Inlägg från: Sommarsuperhärligt |Visa alla inlägg
  • Sommarsuperhärligt

Inför att köpa en katt

Anonym (M) skrev 2021-07-11 15:33:58 följande:
    Nä nu skojar du. Du förstår väl att man inte kan springa med en katt?! Det är inte som en hund. Den är självständig och behöver få röra sig på sina egna villkor. Och hur skulle du kunna lämna den ensam i flera dagar/veckor? Och du ska inte resa med den heller. Katter har revir och blir oroliga om man flyttar dem därifrån.
    Jag menar att den liksom vilar på en bänk som ligger vid springbanan medan jag springer. Eller man kan ju bara lämna den hemma i så fall. 

Hur effektivt är det att gå på promenad.
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (Emma) skrev 2021-07-11 15:13:48 följande:
    Sommarsuperhärligt skrev 2021-07-11 14:58:57 följande:

Men det finns ju folk som säljer. Jag vet ju inte om jag kommer att tröttna men om jag skulle göra det är det ju bättre att den får en bättre ägare??

Jaha så man ska inte köpa saker o ting för att man ska sälja de sen?? Nej det är bra då lär man sig av sina misstag och blir mer minimalist och andra kan få dessa saker som kommer att ta hand om de/ använda de bättre för lägre pris. 

Sen vet man ju inte hur ens liv ser ut. Skaffar kanske en sambo som är algerisk, blir mindre skötsam, whatsoever. 

Jag vet ju inte det är ju det som är problemet

Tröttnar du på din cykel så är det inget märkvärdigt att sälja den, men katten är en levande varelse så det funkar inte på samma sätt. Det händer absolut att katter omplaceras, men att skaffa katt med planen att bara ha kvar den ett år eller två är inte snällt mot katten. Att anpassa sig till ett nytt hem och en ny familj är jobbigt för den. Det finns sällskapliga djur som inte blir så gamla. Råttor exempelvis. Det kanske skulle passa dig bättre.
    Jag vet att den är levande. Men om den har redan varit hos två hem innan? 

Ja den är levande jag vet. Men levande saker vänjer sig också. 

Råttor usch ... 

Jag vill ha någon jag kan gosa med och gå ut på promenad med 
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (M) skrev 2021-07-11 15:54:18 följande:
    Fast har du någonsin sett någon ta med sin katt och sätta den på en bänk medan denne springer. Du ställer väldigt konstiga frågor.
    Ja, det har jag. 

Jag har också sett att några som bor på vår gata lämnar sin katt medan denne röker. Den går vart den vill sen kommer den tillbaka. 
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (M) skrev 2021-07-11 15:59:27 följande:
    Självklart kan man lämna sin katt medan man gör ärenden och tex går till jobbet. Bara den får tillsyn enligt jordbruksverkets regler.
    Jag kommer att ha koll på den medan jag springer. Bänken ligger ju typ på den korta springbanan,

Personerna på vår gata röker och tittar på sin telefon och är i en helt annan värld. tror inte ens man håller koll på en katt i övrigt om man röker. 
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (Teo) skrev 2021-07-11 15:59:25 följande:

Det är bra att du ställer frågor. Låna också många böcker om katter och läs på om vård och olika raser mm.

Du kanske kan erbjuda dig vara kattvakt? Först någon dag, sen kanske en helg.

Av de frågor du ställer nu och det du berättar om dig själv avläser jag att det kommer att dröja några år innan du är mogen nog att äga och ansvara för en katt. Om du är vuxen kanske du helt enkelt inte är rätt person för att vara kattägare.

Jag är tonåring. 

Bra idé att vara kattvakt. Har tittat på katter och hållit dem men inte samma sak som att ta hand om. Du får jag provsmaka det hela. 

