• Anonym (Alltidutanför)

Är jag korkad?

Ja som mitt namn har jag alltid känt mig utanför, främst i diskussioner. Känner alltid mig smartare än andra men får ofta höra att jag uttrycker mig korkat. Eller hur tänker du som nu får jag ofta tillbaka. Folk kan även bli arga på mig då jag gärna vill vara korrekt.

Många kan säga sin mening men får inget mothugg, utan bara medhåll och spinner dom iväg på långa samtal där jag mest sitter passiv. När det blir långa samtal blir jag ofokuserad och less och så försöker jag komma in med någon synpunkt jag tycker passar in i samtalet. Ofta blir det ingen vidare diskussion när jag pratar utan mest ett jaha tillbaka.

Har aldrig förstått hur man håller igång en diskussion utan när jag kommer in så avbryter folk och då börjar dom prata om något annat igen.

Hamnar alltså ofta i något slags underläge i en diskussion, jag känner mig inte hemma om man pratar i grupp. När jag pratar på tu man hand är oftast inga svårigheter. Försöker även hålla mig till ämnet när vi pratar eller komma med egna erfarenheter.

Dock är jag extremt dålig på att komma med långa historier, mina meningar blir typ på 10 ord. Det känns som mitt språkliga ordförråd är begränsat och att jag måste tänka fram varje ord, det kommer ej naturligt.

Måste jag förbättra min talförmåga eller är jag helt enkelt korkad och inte förstår hur man håller igång en diskussion.

• Svar på tråden Är jag korkad?
  • Anonym (S)

Bara för att du uttrycker dig på ett sätt som de andra inte fattar betyder inte att du är korkad. Antingen behöver du dumma till svaren eller så är det för osammanhängande för dem att begripa. Som när jag pratar (och oftast tänker samtidigt dessutom) så kan jag tänka fem steg framåt men kan glömma att informera motparten om mellanstegen, eftersom de för mig är så självklara att man inte ens ska behöva nämna dem.

Sen kanske du väljer samtalsämnen som andra inte känner sig så bekväma med, kanske att de inte har så goda insikter i ämnet så de har något att bidra med.

• Anonym (Tess)

Har alltid haft samma problem. Visade sig på äldre dar att jag har en asberger diagnos???? det förklarade en hel del.

• Anonym (Elin)

Det låter som att du umgås med människor som har helt andra intressen än du. Själv säger jag inte heller mycket när man umgås i grupp, men de flesta jag umgås med pratar om intressanta saker så jag tycker att det är trevligt att bara lyssna.

• Glinda från Oz

Det är svårt att svara utan att ha hört konversationerna. Handlar det om ren fakta är det lätt att kolla upp (tänker på årtal, vem som är utrikesminister etc) och konstatera vem som har rätt. Är det åsikter blir det mer subjektivt även om de kan vara mer eller mindre faktabaserade. Är det så att alla tycker lika får man vara beredd på att förklara sig ordentligt med betydligt mer än ett par ord förutsatt att de andra är intresserade. I en del sällskap ses oliktänkande som korkade också oavsett vad de kan. En professor inom medicin ses t.ex som helt okunnig av en anti waxxer som ar googlat. 

• Bastardised
    Anonym (Alltidutanför) skrev 2021-07-08 22:28:51 följande:

Ja som mitt namn har jag alltid känt mig utanför, främst i diskussioner. Känner alltid mig smartare än andra men får ofta höra att jag uttrycker mig korkat. Eller hur tänker du som nu får jag ofta tillbaka. Folk kan även bli arga på mig då jag gärna vill vara korrekt.

Många kan säga sin mening men får inget mothugg, utan bara medhåll och spinner dom iväg på långa samtal där jag mest sitter passiv. När det blir långa samtal blir jag ofokuserad och less och så försöker jag komma in med någon synpunkt jag tycker passar in i samtalet. Ofta blir det ingen vidare diskussion när jag pratar utan mest ett jaha tillbaka.

Har aldrig förstått hur man håller igång en diskussion utan när jag kommer in så avbryter folk och då börjar dom prata om något annat igen.

Hamnar alltså ofta i något slags underläge i en diskussion, jag känner mig inte hemma om man pratar i grupp. När jag pratar på tu man hand är oftast inga svårigheter. Försöker även hålla mig till ämnet när vi pratar eller komma med egna erfarenheter.

Dock är jag extremt dålig på att komma med långa historier, mina meningar blir typ på 10 ord. Det känns som mitt språkliga ordförråd är begränsat och att jag måste tänka fram varje ord, det kommer ej naturligt.

Måste jag förbättra min talförmåga eller är jag helt enkelt korkad och inte förstår hur man håller igång en diskussion.

I den tredje meningen finner du orsaken till ditt misslyckande då resten av texten inte tyder på att du är smartare än någon annan, dock gör troligtvis känslan dig dryg inför dem som är verbala nog att föra ett riktigt samtal. 

Du är inte ensam dock, det finns fullt med medelmåttor som tror att de besitter ett högre vetande, jobba på det så släpper dina knutar!

• Almavivas

Jag är likadan. Jag har otroligt svårt för att få ur mig det jag tänker. 

Jag vet att jag inte är dum, och blir otroligt fascinerad av människor som är verbala. Av någon anledning uppfattar man dem som smarta. De som kan formulera och uttrycka sig. 

Men det är ju som med allt annat. Man kan ha talang i vissa saker.
    Finns ju de som är otroligt duktiga på sporten fotboll utan att ens kunna hantera en boll. De kan ta ett lag långt med sina kunskaper.

