• Rebecca2001

    Malta leker Nordkorea - hindrar folk från att lämna ön

    Vad skulle du säga om du, som svensk, befann dig i ett annat EU-land, och detta land inte lät dig åka hem till Sverige igen för att du inte är fullt vaccinerad mot covid-19? Det är verkligheten på Malta nu, Europas Nordkorea:

    timesofmalta.com/articles/view/new-covid-19-restrictions-spoil-travel-plans-for-the-unvaccinated.885490

    Oavsett om du är turist eller boende på Malta får du inte lämna eller anlända till ön om du inte tagit två sprutor och väntat 14 dagar efter den andra sprutan. EU-kommissionen har redan kritiserat Malta för detta, men jag tror inte de kan göra något i praktiken.

    Tror ni att fler länder kommer göra likadant? Dvs i praktiken tvinga människor att ta vaccinet? Eller kommer Malta få skit för det här?

  • Svar på tråden Malta leker Nordkorea - hindrar folk från att lämna ön
  • Anonym (aaaa)

    Vad är problemet? 
    Innan man reser ut i värden måste man ta reda på vad som gäller eftersom det är en sån konstig tid vi just nu lever i. 

    Din rubrik är märklig. 

  • Rebecca2001
    Anonym (aaaa) skrev 2021-07-11 12:38:24 följande:

    Vad är problemet? 
    Innan man reser ut i värden måste man ta reda på vad som gäller eftersom det är en sån konstig tid vi just nu lever i. 

    Din rubrik är märklig. 


    Du ser inget problem med att landet förbjudet folk att lämna ön? Du anpassar dig snällt till alla regler, oavsett hur vansinniga de är? Du kanske skulle trivas i Nordkorea?
  • Anonym (Giselle)

    Var hittar du informationen om att turister inte får lämna Malta? Jag har skummat artikeln men hittar ingenting om det.

  • Rebecca2001
    Anonym (Giselle) skrev 2021-07-11 12:54:05 följande:

    Var hittar du informationen om att turister inte får lämna Malta? Jag har skummat artikeln men hittar ingenting om det.


    timesofmalta.com/articles/view/health-minister-to-speak-at-4pm-amid-rapid-rise-in-virus-cases.885415

    Ingen som inte är fullvaccinerad får lämna ön, turister såväl som boende. Enda undantaget är om du bor på Malta och redan har lämnat landet innan dessa nazi-fasoner offentliggjordes. Då har du rätt att komma tillbaka.
  • Anonym (Giselle)
    Rebecca2001 skrev 2021-07-11 13:04:42 följande:

    timesofmalta.com/articles/view/health-minister-to-speak-at-4pm-amid-rapid-rise-in-virus-cases.885415

    Ingen som inte är fullvaccinerad får lämna ön, turister såväl som boende. Enda undantaget är om du bor på Malta och redan har lämnat landet innan dessa nazi-fasoner offentliggjordes. Då har du rätt att komma tillbaka.


    Jag hittar inget i den texten heller.
  • AndreaBD

    Jag tycker de har rätt att göra så. Det är en ö med ganska lite befolkning och många turister. Om du inte vill vaccinera dig, så får du väl avstå från att åka till Malta! 

  • Anonym (Vaccinpass)

    Jag tror att man inte kommer att tvinga människor att ta vaccin, men många länder kommer att ha som krav för att komma in i landet att de är vaccinerade. Kanske kommer även nattklubbar och konserter ha dessa krav. Det är ju för allas bästa, för att begränsa smittan. Tycker att det är tryggt o bra!

  • Rebecca2001
    AndreaBD skrev 2021-07-11 13:48:14 följande:

    Jag tycker de har rätt att göra så. Det är en ö med ganska lite befolkning och många turister. Om du inte vill vaccinera dig, så får du väl avstå från att åka till Malta! 


    Och vad händer med svenskar, britter och tyskar som redan är där? De får inte åka hem igen. Tänk till lite innan du svarar.
  • Tow2Mater
    Rebecca2001 skrev 2021-07-11 14:04:50 följande:
    Och vad händer med svenskar, britter och tyskar som redan är där? De får inte åka hem igen. Tänk till lite innan du svarar.
    Var står det?
Svar på tråden Malta leker Nordkorea - hindrar folk från att lämna ön