Jag tror att även när jag blir vuxen så kommer jag vara lika mig själv. mer strukturerad. Men en person som kommer att fortsätta att gå ut på promenader och springa. Men då kanske det är fortfarande för tidigt att vara ansvarig för en annan familjemedlem. 
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (M) skrev 2021-07-11 16:06:16 följande:
    Man behöver inte hålla koll på en katt dygnet runt! Folk som har katt åker ju tex till jobbet varje dag, det är helt okej. Det är bättre att en katt får vara hemma än att släpa med den till ett för den okänt revir. 
    Ok så vad är problemet då med att jag går ut och lämnar den medan jag springer?

Och om jag går på promenad så kan jag gå med den
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (Teo) skrev 2021-07-11 16:09:11 följande:

Känner du någon som har katt? Det märks att du inte har koll på hur katter beter sig (vilket är helt ok så länge man inte tänker köpa en inom en snar framtid). Försök umgås med katter så kommer du automatiskt att få svar på en del av dina frågor. Men katter är också olika individer. En del behöver tex mycket sällskap medan andra gillar att vara för sig själva.

Jag gillar katter som man kan mysa med och som jag kan ta ut med mig på promenad med koppel. 
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (M) skrev 2021-07-11 15:57:53 följande:
    Om du vill ha någon att gå promenad med så skaffa ej katt. De behöver få strosa runt på sina egna villkor, utforska och leka. De går inte i en rak takt som hundar och människor kan. 
    Ok fast jag vill ha en katt som jag kan gå ut med på promenad och mysa med. 

Jag vill inte ha en hund. 

Jag har faktiskt sett folk som går med en katt i koppel. 

De är väl inte så orklösa. 
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (M) skrev 2021-07-11 16:13:55 följande:
    Alltså. Katter kan inte gå med dig på promenad. Isåfall får du gå bakom katten och följa efter den med kopplet. Katter är självständiga djur som inte kommer att följa med dig när du går.
    Ja inget problem. Så länge de inte är super långsamma. 
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (Teo) skrev 2021-07-11 16:16:04 följande:
    Ok, då är det ju inte konstigt alls att du har de här frågorna! Fortsätt du att höra dig för och läsa på. När du blivit vuxen kanske katt vore ett jättebra djur för dig.

Men det är ett stort ansvar. Många unga vuxna gillar tex att resa och då måste man ha någon som är pålitlig och som man vet kan tänka sig att ta hand om katten.

Själv verkligen älskar jag katter, men jag har aldrig haft någon eftersom jag känner att jag inte har den tid över som de behöver.
    Tack för att du är en trevlig person! (andra här kan lära sig hur man håller en lite mer trevlig ton)

Jag gillar att resa inrikes och utrikes, springa, gå ut på promenader, vara kreativ och skapa, och studera 

Så jag vet inte...

Men kändes skönt när du berättade om att du är i en liknande situation, kände mig inte lika förvirrad och ensam. Kanske ska jag stabilisera mig och vänta sen när jag bor tillsammans med en sambo som också själv gillar katter innan jag skaffar en. Jag läsa på mer om katter såklart. :)
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (Ärlighet) skrev 2021-07-11 16:20:14 följande:
    De kan lika gärna få för sig att lägga sig i gräset en timme :)
    Aj inte bra

Men man kan ju bära. Men blir den inte envis då?
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (Teo) skrev 2021-07-11 16:24:48 följande:

Mina grannar har som tur är utekatter, så jag passar på att prata med dem när jag träffar dem.
    Inte mina grannar. Men några på gatan har det. Men de är läskiga som röker vill inte prata med läskiga personer särskilt om de röker.
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (M) skrev 2021-07-11 16:30:57 följande:
    Att folk har otrevlig ton är för de bryr sig om djur. Du framstår som en elak person. Du borde ha skrivit i trådstarten att du ej var vuxen, det hade fått folk att förstå att du helt enkelt inte har kunskapen. 
    Man kan vara vuxen men ändå inte förstå. Finns vuxna som också inte är riktigt som vuxna. 

Jag skrev frågor för att se lite hur det är att vara en kattägare. Jag skrev inte att jag SKA köpa, lite för tidigt för mig ändå. 

