Jemp skrev 2021-07-09 18:39:19 följande:
Har du nån tanke kring vilken klass som är "bäst" att hoppa över?
Hur anpassar skolan bäst? Vad bör man kräva? (Nu tänker jag framförallt lågstadiet).
Jag tänker att någonstans årskurs 2-5. Det är bra att utvärdera med hjälp av NP. Som lärare hade nog jag gjort NP ett år tidigt med eleven i år 2 och sen om det kändes rätt låtit hen börja år 4.
Tycker Jenny gav bra exempel. Strax ovan. Samma problem men med mer djup. Att låta eleverna självständigt rinna iväg utan undervisning/genomgångar blir sällan bra. I matematik använt det jag rika problem och för NO-ämnen kan man oftast rätt lätt fördjupa. Förmågorna är generella. Att analysera och resonera kan du göra på allt stoff. Att ta fram svårare stoff i samma ämne är ganska lätt?
Tänker att man ska vara försiktig med barn som lär sig utantill bra. Högstadiet och gymnasiets kunskapskrav ställer stora krav på mognad i analytisk förmåga. Också ganska stora krav på omvärldsmedvetenhet skulle jag säga? en del är skickliga läsare med gott minne, men stöter på patrull när kraven ökar på högstadiet. Kanske just för att man inte följer nyheter som en tonåring eller har mognaden att förstå hur politik lite fungerar? naiva kanske? Även i NO ska du kunna resonera om varför åtgärder i klimat inte genomförs t.ex. , minst sagt komplexa frågor.
Denna läroplanen har ju fått kritik för just det. Å andra sidan är det den vi har att förhålla oss till nu.