Inför att köpa en katt
Hej funderar på att skaffa en katt men först behöver några saker klargöras. 1. Kan man gå ut på promenad med en katt? Hur länge i så fall 2. Kan en katt simma?3. River den golv, möbler, väggar och människor??´Hur ofta i så fall/ hur undviker man det4. Hur mycket kostar det ungefär/ månad att ha en katt (mat, veterinärbesök, osv) 5. Är det enkelt att sälja sin katt sen när man vill det?6. Vad är bättre inomhus eller utomhus katt?7. Hur mycket egen tid behöver man lägga ner på katten? (Rengöra den osv/ vad är det man bör göra för en katt egentligen förutom att leka med den?)8. Ni som har en katt har ni ångrat ni någonsin ångrat att ni köpt den, i så fall varför? 9. Hur lång tid tar det innan en kattunge blir vuxen? Och säg att den får ungar som man senare inte vill ha när de växer men ingen köper de, vad gör man?
För att svara på dina frågor:
1) Ja, om du vänjer den från tidig ålder. Hur länge beror på individen och dig själv.
2) Ja, katter kan simma. De flesta katter tycker dock inte om att simma. Det finns dock några raser som har större benägenhet att tycka om vatten, exempelvis bengal.
3) Katter behöver klösa för att må bra. Det är ett viktigt beteende för dem och går inte att träna bort. Man kan däremot träna katten att klösa på ställen som är okej att klösa på, exempelvis klösmöbler. Gör man inte det så kommer katten att klösa på möbler, väggar och mattor. De klöser sällan på människor för att få utlopp för det beteendet, men de kan absolut göra det om de känner ett behov av att säga ifrån till människan.
4) Min senaste katt kostade ca 600 kronor i månaden. Detta inkluderade foder med hög kvalitet (ganska mycket av det dessutom då han var en stor kille på 5,5 kg!), sand och försäkring via Folksam. Summan kan bli billigare om man väljer ett foder av låg kvalitet (torrfoder, generiska märken, Whiskas, Friskies osv) och den kan också bli dyrare om man väljer ett foder av låg kvalitet (exempelvis Royal Canin och Hills) eller om man väljer det absolut bästa fodret (färskfoder). Veterinärbesök är ingen fast månadskostnad men räkna med att behöva spara undan lite varje månad ifall din ekonomi inte klarar av oförutsedda utgifter då veterinärbesök lätt blir en väldigt dyr historia. Skaffar du kattunge får du räkna med ett kostsamt första halvår med grundvaccination, ibland en andra grundvaccination några veckor senare ifall kattungens uppfödare inte har gjort det (kostar mellan 400 - 600 per tillfälle), ID-märkning (ca 500 - 800) kastrering (hane kostar ca mellan 600 - 1000 och honor mellan ca 1000 - 1500)
5) I regel inte. Det finns väldigt många hemlösa katter i Sverige och väldigt många organisationer som jobbar för att stävja detta. Sedan så skall man inte sälja sin katt om det inte är absolut nödvändigt (att ens livssituation påverkar kattens hälsa negativt) då katter får väldigt starka band till sina hem och ägare (om dessa gör rätt i sin uppfostran). Att tvinga katten att lämna allt den känner är oerhört stressande för den. Vissa individer klarar det bra och de flesta vänjer sig vid sin nya miljö men kallt kan man räkna med att om kan skaffar en katt så skaffar man den för att ta hand om den resten av dens liv. Vet man med sig att man vill komma att sälja sitt djur i framtiden så rekommenderar jag att man skaffar reptil, fisk, amfibie, spindeldjur eller insekt.
6) Inomhus. Det är en vanlig missuppfattning att katter skulle må bättre av att gå ute än av att gå inne. Detta är inte sant, utan beror helt på hur man väljer att berika inomhusmiljön för sin katt så att den inte blir understimulerad. Att släppa ut sin katt är också att exponera den för påtagliga faror: trafik, illasinnade människor (främst barn kan vara riktigt elaka mot katter), andra katter, rovfåglar, parasiter (exempelvis fästingar, skabb, mask) eller att katten fastnar någonstans utan att kunna ta sig loss.
7) Det beror helt på hur god relation du vill ha till din katt och hur sällskaplig katten är. Har du en sällskapssjuk katt kan du räkna med att så gott som aldrig vara ifred (något jag föredrar för varför skulle kan vilja vara ifred från en liten misse?) Och har du en väldigt självständig så kommer den sannolikt bara att söka din uppmärksamhet när den vill ha mat. Däremellan finns det en mängd variabler. Du behöver mata den regelbundet, gärna tre - fyra gånger per dag, byta vatten minst en gång per dag, leka med den, klappa och gosa med den (om den vill), se till att aktivera den både fysiskt och mentalt (förslagsvis med lek), uppfostra den och lära den gränser, burträna den, städa efter den (lådorna, hårbollar, olyckor med bajs/kiss/spyor där det inte hör hemma och golv då kattsand har en tendens att hamna precis överallt), ta den till veterinären och om den är långhårig behöver du borsta den. Att rengöra den behövs i regel inte då katter är väldigt renliga djur.
8. Jag ångrade ibland att jag hade skaffat min katt, när han levde. Detta för att jag var ung, bor i en storstad och behövde flytta väldigt ofta innan jag fick fast boende och det var väldigt svårt med en stor hankatt.
9. En katt räknas som vuxen när den är ca 3 år. Den är dock kattunge fram tills den är ca 7 månader. Däremellan räknas den som junior. När den är fysiskt fullvuxen beror helt på katten. Vissa växer klart runt 6 månader (väldigt små katter) och vissa är inte färdigvuxna innan de är runt 5 år (väldigt stora katter). Min hane nådde sin vuxenvikt vid ca 1,5 års ålder. Köper ingen ungar man inte vill ha så får man tyvärr avliva dem. Bland annat därför råder jag och de flesta andra att vidtaga åtgärder för att se till att ens honkatt inte blir dräktig.