• Anonym (TS)

Vattenförlossning?

När jag läste på om förlossning så dök jag på detta med vattenförlossning. Det lät väldigt intressant, jag vet med mig att jag själv slappnar av i vatten en hel del, och har enklare att inte spänna mig då, vilket jag lätt har annars. Det vore ju en bra förutsättning för att få en trevligare upplevelse tänker jag...

Hur vanligt är det att man kan få det i Sverige idag? Alltså inte bad under delar av förlossningen utan en ren vattenförlossning? Görs det ens här?

• Svar på tråden Vattenförlossning?
  • Anonym (Q)

Jag ville också ha en vattenförlossning. Låter helt fantastiskt. Men jag blev gravid med tvillingar och då får man inte välja förlossningsställning utan det blir liggande på rygg med första för att läkarna ska kunna föra den andra rätt efter att första kommit ut. Så tråkigt att jag inte fick uppleva en vattenförlossning. Vet inte hur vanligt det är eller om det ens går eftersom det inte var ett alternativ och jag därför aldrig frågade.

• Anonym (TS)
    Anonym (Q) skrev 2021-07-09 11:27:04 följande:

Jag ville också ha en vattenförlossning. Låter helt fantastiskt. Men jag blev gravid med tvillingar och då får man inte välja förlossningsställning utan det blir liggande på rygg med första för att läkarna ska kunna föra den andra rätt efter att första kommit ut. Så tråkigt att jag inte fick uppleva en vattenförlossning. Vet inte hur vanligt det är eller om det ens går eftersom det inte var ett alternativ och jag därför aldrig frågade.

Förstår, man kanske har det som regel i Sverige.

Jag tycker vattenförlossning låter så otroligt bra, just eftersom jag vet hur avslappnad jag blir i vatten jämfört med på land. Tyngden av vattnet, känslan av lite viktlöshet, att jag upplever min rörlighet bättre i vatten, värmen. Det mesta. Är jag stressad lugnar det mig.

Så det hade varit så himla fint om möjligheten funnits...
Svar på tråden Vattenförlossning?