• Zeldaz

    Svart/brun blödning + metallsmak?

    Jag hade sex på ägglossningsdagen ( mätte äggblåsa och gjorde spolning 3 dgr före ÄL).

    Fick brun flytning efter spolning o värk.

    1 vecka efter vi haft sex (dagarna innan, på och efter ÄL) får jag en metallsmak i munnen som inte försvinner oavsett vad jag äter och dricker. Mensen kommer inte på cykeldag 25 som den skulle utan på cykeldag 27 kommer det en svart gegig flytning när jag torkar. Forts metallsmak. Behövs ingen binda eller tampong. Idag 1 dygn senare har blödning blivit mer riklig och det kommer mycket men fortfarande svart och emellanåt brun med någon klump.

    Fråga: Jag misstänker nidblödning även om många här påstår nidblödning kommer 1v efter ÄL så har jag aldrig någonsin haft varken bruna flytning och svarta/mörkbruna. Jag pratade med en ssk på gynakuten som sa nidblödning inte alls behöver komma 1v efter utan det är olika lång tid det tar för ägget att fästa och den kan vara brun o riklig men inte så riklig som mens. Min blödning är inte riklig som mens utan kommer bara när jag torkar mig.

    Någon som haft rikliga mörkbruna nästan svart blödning och ändå varit gravid? Sticka visar negativt men de på gynakuten sa att 3 dgr in på mensen får man vänta innan man tar ett test pga ägget tar tid att fästa på olika och därför avråder de alla att ta de ?testa tidigt??grav-tester pga Hcg hormon utsöndras 48h efter ägget fäst som är enl ssk när mensen ska komma.

    Vad tror ni? Nidblödning? Ett mycket tidigt Missfall då ägget antagligen inte kunnat fästa (v4)? Eller bara försenad mens?

  • Svar på tråden Svart/brun blödning + metallsmak?
  • Jag är bara jag

    Embryot fäster när det blivit en hatching blastocyst vilket sker mellan 5-7 dagar efter äl. En nidblödning infaller då även om blodet förstås kan komma ut nån dag senare. Du kan alltså helt utesluta nidblödning. Hur stor var äggblåsan när den mättes? Ibland släpper inte ägget förrän blåsan är uppåt 30 mm så du kan ju haft lite senare äl än du trodde och därmed visar inte gravtestet nåt. 

  • Zeldaz
    Jag är bara jag skrev 2021-07-10 21:59:32 följande:

    Embryot fäster när det blivit en hatching blastocyst vilket sker mellan 5-7 dagar efter äl. En nidblödning infaller då även om blodet förstås kan komma ut nån dag senare. Du kan alltså helt utesluta nidblödning. Hur stor var äggblåsan när den mättes? Ibland släpper inte ägget förrän blåsan är uppåt 30 mm så du kan ju haft lite senare äl än du trodde och därmed visar inte gravtestet nåt. 


    Tusen tusen Tack????????????.

    Men fertilitetsläkaren sa äggblåsan var 13.2mm på cykeldag 11 och på cykeldag 14 -15 är den redo. Jag frågade hur stor den skulle vara, hon sa 18-20mm. Hon gör IVF o forskar inom infertilitet. Jag är inte aktuell för IVF pga min partner o jag ej är sambo o planerar ej bli det närmsta året.

    Men varför får jag metallsmak och försenad mens?

    Den svarta blödning var nog slemhinna efter spolning som satt kvar.

    Du verkar ha så bra koll så jag har lite frågor:

    1. Från när efter en spolning fäster ägget? Hört flera infertila blivit gravida efter spolning men hur långt efter? 1 månad eller 2-3-4-5 mån efter?

    2. Om jag har fördröj ÄL dvs dag 14-16. Varför har jag då tempstegring dag 14-15? Tempstegring indikerar på ÄL skett dagen före?

    3. Varför har jag metallsmak 5 dgr före mens sedan vi försökte bli gravida de senaste 2 cyklar? Aldrig haft metallsmak någonsin o så ihärdig? Jag var tvungen tillslut googla för allt smakar metall. Inga andra symtom utan bara metall. Så min egen ?hittepå teori? Ägget blev befruktat men fäste inte o därav försenad mens o metallsmak????.