Det är bra att du bryr dig om en katts rättigheter. Vi har ansvar för sådana djurs välmående. Men tänk på att inte vara för offensiv för att folk tar åt sig! Jag förväntar mig att få respekt oavsett vilken målgrupp jag tillhör!!
  • Sommarsuperhärligt
    Att folk har otrevlig ton är för de bryr sig om djur. Du framstår som en elak person. Du borde ha skrivit i trådstarten att du ej var vuxen, det hade fått folk att förstå att du helt enkelt inte har kunskapen. 

Man kan vara vuxen men ändå inte förstå. Finns vuxna som också inte är riktigt som vuxna. 

Jag skrev frågor för att se lite hur det är att vara en kattägare. Jag skrev inte att jag SKA köpa, lite för tidigt för mig ändå. 

Det är bra att du bryr dig om en katts rättigheter. Vi har ansvar för sådana djurs välmående. Men tänk på att inte vara för offensiv för att folk tar åt sig! Jag förväntar mig att få respekt oavsett vilken målgrupp jag tillhör!!

Inte framstår jag heller som en elak person. Några av mina frågor som kan uppfattas som konstiga tillämpas ej på en katt då jag inte har en katt. Och om vissa av frågorna anses vara mindre lämpliga är det bra att man ställer de för att lära sig och förstå mer- och detta oavsett om man är ett barn, en ungdom, en vuxen, en gamling!!! Man lär sig genom att ställa frågor. Man kommer längre fram som man vågar ställa saker som anses vara mindre lämpliga. Det kan vara en lättnad, och det kan få folk att ha lärorika och välbehövliga diskussioner. 

Slutsats: Det är inte mig det är felet på. Utan din offensiva och dryga attityd som är olämplig för många människor. Lite bortskämd kan du vara att jag som tonåring säger något så uppenbart till dig som är en äldre person. Eller just det, det var ju jag som var "Barnet" enligt dig... hmmm
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (M) skrev 2021-07-11 17:04:55 följande:
    Fast är man vuxen så förstår de allra flesta, om de inte är handikappad. Och då handlar det om en oempatisk djurplågare. Och då bör man säga ifrån.
    Nej man behöver inte förstå. Och därför frågar man-- för att förstå.

Förstår du??
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (M) skrev 2021-07-11 17:29:05 följande:
    Fast man lär sig saker. Det är ganska omöjligt att leva ett normalt liv och inte förstå hur man tar hand om ett djur. Kan lova att alla vet att man tex inte kan behandla en katt på samma sätt som en hund. Man ser på tv, har haft vänner med katt osv. 
    Nej det behöver man inte. Ibland är det svårt att visualisera. Jag menar jag såg en person som hade en katt i koppel. Då frågar jag här för att förstå mer om hur pass relevant det är. 

Och om vi just pratar generellt och inte enbart just utifrån detta, är det bra att inte försöka tänka "man bör veta" eller att tänka "så bör det vara" och konfrontera en person enbart pga en sak och påstå att saker är svart och vitt för så är inte livet och så är inte folk. Inget är helt svart såväl vitt. Men en sak jag tycker är att man vill gå framåt om man är villig att fråga. Så nej, lova inte du. 
  • Sommarsuperhärligt
    IceKitten skrev 2021-07-11 18:54:35 följande:

1. Kan man gå ut på promenad med en katt? Hur länge i så fall

Ja absolut. Om du vänjer den vid sele, inga problem alls.

2. Kan en katt simma?

Ja, men få katter VILL simma

3. River den golv, möbler, väggar och människor??´Hur ofta i så fall/ hur undviker man det

Ja, du ger den speciella möbler att klösa på (katträd osv)

4. Hur mycket kostar det ungefär/ månad att ha en katt (mat, veterinärbesök, osv)

Jadu... mina friska katter kostar väl kanske 400 kr. Den sjuka kostar kanske 7-800 utslaget över året.

5. Är det enkelt att sälja sin katt sen när man vill det?

Nej. Folk vill köpa kattungar, inte vuxna katter.

