• Sommarsuperhärligt

    Det onda ögat

    Tror ni på "det onda ögat"- det är när någon ser dig och blir avundsjuk och så liksom släpps en gnista från hens ögon att något dåligt händer dig.

    Har ni upplevt det någon gång? 

    Kanske svårare att koppla det dåliga som händer med någons onda blickar om det sker många dagar efter, men typ en dag efter, eller minuterna efter / liknande 

    Jag har upplevt det. Det är vår natur men det är läskigt .... 
  • Svar på tråden Det onda ögat
  • Anonym (Anonym 666)

    Haha självklart inte Skrattande Sånt där är bara påhitt.

    (P.S. Tomten är inte heller på riktigt. Och inte tandfen. Och inte påskharen.)

  • Anonym (Japp)

    Jag tror på onda ögat ja. Har ingen erfarenhet själv av det (där något sker sekunder efter) men nära personer till mig har varit med om det.

    Tycker dock att det kan gå för långt ibland när folk är konstant rädda för det.

  • Anonym (oooo)
    Sommarsuperhärligt skrev 2021-07-11 10:56:27 följande:
    Tror ni på "det onda ögat"- det är när någon ser dig och blir avundsjuk och så liksom släpps en gnista från hens ögon att något dåligt händer dig.

    Har ni upplevt det någon gång? 

    Kanske svårare att koppla det dåliga som händer med någons onda blickar om det sker många dagar efter, men typ en dag efter, eller minuterna efter / liknande 

    Jag har upplevt det. Det är vår natur men det är läskigt .... 
    Givetvis inte. Det där är bara skock som finns i vissa länder. 
  • Sommarsuperhärligt
    Drottningen1970 skrev 2021-07-11 10:58:03 följande:

    Nej. Jag är psykiskt frisk.


    Kan du ha en lite mer trevlig ton??

    Jag har upplevt det fyra tydliga gånger. Så sluta. Jag tror på avundsjuka. Jag tycker att man ska önska en annan person väl och inte bara vara avundsjuk för att jag tror på den gnistan som ens onda/ själviska blickar kan drabba en person negativt, Och detta är för att jag har upplevt det. 

    Inte alls samma sak som att tro på tomten som någon skrev! Tomten går inte att uppleva, men detta går att uppleva. Man ser aldrig riktig tomte, men man ser avundsjuka blickar. 
  • KittyK80
    Sommarsuperhärligt skrev 2021-07-11 14:35:38 följande:
    Kan du ha en lite mer trevlig ton??

    Jag har upplevt det fyra tydliga gånger. Så sluta. Jag tror på avundsjuka. Jag tycker att man ska önska en annan person väl och inte bara vara avundsjuk för att jag tror på den gnistan som ens onda/ själviska blickar kan drabba en person negativt, Och detta är för att jag har upplevt det. 

    Inte alls samma sak som att tro på tomten som någon skrev! Tomten går inte att uppleva, men detta går att uppleva. Man ser aldrig riktig tomte, men man ser avundsjuka blickar. 
    Fast avundsjuka blickar och onda ögat är inte samma sak. Inte heller jag tror på onda ögat förresten.
  • Virriga Vera
    Sommarsuperhärligt skrev 2021-07-11 14:35:38 följande:
    Kan du ha en lite mer trevlig ton??

    Jag har upplevt det fyra tydliga gånger. Så sluta. Jag tror på avundsjuka. Jag tycker att man ska önska en annan person väl och inte bara vara avundsjuk för att jag tror på den gnistan som ens onda/ själviska blickar kan drabba en person negativt, Och detta är för att jag har upplevt det. 

    Inte alls samma sak som att tro på tomten som någon skrev! Tomten går inte att uppleva, men detta går att uppleva. Man ser aldrig riktig tomte, men man ser avundsjuka blickar. 
    Avundsjuka är i mitt tycke en positiv drivkraft som får dig att kämpa för det du vill ha. Däremot missunnsamhet är en destruktiv och negativ känsla.
  • Sommarsuperhärligt
    Virriga Vera skrev 2021-07-11 14:46:53 följande:
    Avundsjuka är i mitt tycke en positiv drivkraft som får dig att kämpa för det du vill ha. Däremot missunnsamhet är en destruktiv och negativ känsla.
    Fast det är en annan sak att vara avundsjuk för att vilja bli bättre på t.ex. att ta ansvar. 

