Inför att köpa en katt
Hur effektivt är det att gå på promenad.
Men det finns ju folk som säljer. Jag vet ju inte om jag kommer att tröttna men om jag skulle göra det är det ju bättre att den får en bättre ägare??
Jaha så man ska inte köpa saker o ting för att man ska sälja de sen?? Nej det är bra då lär man sig av sina misstag och blir mer minimalist och andra kan få dessa saker som kommer att ta hand om de/ använda de bättre för lägre pris.
Sen vet man ju inte hur ens liv ser ut. Skaffar kanske en sambo som är algerisk, blir mindre skötsam, whatsoever.
Jag vet ju inte det är ju det som är problemet
Det är bra att du ställer frågor. Låna också många böcker om katter och läs på om vård och olika raser mm.
Du kanske kan erbjuda dig vara kattvakt? Först någon dag, sen kanske en helg.
Av de frågor du ställer nu och det du berättar om dig själv avläser jag att det kommer att dröja några år innan du är mogen nog att äga och ansvara för en katt. Om du är vuxen kanske du helt enkelt inte är rätt person för att vara kattägare.
Känner du någon som har katt? Det märks att du inte har koll på hur katter beter sig (vilket är helt ok så länge man inte tänker köpa en inom en snar framtid). Försök umgås med katter så kommer du automatiskt att få svar på en del av dina frågor. Men katter är också olika individer. En del behöver tex mycket sällskap medan andra gillar att vara för sig själva.
1. Kan man gå ut på promenad med en katt? Hur länge i så fall
Ja absolut. Om du vänjer den vid sele, inga problem alls.
2. Kan en katt simma?
Ja, men få katter VILL simma
3. River den golv, möbler, väggar och människor??´Hur ofta i så fall/ hur undviker man det
Ja, du ger den speciella möbler att klösa på (katträd osv)
4. Hur mycket kostar det ungefär/ månad att ha en katt (mat, veterinärbesök, osv)
Jadu... mina friska katter kostar väl kanske 400 kr. Den sjuka kostar kanske 7-800 utslaget över året.
5. Är det enkelt att sälja sin katt sen när man vill det?
Nej. Folk vill köpa kattungar, inte vuxna katter.
6. Vad är bättre inomhus eller utomhus katt?
Beror på. Bor du i stan så inomhus absolut. Bor du på landet så beror det på hur du bor och kattens personlighet.
7. Hur mycket egen tid behöver man lägga ner på katten? (Rengöra den osv, vad är det man bör göra för en katt egentligen förutom att leka med den?)
Rengöra behöver du inte göra. Köper du en korthårig så kräver de knappt någon fysisk skötsel alls förutom möjligtvis att klippa klorna. En långhårig kräver mer. Lek, kel och uppfostran tar ju tid dock. Och tömma lådan minst en gång om dagen samt mat ca 3 gånger om dag. Blötmat/färskmat är bäst för katten, torrmat riskerar att sabba dens njurar totalt som senior.
8. Ni som har en katt har ni ångrat ni någonsin ångrat att ni köpt den, i så fall varför?
Ja. Varje gång den snor min mat eller något liknande... det går över.
9. Hur lång tid tar det innan en kattunge blir vuxen? Och säg att den får ungar som man senare inte vill ha när de växer men ingen köper de, vad gör man?
1 år ca. Innan man kan släppa ut den och liknande men de har fortfarande mycket kattungebeteende kvar då gällande lek osv. Det får den inte för man har självfallet kastrerat den om det inte är en renrasig avelskatt. Det finns alldeles för många hemlösa katter i vårt land, var inte en del av problemet.
Fråga 5 och 9 oroar mig... är du säker på att du verkligen vill ha en katt? Det är en individ som kommer fästa sig vid dig och sakna dig om du en dag bestämmer dig för att sälja den. Det är ingen prydnad. Den har känslor.