    4. Jag känner inte ÄL men blir lite täppt o förkyld den dagen ÄL sker o tempar mig. Sen 3 dgr efter ÄL får jag fruktansvärd värk i ÄL o läkare säger det är tarmarna pga jag blir förstoppad av progesteron. Stickor visar ÄL ska ske men först när jag blivit täppt o lite lätt förkyld har jag märkt av ÄL. Värk i vä sida har försvunnit sedan jag köpte receptfritt på apoteket kring förstoppning. Men när har jag ÄL? Vi har försökt 4 dgr i rad 2 månader men har vi missat när ägget släpper?

    5. Min partner är 45. Spermakvalitet var bra för 10 år sedan. Han dricker inte o tränar o äter otroligt sunt. Men att sperma lever kvar 4-5 dygn gäller väl inte en äldre man utan mer yngre? Eller?

    Vet mina frågor är väldigt komplexa. Men blir snart knäpp på att fertilitetsläkare säger allt är OK och säger vi ska ha sex varannan dag men det inte ens tar när vi har det varje dag under 4 dgr!
  • Zeldaz

    Oj, autokorrektor. Skulle stå utropstecken och inte frågetecken i början????????.

    Men varmaste Tack för ditt svar och jag förstår absolut om du inte kan ge svar på mina nytillkomna frågor.

    Tack på förhand för ditt stöd och engagemang????

  • Jag är bara jag

    Jag har gjort insemination och mätt äggblåsor och då haft äl när äggblåsan absolut var en bra bit över 20 mm så det är fullt möjligt. Före 20 mm släpper de inte ägg. Ibland växer de lite saktare än de brukar också så det går inte som läkaren tvärsäkert säga att äl kommer ske en viss dag. Dina övriga frågor har inga självklara svar så det får bli bara spekulation.
    1: det går inte säga alls. För vissa som har bara lite klägg i äggledarna kan det försvinna efter en spolning och då ökar chansen att bli gravid, men det hänger ju helt på äggets kvalitet om man blir gravid. Det kan ske månaden efter eller ta 10 år eller inte gå alls.
    2: jag har noll koll på tempmetoden. Jag bedömde när äl skett utifrån äl-flytningar och det funkade i 35 år.
    3: metallsmak som gravid kommer långt senare. Före BIM är det väldigt ovanligt med symptom öht. Så det känns mer som en slump.
    4: ta äl-test så har du mer koll. Missa äl gör man bara om man har väldigt sällan sex. Varannan/ var tredje dag under äl-veckan räcker.
    5: det kan finnas unga män med usla spermier och äldre med bra spermier så om han inte gör ett spermatest går det inte uttala sig generellt. Hur det var för 10 år sen är helt irrelevant. Spermier är färskvara och på 3 månader har män en helt ny uppsättning.

  • Zeldaz

    Hej! Tack söta för du tar dig tid att svara

    Jag har provat ha sex efter Äggvitesekret dvs cykel dag 11 får jag äggvita. Men inget händer. Först dag 14-15 ökas temp och jag får då lite täppt/förkyld. Tidigare fick jag Äggledarevärk 2-3dgr efter ÄL ( då jag trodde jag hade ÄL efter stickor fr Clearblue). Men vi kollade äggledare för min läkare sa man inte har den extrema smärta. Allt såg bra ut på äggledare o hon misstänker det var förstoppning. I 4 år har jag trott jag haft Äggledarevärk o defekt på vänster äggledare men detta löstes av Dulcosoft på apoteket o numera ingen värk i tarmar som strålar ner i äggledar o ljumske.

    Nya frågor..

    1. Jag kör Clearblue stickor som visar på ÄL dag 13. Dvs de ger streck dag 13-14. Dag 15 svagt o dag 16 ingett tempstegring sker mellan dag 14-15. Äggvitesekret kommer långt tidigare runt dag 11. Jag har länge trott att värk i äggledare som läkare påstår är tarmar pga förstoppning som kommer dag 16-18. Är ÄL. Men varför sker tempstegring dag 14-25 o varför mäter ÄL stickor streck dag 13-15 men inget streck efter?

