Är jag korkad?
Ja som mitt namn har jag alltid känt mig utanför, främst i diskussioner. Känner alltid mig smartare än andra men får ofta höra att jag uttrycker mig korkat. Eller hur tänker du som nu får jag ofta tillbaka. Folk kan även bli arga på mig då jag gärna vill vara korrekt.
Många kan säga sin mening men får inget mothugg, utan bara medhåll och spinner dom iväg på långa samtal där jag mest sitter passiv. När det blir långa samtal blir jag ofokuserad och less och så försöker jag komma in med någon synpunkt jag tycker passar in i samtalet. Ofta blir det ingen vidare diskussion när jag pratar utan mest ett jaha tillbaka.
Har aldrig förstått hur man håller igång en diskussion utan när jag kommer in så avbryter folk och då börjar dom prata om något annat igen.
Hamnar alltså ofta i något slags underläge i en diskussion, jag känner mig inte hemma om man pratar i grupp. När jag pratar på tu man hand är oftast inga svårigheter. Försöker även hålla mig till ämnet när vi pratar eller komma med egna erfarenheter.
Dock är jag extremt dålig på att komma med långa historier, mina meningar blir typ på 10 ord. Det känns som mitt språkliga ordförråd är begränsat och att jag måste tänka fram varje ord, det kommer ej naturligt.
Måste jag förbättra min talförmåga eller är jag helt enkelt korkad och inte förstår hur man håller igång en diskussion.