• Anonym (J)

Borrhål i vägg

Hej
    En fråga
    Tänk er att ni har ett badrum med plastmatta och plastväggar. I duschen finns 3 små borrhål, ungefär i storlek som småspik. Otätat sedan år tillbaka. Kommer ej vatten direkt på men kan mkt lätt stänka dit. Finns 2 hål till på väggen mitt emot duschen som är lite större. 

Hur hade ni agerat och reagerat? Hur oroliga hade ni varit för ev skador (mögel)? 

• Svar på tråden Borrhål i vägg
  • AndreaBD
    Anonym (J) skrev 2021-07-09 19:08:28 följande:
    Ännu märkligare att lgh blev godkänd i besiktning. Är man då ung och flyttar in i sin första hyres lgh så tror man ju att allt är som det ska. Så ej så märkligt nej.
    Kan förstå att man är ovan om det är första lägenheten. Det är ju bara att fråga, eller googla. Eller ibland kan det vara en bra idé att fråga i en affär som säljer såna artiklar. Även vid hyresrätt får du räkna med att fixa småsaker själv. Framför allt så är det mycket mindre besvär att fixa själv. Köp minsta tuben badrumssilikon och gör enligt anvisningarna.  
  • AndreaBD
    Anonym (uitor) skrev 2021-07-09 17:46:53 följande:

Är fuktspärren bruten, så hade jag varit orolig.
    Men hade nog fyllt borrhålen med badrums-silikon, och sedan limma på en bit våtrumstapet över hålen och silikonet för att säkerställa att fuktspärren är intakt. 

Om det är på väggen och inte direkt vid duschen, eller där det blir mycket vatten, då behöver man inte tänka på fuktspärren. Det blir aldrig blött där och några droppar gör ju inget.  
  • AndreaBD

Faktiskt - bästa idén är: Gå till ett byggvaruhus med foto på väggen/hålet och fråga vad de rekommenderar. Kan även vara badrumsspackel som man kan ha där. 

• Anonym (M)
    AndreaBD skrev 2021-07-10 10:22:10 följande:
    Kan förstå att man är ovan om det är första lägenheten. Det är ju bara att fråga, eller googla. Eller ibland kan det vara en bra idé att fråga i en affär som säljer såna artiklar. Även vid hyresrätt får du räkna med att fixa småsaker själv. Framför allt så är det mycket mindre besvär att fixa själv. Köp minsta tuben badrumssilikon och gör enligt anvisningarna.  

Det är inte TS jobb att reparera skador som förra hyresgästen orsakat. Det är en sak om det vore något rent estetiskt, som lite sliten tapet eller ett borrhål i sovrumsväggen, men här är det någon som borrat rakt igenom fuktspärren och då är det hyresvärdens sak att se till att fastigheten inte tar mer skada. Hade de gjort en ordentlig besiktning vid utflytt hade de kunnat skicka räkningen till den som gjort hålet.
  • Anonym (M)

TS, se till att du har det väl dokumenterat att du sade till om hålen redan vid inflytt, annars finns det risk att värden gör en fuling någon gång i framtiden och försöker lägga skulden på dig!

• Anonym (Anno Nym)
    Anonym (J) skrev 2021-07-09 18:51:04 följande:
    Lägenheten blev besiktigad och godkänd innan inflyttning. Sedan sa jag till hyresvärden om detta, men han var helt obrydd.  Sedan glömde jag bort det tills nu då jag haft mkt pågång i mitt liv.
    Då behöver du inte bry dig heller, om det med fuktskador så är det hyresvärdens problem.
    Som någon skrev, är du orolig tryck in lite sillikon i hålen.