    2. Jag tränar mycket och har helt slutat träna sedan 2 mån. Då har mensen blivit mer riklig o normal dvs 6 dgr och inte sparsam mellanblödning i3 dgr o sen blött rikligt 1,5dag. Utan sedan jag slutade träna så mycket blöder jag 6 dgr. Har metallsmak och nästan ingen pms.

    3. Hur vet man om äggblåsan blir duglig att släppas på en viss dag? Kan man känna det i form av att jag tex får mer acne, fet hy, ökar i vätska eller åt andra hållet ingen acne el vätskefylld den cykel?

    4. Om man är gravid, ökar man i vätska som jag gör inför mens dvs upp mot 3 kg 3-5 dgr före? Får acne och fetare hy? Eller väger man samma som övriga dagar i månaden när en befruktning lyckats?

    5. Kan man påverka äggkvalite? Jag har slutat träna, äter mer fettrik mat. Tar extra kosttillskott så som C-vitamin, omega, D vitamin, Zink/Magnesium och Folsyra. Detta för att stärka upp min kropp eftersom jag ätit dåligt en tid pga stress. Men nu stressar jag mindre o äter mer, tränar mindre och tillsätter kosttillskott.

    6. Min partner har 4 barn och även donerat till RMC för 10 år sedan för han ville hjälpa de som inte kunde få barn. Det han donerade genererade till 5 lyckade IVF. Han fick veta då han låg över genomsnittet i alla parametrar. Tränar och lever precis som jag extremt sunt och min läkare trodde inte hans kvalité skulle ändrats om han har en tränings o hälsosam livsstil kring kost o näring. Men sa precis som du skriver sperma är färskvara. Han får ej göra spermaprov pga jag räknas som fullt frisk och ska vi göra utredning med honom är det IVF då jag ej kan få FSH pga jag har ägglossning o låg på progesteron på 40 år 2018/2019, nu på 25 men när det togs så misstänker vi att ÄL skett o värdet därför var lägre för det sjunker dagen efter. Så har man då inte prickat in blodprov för mäta progesteron exakt 7 dgr efter ÄL kan värdet vara olika från gång t gång.

    Nyfiken, gjorde du insem med FSH först så äggen blev stora eller var har du så stora blåser i dig själv? För 20 mm sa min läkare var normalt när ägget släpper. Om man får ägglossning o det är 18-20 mm, påverkar det överlevnaden tänker än om en som mäter 30 mm? Att de med större blåsa kanske lättare fäster?

  • Jag är bara jag

    Äl-test visar positivt 12-48 timmar före ägget släpper. Ägglossningssmärta kan komma både före ägget släpper, under tiden och efter det släppt. Förstoppning har inget med äl i sig att göra.

    Jag hänger inte riktigt med i alla dina resonemang. Hur länge har ni försökt få barn? Har ni inte gjort en fullständig infertilitetsutredning? Då ingår spermaprov nämligen. Och alla andra blodprover. Jag försöker svara igen då så gott jag kan.
    1: äl-test visar negativt när äl är närmare än 12 timmar bort och sen visar det negativt.
    2: extrem träning kan ge utebliven äl och därmed sparsam mens
    3: äggblåsor över 10 mm brukar släppa ägg. Alla känner inte av äl utan man får ta äl-test eller kolla äl-flytningar. Men som kuriosa kan jag nämna att jag alltid fick munsår när jag hade äl.  
    4: hur mycket och när man går upp som gravid är väldigt individuellt. Men de flesta går inte upp nämnvärt första veckorna.
    5: nja, inte kvaliteten som sådan, men fertiliteten. Folsyra är bra för att minska risken för fosterskador, men det gör inget för fertiliteten. Inte övriga vitaminer heller förutom möjligen d-vitamin. Äta allsidigt är alltid bättre än att ta extra vitaminer- utom just då folsyra när man försöker bli gravid.
    6: man får visst ta spermaprov utan att göra IVF. Det ingår i en fertilitetsutredning. Vid infertilitet beror felet lika ofta på mannen som kvinnan så det är viktigt att det kollas. Gå till en annan gynläkare i så fall om han vägrar. Progesteron ska tas ca 7 dagar efter äl ja, men har man regelbunden mens eller tatt äl-test brukar man kunna pricka in rätt dag ganska bra.