6. Vad är bättre inomhus eller utomhus katt?

Beror på. Bor du i stan så inomhus absolut. Bor du på landet så beror det på hur du bor och kattens personlighet.

7. Hur mycket egen tid behöver man lägga ner på katten? (Rengöra den osv, vad är det man bör göra för en katt egentligen förutom att leka med den?)

Rengöra behöver du inte göra. Köper du en korthårig så kräver de knappt någon fysisk skötsel alls förutom möjligtvis att klippa klorna. En långhårig kräver mer. Lek, kel och uppfostran tar ju tid dock. Och tömma lådan minst en gång om dagen samt mat ca 3 gånger om dag. Blötmat/färskmat är bäst för katten, torrmat riskerar att sabba dens njurar totalt som senior.

8. Ni som har en katt har ni ångrat ni någonsin ångrat att ni köpt den, i så fall varför?

Ja. Varje gång den snor min mat eller något liknande... det går över.

9. Hur lång tid tar det innan en kattunge blir vuxen? Och säg att den får ungar som man senare inte vill ha när de växer men ingen köper de, vad gör man?

1 år ca. Innan man kan släppa ut den och liknande men de har fortfarande mycket kattungebeteende kvar då gällande lek osv. Det får den inte för man har självfallet kastrerat den om det inte är en renrasig avelskatt. Det finns alldeles för många hemlösa katter i vårt land, var inte en del av problemet.

Fråga 5 och 9 oroar mig... är du säker på att du verkligen vill ha en katt? Det är en individ som kommer fästa sig vid dig och sakna dig om du en dag bestämmer dig för att sälja den. Det är ingen prydnad. Den har känslor.

Tack för svaren. Folk värkar hoppa på mig pga fråga 5. Jag undrar bara mer än att jag vill. Vet inte vart livet tar mig en. Men vet inte om jag vill ha en katt i 20 år. För mig låter det mycket.
  • Sommarsuperhärligt
    moaguuun skrev 2021-07-11 19:16:54 följande:
    Det är en utav villkoren när man skaffar ett djur. Att man tar sig an den för hela dens liv. Att folk gör sig av med sitt djur när de tröttnat är ett stort problem. Så om du inte vet, så skaffa inte en katt fören du vet säkert. 
    Ja. Vill inte längre ens, eller lutar mer åt det hållet. 
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (Djurvårdare) skrev 2021-07-11 21:23:15 följande:
    Hej, OP! Utbildad djurvårdare här. Vad kul att du fått upp intresset för katter - det, enligt mitt tyckte, absolut mest spännande och belönande sällskapsdjuret att dela sitt liv med. :)

För att svara på dina frågor:

1) Ja, om du vänjer den från tidig ålder. Hur länge beror på individen och dig själv.

2) Ja, katter kan simma. De flesta katter tycker dock inte om att simma. Det finns dock några raser som har större benägenhet att tycka om vatten, exempelvis bengal.

3) Katter behöver klösa för att må bra. Det är ett viktigt beteende för dem och går inte att träna bort. Man kan däremot träna katten att klösa på ställen som är okej att klösa på, exempelvis klösmöbler. Gör man inte det så kommer katten att klösa på möbler, väggar och mattor. De klöser sällan på människor för att få utlopp för det beteendet, men de kan absolut göra det om de känner ett behov av att säga ifrån till människan.

4) Min senaste katt kostade ca 600 kronor i månaden. Detta inkluderade foder med hög kvalitet (ganska mycket av det dessutom då han var en stor kille på 5,5 kg!), sand och försäkring via Folksam. Summan kan bli billigare om man väljer ett foder av låg kvalitet (torrfoder, generiska märken, Whiskas, Friskies osv) och den kan också bli dyrare om man väljer ett foder av låg kvalitet (exempelvis Royal Canin och Hills) eller om man väljer det absolut bästa fodret (färskfoder). Veterinärbesök är ingen fast månadskostnad men räkna med att behöva spara undan lite varje månad ifall din ekonomi inte klarar av oförutsedda utgifter då veterinärbesök lätt blir en väldigt dyr historia. Skaffar du kattunge får du räkna med ett kostsamt första halvår med grundvaccination, ibland en andra grundvaccination några veckor senare ifall kattungens uppfödare inte har gjort det (kostar mellan 400 - 600 per tillfälle), ID-märkning (ca 500 - 800) kastrering (hane kostar ca mellan 600 - 1000 och honor mellan ca 1000 - 1500)

