• Anonym (arbet­smyran­)
    Sat 10 Jul 2021 08:48
    941 visningar
    19 svar
    19
    941

    Ni som varit på gränsen till utmattning

    Bytte jobb inom företaget 10 månader. Men det var på håret att jag klarade mig.

    Nästa varv sex år senare var jag för sen på bollen och då blev det en sjukskrivning i några månader och sen fick jag byta både jobb och företag.

  • Anonym (arbet­smyran­)
    Sat 10 Jul 2021 08:53
    #7

    Ska tillägga att jag inte hade några privata problem, det var bara för mycket på jobbet. Då jag hade hög kapacitet så kom cheferna med mer och mer avancerade och ofta akuta saker och det var roligt och utmanande så det var svårt att säga nej. På 15 år missade jag en deadline och det var inte ens mitt fel utan fastnade på byråkrati/prestige mellan två enheter ute i Europa.

    Jag kommer aldrig att få tillbaka de hjärncellerna jag brände på utmattningen och numera har jag lärt mig att gå hem någorlunda i tid. Blir saker inte klara så- får folk vänta, ibland. Och på mitt nya företag har ingen sett mina högsta varvtal från den tidigare perioden så de förväntar sig inte underverk.

  • Anonym (arbet­smyran­)
    Sat 10 Jul 2021 08:56
    #8

    Viktigt är också att lägga ner fasaden och tala om för sin chef att man mår dåligt, inte kan sova, inte orkar vara social utanför jobbet. För utmattningen börjar ju långt innan man blir sjukskriven.

    När arbetsdagen slutar ska du ha ca 20% energi kvar att göra saker för din egen räkning- inte bara få i dig mat och falla död ner i soffan. Man kan tulla på det en kortare period, 2-3 månader arbetstopp kanske.

    Men inte hela tiden.

  • Anonym (arbet­smyran­)
    Sat 10 Jul 2021 14:29
    #12
    Anonym (struktur) skrev 2021-07-10 14:25:27 följande:

    Även här ett ändrat tankesätt - strukturerar dagen och veckan med en punktlista med uppgifter varje fredag/måndag, visst tillkommer ofta akuta saker, men att beta av listan i prioritetsordning tycker jag hjälper.

    Mycket av min stress kommer av att inte ha rätt bakgrund, inte veta vem som kan hjälpa med det som begärs eller ens har kunskap om vad det som begärs ens är; försöker lära mig att släppa en del på ansvarskänskan, nämner vissa saker på strategiska möten och hoppas någon annan vet vad det handlar om. Att vänta lite längre på att någon annan i en e-mailkedja ska ge mer information innan jag försöker mig på ett svar är också en strategi.

    Försöker aktivt att inte börja jobba för tidigt på dagen, försöker aktivt ta ett par pauser och lägger in flextid vid behov ett par timmar där det går (inte krockar med möten) för att inte jobba alldeles mycket mer än normalt antal timmar.


    Sant.

    Att tillåta sig själv att inte ha koll på allt/ behöva ta reda på allt är en viktig del.

    Ta hjälp av teamet oavsett om teamet är familjen, kollegorna på jobbet, eller att våga säga på jobbet att "vi har inte rätt kompetens i den här gruppen, nu måste någon tillföra kunskap eller timmar utifrån för att det här ska bli bra/vi ska hinna med".
Svar på tråden Ni som varit på gränsen till utmattning