    Jag gjorde 2 inseminationer. Minns inte om jag tog nån medicin första gången. Andra gången hade jag gjort en misslyckad IVF-behandling så läkaren tyckte vi kunde göra insemination med den enda äggblåsan som blev. Storleken på äggblåsan har inget med äggkvaliteten att göra. De släpper ägg när ägget är moget helt enkelt, men ett moget ägg betyder inte att det är befruktningsbart.

  • Zeldaz

    Tack!

    Jag har gjort en fertilitetsuredning utan partner pga. han inte ville först( han ligger i skillsmässa). Min läkare säger de inte behöver utreda honom om han har x antal barn, äter o lever sunt och godkänd donator på RMC. Men han ska gå privat o kolla sperma.

    Jag blev nyfiken på detta med ÄL stickor. De visar starkt dag 14-15 men sen svagt och dag 17 borta. Har jag ÄL då dag 17?

    Jag tar Folsyra men tar även omega och D vitamin samt B-komplex pga jag har tydligen svårt ta upp näring från mat.

    Ok så äggblåsan kan släppa o vara befruktningsduglig på 10 mm. Bara kvalitet är bra? Hur vet man om man har bra äggkvalite? Jag har Amh-värde på 11 men det betyder ju inte att kvalité är bra på mina ägg utan bara min äggreserv.

    Flera läkare har sagt att högt progesteron ger förstoppning o kan ge smärtor som känns som hos mig. Jag var på gynakuten för 2 mån med knivhugg av smärtor i vänster äggledare o de trodde det var tarmar o förstoppning. Det stämde för vid spolning sågs inget fel o fertilitetsläkare som forskat mycket kring infertilitet sa att det är inget fel på mig men sannolikt förstoppning för jag hade högt progesteron. Pratade m en immunolog när jag jobbade på sjukhuset för ngt år sedan o hon sa jag man mkt hormonpåslag kan kroppen reagerar olika och vissa blir då lättare sjuka. Kroppens försvar då hormoner stiger väldigt fort på kort tid.

    Jag vätskat mig extremt varje mens och har sökt för detta i många år men ingen har något svar. En läkare påstod jag åt mer o kosten innehöll salt men stämmer en. Jag saltar aldrig o äter snarare för lite men vätskar mig 3-5kg inför varje mens. Nu senaste 2 mån vi försökt har jag inte vätskat mig så extremt o heller inte haft så hemsk pms.

    Ja, vi har försökt sedan april men det är först nu de två senaste månaderna mensen och symtomen ändrats tex metallsmak tillkommit som jag aldrig tidigare haft. Googlade o det kommer metallsmak enl flera sidor v4 samtidigt som mensen uteblir o var därför jag tänkte ägget blev kanske befruktat men lyckades sen inte fästa. För jag har aldrig upplevt detta tidigare.

    Kan man inte påverka äggkvalite alls? Jag trodde att kost, mindre träning och mer lugn gjorde bättre äggkvalite. Varför tjatar folk om detta? För ÄL har jag men tydl dag 17 o vi har försökt dag dag13-16. Men tempstegring sker alltid dag 15. Borde då inte ÄL skett dag 14? Då visar stickan svagt men du menar att man ska fortsätta ta sticka fram tills den slutar visa o då ha sex?

  • Jag är bara jag

    Du har äl dag 16 el. 17 med positivt test dag 15. Under alla år jag försökte bli gravid och läst här har jag aldrig träffat en läkare som sagt att högt progesteron ger förstoppning. Och då har jag ändå tagit progesteron under många behandlingar och till v.13 som gravid. Men nåväl. Gör ett spermatest på mannen, fortsätt försöka och går det inte så sök hjälp då. Jag tror du övertänker lite med tanke på dina frågor. Du har äl, ni prickar äl och har inte alls försökt länge än. Ge det tid. Glad  

    Nej, i stort sett kan man inte göra nåt åt äggkvalitet. Då hade ju jättemånga inte behövt hjälp och inte behövt göra IVF. Man föds ju med alla ägg man har och de åldras. Långt ifrån alla är befruktningsbara helt enkelt. Det är därför det i snitt tar 7 månader att bli gravid. Män kan göra mer vad gäller sin fertilitet eftersom spermierna bildas nya hela tiden. Som kvinna kan man undvika bli överviktig, självklart inte röka, inte äta NSAID. Om man sen har äl och sex kan man bara försöka och hoppas och sen ev. söka hjälp om det inte går bra.

