• Anonym (J)

Borrhål i vägg

Hej
    En fråga
    Tänk er att ni har ett badrum med plastmatta och plastväggar. I duschen finns 3 små borrhål, ungefär i storlek som småspik. Otätat sedan år tillbaka. Kommer ej vatten direkt på men kan mkt lätt stänka dit. Finns 2 hål till på väggen mitt emot duschen som är lite större. 

Hur hade ni agerat och reagerat? Hur oroliga hade ni varit för ev skador (mögel)? 

• Svar på tråden Borrhål i vägg
  • Jonnynilsson
    Anonym (J) skrev 2021-07-09 14:55:21 följande:

Hej
    En fråga
    Tänk er att ni har ett badrum med plastmatta och plastväggar. I duschen finns 3 små borrhål, ungefär i storlek som småspik. Otätat sedan år tillbaka. Kommer ej vatten direkt på men kan mkt lätt stänka dit. Finns 2 hål till på väggen mitt emot duschen som är lite större. 

Hur hade ni agerat och reagerat? Hur oroliga hade ni varit för ev skador (mögel)? 

Tryck i lite silikon så behöver du inte fundera längre. 

Jag tycker det är konstigt att vissa människor är helt oförmögna att fixa ett minimalt problem som kan ge stora konsekvenser.
  • Anonym (FYI)

Kort sagt: allt som har skadat tätningsskiktet innebär en fara för vattenskador, oavsett hur litet det är. I ett bad/duschrum är det inte bara direkt vatten utan också, oftare, kondens.

Dessutom, ska det åtgärdas kan ni inte göra det på egen hand, det måste göras av en certifierad fackman. Annars gäller inte någon försäkring, plus att det inte är säkert gjort annars.

Det ni kan göra är att smeta dit silikon och hoppas att det inte blivit några underliggande skador.

• Anonym (uitor)

Är fuktspärren bruten, så hade jag varit orolig.
    Men hade nog fyllt borrhålen med badrums-silikon, och sedan limma på en bit våtrumstapet över hålen och silikonet för att säkerställa att fuktspärren är intakt. 

• Anonym (J)
    Jonnynilsson skrev 2021-07-09 15:22:12 följande:

Jag tycker det är konstigt att vissa människor är helt oförmögna att fixa ett minimalt problem som kan ge stora konsekvenser.
    Lägenheten blev besiktigad och godkänd innan inflyttning. Sedan sa jag till hyresvärden om detta, men han var helt obrydd.  Sedan glömde jag bort det tills nu då jag haft mkt pågång i mitt liv.
  • Glinda från Oz

Jag håller med! Väldigt märkligt.
  • Anonym (J)
    Glinda från Oz skrev 2021-07-09 19:04:47 följande:
    Jag håller med! Väldigt märkligt.
    Ännu märkligare att lgh blev godkänd i besiktning. Är man då ung och flyttar in i sin första hyres lgh så tror man ju att allt är som det ska. Så ej så märkligt nej.
  • Anonym (M)
    Tryck i lite silikon så behöver du inte fundera längre.  Jag tycker det är konstigt att vissa människor är helt oförmögna att fixa ett minimalt problem som kan ge stora konsekvenser.

Det är vanligt att hyresvärdar inte VILL att hyresgästerna tar sådana saker i egna händer. De vill ha koll på sina fastigheter och veta vad som görs och att det görs ordentligt. Utöver det så ingår underhåll och reparationer i hyran. TS ska inte behöva betala för material och utföra arbete som hen redan har betalat för att värden ska fixa.
  • Anonym (Jo)

Märkligt
  • Glinda från Oz
    Anonym (J) skrev 2021-07-09 19:08:28 följande:

Ännu märkligare att lgh blev godkänd i besiktning. Är man då ung och flyttar in i sin första hyres lgh så tror man ju att allt är som det ska. Så ej så märkligt nej.

Förhoppningsvis har man inte bott på gatan och bara gått på toa i en gränd eller i skogen innan första lägenheten.

Nu har ta reagerat på det här, vet att det inte ska vara så och är ändå fullständigt handfallen.
  • Anonym (J)
    Glinda från Oz skrev 2021-07-10 01:46:56 följande:
    Förhoppningsvis har man inte bott på gatan och bara gått på toa i en gränd eller i skogen innan första lägenheten.

Nu har ta reagerat på det här, vet att det inte ska vara så och är ändå fullständigt handfallen.

Man upphör aldrig att förvånas hur otrevliga folk på familjeliv är..

1. Det är hyresvärden som ska betala för av fel i lgh. Och han ser inte detta som ett fel på något sätt.

2. Jag har läst från trovärdig källa att man EJ ska försöka laga sådant själv då det kan göra skada om det görs på fel sätt. 

Så det är väl inte mer än rätt att jag är ?handfallen? isåfall.

Svar på tråden Borrhål i vägg