    En att man är avundsjuk för att man vill se snygg ut som personen och vill att den ska vara fulare än en själv för att man får då mer självsäkerhet eller vara det kan vara 
  • Sommarsuperhärligt
    KittyK80 skrev 2021-07-11 14:41:14 följande:
    Fast avundsjuka blickar och onda ögat är inte samma sak. Inte heller jag tror på onda ögat förresten.
    Vad är skillnaden då? 

    Negativ avundsjuka släpper en gnista för att den kommer från onda ögon (därav namnet det onda ögat)

    Vad får dig att inte tro på detta? 
  • Anonym (Anonym 666)
    Sommarsuperhärligt skrev 2021-07-11 17:19:09 följande:
    Vad är skillnaden då? 

    Negativ avundsjuka släpper en gnista för att den kommer från onda ögon (därav namnet det onda ögat)

    Vad får dig att inte tro på detta? 
    Vad får dig ATT tro på detta?? Vad är det egentligen du inbillar dig händer när nån ger dig "onda ögat"? Det är inte så att du (som inte är så gammal) faktiskt bara inte förstår dig på uttrycket....?

    Det kommer inga gnistor från andras ögon. Andras ögon har NOLL inverkan på en annan människa, utom om de är så...... att de tror på det och sen inbillar sig att de är förföljda av otur eller nåt och tror att precis allt kan kopplas till den där människan. Absurt.

    Seriöst, är det här verkligen vad du tror på: Det onda ögat är enligt folklig föreställning den kraft som vissa människor har att med blicken skada eller förhäxa människor, djur och föremål.

    sv.wikipedia.org/wiki/Onda_%C3%B6gat
  • Anonym (Me2)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2021-07-11 19:20:07 följande:
    Vad får dig ATT tro på detta?? Vad är det egentligen du inbillar dig händer när nån ger dig "onda ögat"? Det är inte så att du (som inte är så gammal) faktiskt bara inte förstår dig på uttrycket....?

    Det kommer inga gnistor från andras ögon. Andras ögon har NOLL inverkan på en annan människa, utom om de är så...... att de tror på det och sen inbillar sig att de är förföljda av otur eller nåt och tror att precis allt kan kopplas till den där människan. Absurt.

    Seriöst, är det här verkligen vad du tror på: Det onda ögat är enligt folklig föreställning den kraft som vissa människor har att med blicken skada eller förhäxa människor, djur och föremål.

    sv.wikipedia.org/wiki/Onda_%C3%B6gat
    TS får tro på vad hen vill. Jag tror också på att ens avundsjuka blickar kan skada en annan person.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Me2) skrev 2021-07-11 19:35:35 följande:
    TS får tro på vad hen vill. Jag tror också på att ens avundsjuka blickar kan skada en annan person.
    Exakt HUR skulle det gå till tänkte du.
  • Anonym (Har försökt, men nej)

    Har försökt ge det onda ögat åt folk, men det har inte funkat. Inga huvuden har spontant exploderat.

  • Anonym (Karma)

    Allt sånt där har med dig själv att göra.. de du tänker om dig själv, de utstrålar du..du får va du ger helt enkelt

  • Anonym (Karma)
    Anonym (Har försökt, men nej) skrev 2021-07-12 07:29:08 följande:

    Har försökt ge det onda ögat åt folk, men det har inte funkat. Inga huvuden har spontant exploderat.


    Samma här..fungerar aldrig 😔
  • Anonym (Karma)
    Sommarsuperhärligt skrev 2021-07-11 10:56:27 följande:
    Det onda ögat
    Tror ni på "det onda ögat"- det är när någon ser dig och blir avundsjuk och så liksom släpps en gnista från hens ögon att något dåligt händer dig.

    Har ni upplevt det någon gång? 

    Kanske svårare att koppla det dåliga som händer med någons onda blickar om det sker många dagar efter, men typ en dag efter, eller minuterna efter / liknande 

    Jag har upplevt det. Det är vår natur men det är läskigt .... 
    För att förtydliga de ja skrev, så handlar de om din egna syn på omvärlden...
  • sportiva

    Fatimas hand har sitt ursprung i Mellanöstern och är uppkallad efter Fatima Zahra, dotter till profeten Muhammed. Symbolen anses ha en stark skyddande kraft och används ofta för att avvärja det onda ögat. Fatimas hand består av en öppen hand med fem utsträckta fingrar, där varje finger representerar en av de fem pelarna inom islam. Symbolen har spridits över hela världen och används idag av människor från olika kulturer och religioner som en talisman för skydd och lycka. 🧿✋🏼

Svar på tråden Det onda ögat