  • MAKL

    Det enda jag kan tillägga som svar på dina frågor är om tempningen. Tempen gör en liten dipp dagen för ägglossning och dagen efter så höjs tempen. När tempen legat högt i minst 3 dagar så kan man bekräfta att äl skedde på dagen då dippen var.

    Om du tar äl test samtidigt som du tempar så ska du kunna jämföra testen med temp kurvan. Säg att du har positivt äl test på dag 14 då borde du få en temp dipp på dag 15 eller 16 följt av några dagar med höjd temp. Sen kan ju äl variera någon dag mellan cyklerna så det behöver ju inte alltid vara så att äl sker på tex dag 14 varje cykel. Jag kan även tillägga att det fertila sekretet inte bara finns på äl dagen utan det börjar komma redan några dagar innan. Så om du får äl sekret på dag 11 så betyder det inte nödvändigtvis att det är dagen du har äl utan mest troligt är att äl sker någon/några dagar efter första dagen med sekretet.

    Sen så är det ju så att bara för att man tycker att man matchar in sexet precis runt äl så behöver inte det betyda att man blir gravid bara för det. Hela processen från äl till att ägget fäster till en fullt frisk bebis är enormt komplex. Så procenten att det blir en graviditet vid varje cykel är inte allt för hög. Därav är det många som måste kämpa många månader eller år innan det blir en graviditet för allt måste klaffa. Sen finns det ju tyvärr dom som det ändå inte klaffar för någon gång som tyvärr går barnlösa.

    Jag skulle säga att eftersom det inte finns något avvikande som dom hittade på undersökningen så ta det bara lugnt. Ha sex varannan eller var tredje dag fram tills du vet att äl passerat så har du gjort det du kan. Sen är det bara att hoppas på att den komplexa processen går i lås. Mer kan du nog inte göra :)

  • Zeldaz

    Tack snälla! Jag tror mitt problem är att pricka in ÄL eftersom jag inte känner min ÄL och Äggvitesekret kommer dag 10-11. Men temp först dag 15 som håller i sig t mensen kommer. Förstoppning får man enl läkare av progesteron kroppen producerar o inte det man tillsätter.

    Har flera vänner som liksom mig är förstoppad men ingen så illa att det gör ont o man tycker det känns i äggledare 3 dgr efter ÄL.

    Jag bör köpa en temp. Valde sluta med ÄL stickor då detta skapade sån stress hos mig. Men temp känns ändå mer ok. Jag vet ju på ett ungefär när jag har ÄL men dock ej vilken dag o kan man tyda med hjälp av temp? Förslag ÄL bra temp för jag har köpt 2 som ej har dubbla siffror.

    Kan min träning påverka att kroppen släpper ägg med sämre kvalité? Mannen har bra sperma så det är nog problem med min äggkvalite o att jag äter för lite.

  • Zeldaz
    MAKL skrev 2021-07-18 22:19:58 följande:

    Det enda jag kan tillägga som svar på dina frågor är om tempningen. Tempen gör en liten dipp dagen för ägglossning och dagen efter så höjs tempen. När tempen legat högt i minst 3 dagar så kan man bekräfta att äl skedde på dagen då dippen var.

    Om du tar äl test samtidigt som du tempar så ska du kunna jämföra testen med temp kurvan. Säg att du har positivt äl test på dag 14 då borde du få en temp dipp på dag 15 eller 16 följt av några dagar med höjd temp. Sen kan ju äl variera någon dag mellan cyklerna så det behöver ju inte alltid vara så att äl sker på tex dag 14 varje cykel. Jag kan även tillägga att det fertila sekretet inte bara finns på äl dagen utan det börjar komma redan några dagar innan. Så om du får äl sekret på dag 11 så betyder det inte nödvändigtvis att det är dagen du har äl utan mest troligt är att äl sker någon/några dagar efter första dagen med sekretet.