• Shameless
    Anonym (Alltidutanför) skrev 2021-07-08 22:28:51 följande:

Jag är som dig, typ. För ett par år sedan så fick jag diagnosen ADHD och under utredningen så gjorde de även ett intelligenstest. Det visade sig att jag har högre intelligens än genomsnittet. Jag är grym på att analysera ting och förstå hur saker fungerar men det visade sig att jag var väldigt dålig på att förklara saker, både verbalt och skriftlig. Märkligt det där.
  • Anonym (Sara)

Spontant skulle jag också säga att du har någon form av autism, det var min första tanke när jag läste din  text. Oförmåga att läsa mellan raderna, behovet av att förstå innan man pratar, hjärnan går lite långsammare än andras (därmed inte dummare!), förstår inte alltid skämt.

Jag kan tänka mig att det är därför några av dina vänner avbryter dig, de samtalar om något lite lättsamt men du svarar med allvar eftersom det var underförstått att frågan inte ställdes "på riktigt" vilket du inte förstod.

Har du fler svårigheter i livet som kan förklaras av en ev diagnos? Är du insatt i vad autism kan innebära?

• Anonym (tropådigsjälv)

Vem är det vanligen som tar ton och leder samtalet? Det är självklart att om någon börjar att hålla låda och talar om sitt, så kommer den andre parten i samtalet/diskussionen att vara den som tycks korkad, ointresserad eller t.o.m. kunna ha en diagnos. Ibland blir man bara så trött på folk pratar om sitt och inte intresserar sig det minsta för den de samtalar med. Försök att ställa öppna frågor, gör reflektioner som vidgar eller fördjupar samtalet, bekräfta gör sammanfattningar och dra konklusioner. Ta konversationen vidare därifrån!

• Anonym (Alltidutanför)
    Shameless skrev 2021-07-11 00:36:00 följande:
    Jag är som dig, typ. För ett par år sedan så fick jag diagnosen ADHD och under utredningen så gjorde de även ett intelligenstest. Det visade sig att jag har högre intelligens än genomsnittet. Jag är grym på att analysera ting och förstå hur saker fungerar men det visade sig att jag var väldigt dålig på att förklara saker, både verbalt och skriftlig. Märkligt det där.

Ja jag kan verkligen fördjupa mig i ett speciellt ämne och då vill jag kunna det utantill typ. Det som inte intresserar mig är jag mycket sämre på och jag har svårt att hålla fokus om det inte är intressant.
    Som barn blev jag faktiskt utredd vill jag minnas, för någon form av diagnos, men dom kunde inte hitta något då. Jag vet inte hur vanligt dom kollade Aspberger på 80 talet men vi har det i släkten.
    Har också svårt att förklara saker och ting, främst muntligt. Har konstigt nog alltid haft bra betyg i språk och jag var bäst i klassen på att rättstavning, bättre än tjejerna till och med och det var killar som tyckte jag skrev så snyggt för att vara kille.
    Men tror det kan vara Aspberger helt klart, speciellt med tanke på att det finns i släkten. Har också väldigt svårt för när folk inte har tid att prata med mig, jag blir väldigt otålig då och har alltid haft svårt att vänta på min tur.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Alltidutanför) skrev 2021-07-11 14:47:05 följande:

Ja jag kan verkligen fördjupa mig i ett speciellt ämne och då vill jag kunna det utantill typ. Det som inte intresserar mig är jag mycket sämre på och jag har svårt att hålla fokus om det inte är intressant.
    Som barn blev jag faktiskt utredd vill jag minnas, för någon form av diagnos, men dom kunde inte hitta något då. Jag vet inte hur vanligt dom kollade Aspberger på 80 talet men vi har det i släkten.
    Har också svårt att förklara saker och ting, främst muntligt. Har konstigt nog alltid haft bra betyg i språk och jag var bäst i klassen på att rättstavning, bättre än tjejerna till och med och det var killar som tyckte jag skrev så snyggt för att vara kille.
    Men tror det kan vara Aspberger helt klart, speciellt med tanke på att det finns i släkten. Har också väldigt svårt för när folk inte har tid att prata med mig, jag blir väldigt otålig då och har alltid haft svårt att vänta på min tur.

Jag vet inte hur gammal du var på 80-talet men min erfarenhet är att mångas autism utvecklas i puberteten, det kanske är dags att göra en ny utredning?

Jag tycker att det låter som att det är sådana svårigheter du har, läs på om autism och sök dig till andra med den diagnosen  (finns bra trådar på Flashback) och se om du känner igen dig i deras resonemang och problematik.
  • Anonym (Också korkad.)

Är också korkad. Jag är rätt duktig på att uttrycka mig i skrift, men skickades på utredningar som barn för att jag var så dum att mina föräldrar var oroliga (Tror en doktor faktiskt sa att er dotter är inte förståndshandikappad, bara dum. - som en slags diagnos :D  )

Tar lite längre tid att lära sig saker bara, ett par frågor till maken om vi tittar på en lite mer intellektuell film för att fatta den. Såna saker. En anpassar sig och lär sig. Man frågar smartare personer man litar på att förklara saker man inte fattar. Inte så farligt. Är helt ok att vara dum. Finns kvinnor som spelar dumma för att det upplevs charmigt tom. Så inget farligt att vara dum, det är helt ok. Världen är dum, och inte ens smarta människor förstår den så det är bara att omfamna det.

• Anonym (M)

Du säger att du får höra att du uttrycker dig korkat och du tycker det känns som att du har ett begränsat ordförråd. De sakerna hänger ihop och kan åtgärdas: genom att läsa böcker. Många böcker. Läs böcker varje dag.

Du känner att du är smartare än andra men har svårt att tänka ut orden. det går ju inte ihop. Hur är självkännedomen? Låter som att du har en del att jobba med där.

Svar på tråden Är jag korkad?