5) I regel inte. Det finns väldigt många hemlösa katter i Sverige och väldigt många organisationer som jobbar för att stävja detta. Sedan så skall man inte sälja sin katt om det inte är absolut nödvändigt (att ens livssituation påverkar kattens hälsa negativt) då katter får väldigt starka band till sina hem och ägare (om dessa gör rätt i sin uppfostran). Att tvinga katten att lämna allt den känner är oerhört stressande för den. Vissa individer klarar det bra och de flesta vänjer sig vid sin nya miljö men kallt kan man räkna med att om kan skaffar en katt så skaffar man den för att ta hand om den resten av dens liv. Vet man med sig att man vill komma att sälja sitt djur i framtiden så rekommenderar jag att man skaffar reptil, fisk, amfibie, spindeldjur eller insekt.

6) Inomhus. Det är en vanlig missuppfattning att katter skulle må bättre av att gå ute än av att gå inne. Detta är inte sant, utan beror helt på hur man väljer att berika inomhusmiljön för sin katt så att den inte blir understimulerad. Att släppa ut sin katt är också att exponera den för påtagliga faror: trafik, illasinnade människor (främst barn kan vara riktigt elaka mot katter), andra katter, rovfåglar, parasiter (exempelvis fästingar, skabb, mask) eller att katten fastnar någonstans utan att kunna ta sig loss.

7) Det beror helt på hur god relation du vill ha till din katt och hur sällskaplig katten är. Har du en sällskapssjuk katt kan du räkna med att så gott som aldrig vara ifred (något jag föredrar för varför skulle kan vilja vara ifred från en liten misse?) Och har du en väldigt självständig så kommer den sannolikt bara att söka din uppmärksamhet när den vill ha mat. Däremellan finns det en mängd variabler. Du behöver mata den regelbundet, gärna tre - fyra gånger per dag, byta vatten minst en gång per dag, leka med den, klappa och gosa med den (om den vill), se till att aktivera den både fysiskt och mentalt (förslagsvis med lek), uppfostra den och lära den gränser, burträna den, städa efter den (lådorna, hårbollar, olyckor med bajs/kiss/spyor där det inte hör hemma och golv då kattsand har en tendens att hamna precis överallt), ta den till veterinären och om den är långhårig behöver du borsta den. Att rengöra den behövs i regel inte då katter är väldigt renliga djur.

8. Jag ångrade ibland att jag hade skaffat min katt, när han levde. Detta för att jag var ung, bor i en storstad och behövde flytta väldigt ofta innan jag fick fast boende och det var väldigt svårt med en stor hankatt.

9. En katt räknas som vuxen när den är ca 3 år. Den är dock kattunge fram tills den är ca 7 månader. Däremellan räknas den som junior. När den är fysiskt fullvuxen beror helt på katten. Vissa växer klart runt 6 månader (väldigt små katter) och vissa är inte färdigvuxna innan de är runt 5 år (väldigt stora katter). Min hane nådde sin vuxenvikt vid ca 1,5 års ålder. Köper ingen ungar man inte vill ha så får man tyvärr avliva dem. Bland annat därför råder jag och de flesta andra att vidtaga åtgärder för att se till att ens honkatt inte blir dräktig.
    Tack för utförliga svar!!!

Det här vägledde mig så bra och gav mig en klar bild om hur det är att ha en katt och vara kattägare. 

Mycket mer än vad jag trodde. Framför allt ansvar.

Tack igen för den tid du la :)
Svar på tråden Inför att köpa en katt