• Anonym (?)

Slippa mygg, var bo i Norrland?

Var ska man bo för att slippa myggen om man vill bo i Norrland? Det rör sig om överkänslighet/allergi hos barn och vuxen till den grad att det bara sitts inomhus hela sommaren... Och det är ju svintråkigt. Vi vill bo på landet/bredvid nåt mindre ställe. Inne i städerna kan man slippa dem men där vill vi inte bo. Ge gärna förslag som gäller typ Västerbotten och Ångermanland. Det behöver ju inte vara totalt myggfritt, räknar ju med att dem inte går att slippa helt men ändå...

• Svar på tråden Slippa mygg, var bo i Norrland?
  • Anonym (löä)

Du skall bo i Norrland på vintern givetvis.

• Anonym (Johanna)

Problemet är att du inte på förhand kan veta om en plats är myggrik eller inte.. Mycket beror på hur varmt/kallt det varit under året och vilket väder som gynnat myggen mest.

Jag bor i södra norrland och vissa år är i princip helt myggfritt och året efter kan vi vara invaderade och ha myggexplosioner under hela sommaren... Det är ju liksom inget vi kan veta.. Visst kan man få ett hum om det är myrmarker, våtmarker, insjöar etc som samlar mygg men det är absolut ingen garanti... Jag bor ute vid havskusten och kan få mängder av mygg...

• Anonym (Havet)

Mitt hetaste tips (som boende i Luleå) är; välj en plats nära Havet där det fläktar. Behöver inte vara mitt inne i en stad för att havsbrisen ska göra sitt. Bor själv ca 2 kilometer från havet (utanför stan) och har näst intill myggfritt om somrarna. 

Vill ni dock bo lite mer inåt landet med skog i närheten alternativt närheten av vattendrag/sjö så skulle jag säga att det blir svårt, eller på gränsen till omöjligt, att komma undan myggen.

• lövet2

Jag bodde i Piteå 3 år, i utkanten av staden. Där var det nästan inga mygg faktiskt. Vill du bo i Västerbotten, så kan jag tänka mig att Skellefteå och Umeå också är ganska förskonade.

• Anonym (?)

Tack för söka svar! Jag är nordnorrlänning men är gift med en sörlänning som inte tål myggen och så har barnen fått samma överkänslighet. Vi letar efter något bra ställe helt enkelt så man ändå kan leva året runt... Jag vet det där om våtmarker etc så det undviker vi ju helst. Vid havet vill vi inte bo då risken för sämre vintrar ökar. Så helst en bit in.

lövet2 skrev 2021-07-08 21:25:06 följande:

Jag bodde i Piteå 3 år, i utkanten av staden. Där var det nästan inga mygg faktiskt. Vill du bo i Västerbotten, så kan jag tänka mig att Skellefteå och Umeå också är ganska förskonade.

Hur långt från Piteå bodde du på ett ungefär? Vi har kollat lite runt Umeå och då på exempelvis Vännäs som ligger ca 30 min ifrån. Kan myggen finnas där liksom? I stan är det ju inget men vi vill ju inte betala hur många miljoner som helst för ett hus heller, villapriserna är ju groteska där... Skellefteå har samhällen runt omkring också, typ burträsk, lövånger, byske etc. Verkar ganska lagom för oss men vi vet inget mer om dem. Vet någon om myggläget däromkring?

Tänker att mycket i Västerbotten är öppna landskap, det borde ju vara bättre chans att slippa mygg då? Eller tänker jag fel? Norrbotten är mer skog och därmed också mer mygg...
  • Anonym (?)
    Anonym (Havet) skrev 2021-07-08 18:58:55 följande:

Mitt hetaste tips (som boende i Luleå) är; välj en plats nära Havet där det fläktar. Behöver inte vara mitt inne i en stad för att havsbrisen ska göra sitt. Bor själv ca 2 kilometer från havet (utanför stan) och har näst intill myggfritt om somrarna. 

Vill ni dock bo lite mer inåt landet med skog i närheten alternativt närheten av vattendrag/sjö så skulle jag säga att det blir svårt, eller på gränsen till omöjligt, att komma undan myggen.

Hur är huspriserna där? :) och hur är vintrarna så nära havet?
  • Anonym (Havet)
    Anonym (?) skrev 2021-07-08 22:28:31 följande:
    Hur är huspriserna där? :) och hur är vintrarna så nära havet?

Varierar, beroende på område och läge. Kolla hemnet. 

Vet inte vad för slags vinter ni är ute efter men kommunens stolthet på vintern är ju den omåttligt populära isvägen som går runt hela stan. Snö, ja. Minus 20-30 i januari-februari, ja. En känsla (OBS! Känsla) är att vintern börjar lite senare, dvs det är lite varmare där i oktober-november. Men sen vräker snön ner och så får man dras med den till april-maj. 

• Anonym (Havet)
    Anonym (?) skrev 2021-07-08 22:26:25 följande:

Tack för söka svar! Jag är nordnorrlänning men är gift med en sörlänning som inte tål myggen och så har barnen fått samma överkänslighet. Vi letar efter något bra ställe helt enkelt så man ändå kan leva året runt... Jag vet det där om våtmarker etc så det undviker vi ju helst. Vid havet vill vi inte bo då risken för sämre vintrar ökar. Så helst en bit in.

Hur långt från Piteå bodde du på ett ungefär? Vi har kollat lite runt Umeå och då på exempelvis Vännäs som ligger ca 30 min ifrån. Kan myggen finnas där liksom? I stan är det ju inget men vi vill ju inte betala hur många miljoner som helst för ett hus heller, villapriserna är ju groteska där... Skellefteå har samhällen runt omkring också, typ burträsk, lövånger, byske etc. Verkar ganska lagom för oss men vi vet inget mer om dem. Vet någon om myggläget däromkring?

Tänker att mycket i Västerbotten är öppna landskap, det borde ju vara bättre chans att slippa mygg då? Eller tänker jag fel? Norrbotten är mer skog och därmed också mer mygg...
    Min bror har stuga i Byske, fett mycket mygg. 
    Jag tror det är svårt att på förhand säga "i den här byn är det mygg, i den byn är det inte mygg". 
  • lövet2
    Anonym (?) skrev 2021-07-08 22:26:25 följande:

Hur långt från Piteå bodde du på ett ungefär?
    Jag bodde ju i staden, i ett hyreshus. Men inte i centrum. Så fort man kommer utanför staden, så är det mygg. Det går liksom inte att komma i från.

Jag ser två alternativ. Antingen i norr. Kiruna med omnejd. Där finns det knappt mygg. En släkting till mig bor där och säger att de inte ens har myggfönster i huset.
    Ett annat alternativ är att välja ut ett ställe där det känns bra att bo. Sedan myggsäkrar ni huset. Jag hälsade på en fd stockholmare, som köpt hus här i närheten. Hon hade spikat upp myggnät runt hela altanen och satt en fukttålig heltäckningsmatta på golvet, så hon kunde sitta ute hela kvällarna utan en enda mygga. Ligga och sola utan knott eller broms. Myggnät till alla öppningsbara fönster. Inne i sovrummet hade hon myggnät runt sängen www.clasohlson.com/se/Insektsnät-sänghimmel/p/34-1113
Svar på tråden Slippa mygg, var bo i Norrland?