordnorrlänning men är gift med en sörlänning som inte tål myggen och så har barnen fått samma överkänslighet. Vi letar efter något bra ställe helt enkelt så man ändå kan leva året runt... Jag vet det där om våtmarker etc så det undviker vi ju helst. Vid havet vill vi inte bo då risken för sämre vintrar ökar. Så helst en bit in.
lövet2 skrev 2021-07-08 21:25:06 följande:
Jag bodde i Piteå 3 år, i utkanten av staden. Där var det nästan inga mygg faktiskt. Vill du bo i Västerbotten, så kan jag tänka mig att Skellefteå och Umeå också är ganska förskonade.
Hur långt från Piteå bodde du på ett ungefär? Vi har kollat lite runt Umeå och då på exempelvis Vännäs som ligger ca 30 min ifrån. Kan myggen finnas där liksom? I stan är det ju inget men vi vill ju inte betala hur många miljoner som helst för ett hus heller, villapriserna är ju groteska där... Skellefteå har samhällen runt omkring också, typ burträsk, lövånger, byske etc. Verkar ganska lagom för oss men vi vet inget mer om dem. Vet någon om myggläget däromkring?
Tänker att mycket i Västerbotten är öppna landskap, det borde ju vara bättre chans att slippa mygg då? Eller tänker jag fel? Norrbotten är mer skog och därmed också mer mygg...