    Sen så är det ju så att bara för att man tycker att man matchar in sexet precis runt äl så behöver inte det betyda att man blir gravid bara för det. Hela processen från äl till att ägget fäster till en fullt frisk bebis är enormt komplex. Så procenten att det blir en graviditet vid varje cykel är inte allt för hög. Därav är det många som måste kämpa många månader eller år innan det blir en graviditet för allt måste klaffa. Sen finns det ju tyvärr dom som det ändå inte klaffar för någon gång som tyvärr går barnlösa.

    Jag skulle säga att eftersom det inte finns något avvikande som dom hittade på undersökningen så ta det bara lugnt. Ha sex varannan eller var tredje dag fram tills du vet att äl passerat så har du gjort det du kan. Sen är det bara att hoppas på att den komplexa processen går i lås. Mer kan du nog inte göra :)


    Tack snälla.

    Sex varannan dag blir svårt. Vi kör 4 dgr från cykeldag 13-16. Att ha sex varannan dag efter mensen sista dag som läkare rek funkar inte. Jag har Äggvitesekret dag 11 och tempstegring först dag 14-16. Så därför vi inte tyckte det behövs börja redan dag 9 o köra 11,13,15. Om sperma överlever 5 dgr så bör jag bli gravid om vi kör dag 13-16 och ÄL inträffar dag 16-18..

    Det är så svårt veta när det inträffar för alla säger olika kring stickorna. Någon säger 12-48h men jag har fått ÄL-värk dag 72h efter. Men tempstegring 48h efter cykeldag 13/14 då jag fått starkt streck på stickan. Jag ska alltså INTE ha sex när strecket på stickan är starkt ex dag 13 utan vänta då tills streck blir svagare o då börja ha sex? Eftersom stickorna gav mig stress slopade jag de helt sist o gick på symtom som temp o andra typiska symtom jag får så som täppt o lite molande värk. Släpper ägget höger sida har jag nästa inga symtom. Släpps det vä får jag direkt förstoppning o är mer öm, temp mig mer o får mer symtom.

    Kan träning o även min kost påverka att ägget utvecklas långsammare dvs att ÄL sker dag 16 ist för dag 14? Om ÄL sker för sent då hinner ägget kanske inte fästa innan mens? Jag har 25-26 dagars menscykel och en lutealfas på 10-13 dgr. (tror jag baserat på ÄL dag 14-16)
  • MAKL
    Zeldaz skrev 2021-07-19 06:32:54 följande:

    Tack snälla.

    Sex varannan dag blir svårt. Vi kör 4 dgr från cykeldag 13-16. Att ha sex varannan dag efter mensen sista dag som läkare rek funkar inte. Jag har Äggvitesekret dag 11 och tempstegring först dag 14-16. Så därför vi inte tyckte det behövs börja redan dag 9 o köra 11,13,15. Om sperma överlever 5 dgr så bör jag bli gravid om vi kör dag 13-16 och ÄL inträffar dag 16-18..

    Det är så svårt veta när det inträffar för alla säger olika kring stickorna. Någon säger 12-48h men jag har fått ÄL-värk dag 72h efter. Men tempstegring 48h efter cykeldag 13/14 då jag fått starkt streck på stickan. Jag ska alltså INTE ha sex när strecket på stickan är starkt ex dag 13 utan vänta då tills streck blir svagare o då börja ha sex? Eftersom stickorna gav mig stress slopade jag de helt sist o gick på symtom som temp o andra typiska symtom jag får så som täppt o lite molande värk. Släpper ägget höger sida har jag nästa inga symtom. Släpps det vä får jag direkt förstoppning o är mer öm, temp mig mer o får mer symtom.

    Kan träning o även min kost påverka att ägget utvecklas långsammare dvs att ÄL sker dag 16 ist för dag 14? Om ÄL sker för sent då hinner ägget kanske inte fästa innan mens? Jag har 25-26 dagars menscykel och en lutealfas på 10-13 dgr. (tror jag baserat på ÄL dag 14-16)


    Kör som ni har gjort att ni har sex dagarna kring äl så går det nog tillslut. Och om det ger dig stress att testa så tycker jag att du ska slopa dom som du säger. Att börja ha sex först när testen blir svaga igen är försent skulle jag säga. Eftersom äl kan ske redan 12 timmar efter ett positivt test så är det bra om spermierna redan finns där inne. För ska man försöka att bara pricka in sex just när ägget släpper så blir det en väldigt kort tid och i princip omöjligt att lyckas. Det är just därför spermierna har en längre livslängd än ett ägg så det är bra om dom kan ligga och vänta där inne på att ägget ska släppa. Så börja INTE att ha sex när testen blir svagare igen efter ett positivt test utan börja redan innan ett positivt test.