Lägg upp bilder, det är mycket lättare att göra en bedömmning då.
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2021-07-10 10:28:58 följande:

Det är inte TS jobb att reparera skador som förra hyresgästen orsakat. Det är en sak om det vore något rent estetiskt, som lite sliten tapet eller ett borrhål i sovrumsväggen, men här är det någon som borrat rakt igenom fuktspärren och då är det hyresvärdens sak att se till att fastigheten inte tar mer skada. Hade de gjort en ordentlig besiktning vid utflytt hade de kunnat skicka räkningen till den som gjort hålet.
    Min poäng är att det är mycket mindre besvär att bara fixa det själv. Nej, det tar inte skada om det är på väggen och inte i närheten av duschen. 
  • Anonym (M)
    AndreaBD skrev 2021-07-10 11:17:01 följande:
    Min poäng är att det är mycket mindre besvär att bara fixa det själv. Nej, det tar inte skada om det är på väggen och inte i närheten av duschen. 

TS skriver bokstavligen "I duschen".
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2021-07-10 11:19:34 följande:

TS skriver bokstavligen "I duschen".
    Sorry, det hade jag redan glömt igen. Då är det nog en bra idé att låta hyresvärden ta hand om det. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (J) skrev 2021-07-10 09:37:50 följande:

Man upphör aldrig att förvånas hur otrevliga folk på familjeliv är..

1. Det är hyresvärden som ska betala för av fel i lgh. Och han ser inte detta som ett fel på något sätt.

2. Jag har läst från trovärdig källa att man EJ ska försöka laga sådant själv då det kan göra skada om det görs på fel sätt. 

Så det är väl inte mer än rätt att jag är ?handfallen? isåfall.

Då får ts:

1. Stå på sig och vägra betala de få kronorna det kostar och istället låta det bli mögelskador.

2. Det kan redan vara mögelskador så självklart bör man kolla upp det först men sanera mögel är inget man kan eller ens får göra själv i en hyresrätt.
  • Anonym (Anno Nym)
    Glinda från Oz skrev 2021-07-10 12:31:15 följande:
    Då får ts:

1. Stå på sig och vägra betala de få kronorna det kostar och istället låta det bli mögelskador.

2. Det kan redan vara mögelskador så självklart bör man kolla upp det först men sanera mögel är inget man kan eller ens får göra själv i en hyresrätt.
    Inte troligt att det har blivit mögelskador sluta skräm upp folk för några borrhål.
  • Shameless
    Jonnynilsson skrev 2021-07-09 15:22:12 följande:

Tryck i lite silikon så behöver du inte fundera längre. 

Jag tycker det är konstigt att vissa människor är helt oförmögna att fixa ett minimalt problem som kan ge stora konsekvenser.

Väl skrivet. Finns liksom inga ursäkter till att vara ohändig i dagens samhälle när det finns information på nätet om det allra mesta.
  • Anonvm

Som andra redan sagt innan, se till att få det dokumenterat på ett bra sätt att du uppmärksammat detta vid inflytt och att hyresvärden viftat bort det.

Då är det inte din huvudvärk längre, du nyttjar duschen och resten av lägenheten och sen blir det hyresvärdens problem att hantera OM detta skulle generera följdskador.

Men på din beskrivning låter det inte som något att hetsa upp sig över.
    Om dessa hål skulle sitta i omedelbar närhet till duschen och dessutom långt ner på väggen (jag pratar under knähöjd) så finns en viss risk.

Men om de sitter på ett ställe "dit vatten kan skvätta" så är det inget att bry sig om.
    Om du ändå känner att du vill göra något så åker du till valfri bygghandel och köper en liten tub badrumssilikon, lägg en liten klutt över hålen och stryck bort överflödet med ett finger. Kan du få tag i silikon i liknande färg som väggen så kommer hålen dessutom knappt synas alls efteråt.

• Anonym (Anno Nym)

Lägg upp bilder, på hålen mycket lättare att ge råd då.

Märkligt med familjeliv, folk frågar och förklarar det mesta i trådar men sällan bilder till skillnad från facebook etc.

• Anonym (Anno Nym)

Dom där hålen verkar inte vara störren än en spik eller nål.
    Jag hade inte brytt mig om dem, vill du vara säker, tryck inte lite sillikon med en tändsticka eller tandpetare.

Svar på tråden Borrhål i vägg