    Eftersom du får tempstegring 48h efter ett positivt äl test så har ägget släppt innan stegringen. Så det låter som att du kanske ägglossar 12-24h efter ett positivt test. Att du sen har äl smärta 72h efter positivt test kan bero på äggledarna som transporterar ägget och inte nödvändigtvis att ägget släpper då.

    Jag har inte jätte stor kunskap om hur vida träning och kost kan påverka just det. Men det låter inte som att det skulle vara troligt. Att du kanske har en kort lutealfas har mer med dina hormoner att göra isf och inte att du tränar och äter på ett visst sätt skulle jag tro. Att man har äl vid den tidpunkten du har är normalt och skulle du ha äl tidigare så kan det hända att det ägget inte riktigt är moget, eller hur jag ska uttrycka det. Utan det låter som att äl sker när det borde om man ska gå på dagar.

    Det är som sagt en väldigt komplex sak som måste ske i kroppen vid en graviditet så även fast det är svårt så måste du försöka ha tålamod. Att ni bara försökt sen april är inte alls en lång tid så jag tror du bara behöver släppa på all stress och göra det som du tror är bra. Ha sex runt äl och bry dig inte om att du tränar eller äter på ett visst sätt för det är bara extremt mycket träning som kan ställa till det med tex utebliven mens. Och då pratar vi på elit nivå när det gäller extrem träning.
  • Jag är bara jag

    Kära ts- ta det här på rätt sätt nu snälla du: du övertänker och krånglar till det här med att försöka få barn nåt oerhört. Var tredje dag samlag runt äl räcker. Skit i tester, temp och annat och ha bara sex. På så vis blir 85% gravida inom ett år. Ät folsyra också förstås. Att du ens fick göra en utredning är jättemärkligt och en regelrätt utredning är det ju aldrig heller om man inte kollar spermierna. 

    Alla ägg en kvinna har är inte befruktningsdugliga. Det är därför det tar tid för nästan alla att bli gravida. Går det inte inom 1-2 år får man söka hjälp då.

  • MAKL
    Jag är bara jag skrev 2021-07-19 12:56:45 följande:

    Kära ts- ta det här på rätt sätt nu snälla du: du övertänker och krånglar till det här med att försöka få barn nåt oerhört. Var tredje dag samlag runt äl räcker. Skit i tester, temp och annat och ha bara sex. På så vis blir 85% gravida inom ett år. Ät folsyra också förstås. Att du ens fick göra en utredning är jättemärkligt och en regelrätt utredning är det ju aldrig heller om man inte kollar spermierna. 

    Alla ägg en kvinna har är inte befruktningsdugliga. Det är därför det tar tid för nästan alla att bli gravida. Går det inte inom 1-2 år får man söka hjälp då.


    Jag hade också lust att säga allt det men vågade inte. Så jag hade inte kunnat sagt det bättre själv!!!

    Att stressa på så hemskt om allt detta kommer bara göra dig trött och mentalt slut. Jag har själv varit i dom tankarna du är nu men orkar inte längre. För här står jag och har försökt i snart ett år och har inte plussat en ända gång. Hade jag fortsatt stressa över allt det du gör hade jag gått in i väggen för länge sen. Nu gör jag som (Jag är bara jag) skrev och har sex varannan till var tredje dag för jag kan inte göra mer än det och hålla tummarna efter varje äl.
  • Zeldaz

    Tack till er båda. Ni har helt rätt! Jag övertänker. Men eftersom jag inte lyckas pricka in ha sex på själva ÄL dagen så blir jag snart knäpp. Därför jag började fundera på köpa en temp och försöka pricka in det med temperaturmetoden.

    Tack till er båda. Jag får köra varannan dag.

Svar på tråden Svart/brun blödning + metallsmak?