• Sommarsuperhärligt

    Sambo eller gifta

    Hej!

    Vad tycker ni är bättre att vara sambo eller att vara gifta?

    Ok, vet inte egentligen varför jag frågar detta då jag själv tycker att det är sååååå mycket bättre att vara sambor än att vara gifta. Och älskar det att vi här i Sverige och Skandinavien har det som socialt accepterat. Och att det blir allt vanligare. 

    På grund av att:

    1. Att gifta sig har med religion att göra och vi i Sverige är ett ateistiskt land, och inte religiöst.

    2. Det finns den där seden om att när man gifter sig så ska kvinnan byta sitt efternamn till mannen. Ett stort NEJ och kryss till den. Återigen en knäpp sed som har sina rötter hos kristendomen, där det liksom blir så att mannen "äger" kvinnan efter att hon gifter sig. Hon har inte rätt att ärva något, att studera, inte ens hade hon rätt att vara stolt och bära sin familjs efternamn utan tog sin mans efternamn. Ska jag inte ha rätt att bära mitt efternamn bara för att jag är en kvinna. Nej. Bort med den seden. 

    3. Man vet inte vart livet kommer att ta en. Kanske har man inte den där kärleksrelationen man hade, och kanske vill man då separera. Och kanske kommer man att separera med flera män/ kvinnor för att man inte riktigt hittar någon som passar en. Och då processen mycket enklare och smidigare om man är sambor och inte gifta för att då är man liksom två självständiga egna personer och inte så som när man är gift- mer som en person. Alltså är det också enklare utifrån ekonomiska aspekter, när båda har sin egna ekonomi. 

    4. Vet inte om denna men är det inte så att mamman har vårdanden?

    5. Detta är mer en personlig uppfattning men känns som man uppfattas som dålig hos familj eller kanske framtida partner som man lär känna om de får veta att man har skiljt sig. 

    6. Många har andra bekymmer (så som bostad, ekonomi osv) och ser att gifta sig och ha bröllop som en onödig bekymmer som man öser på sig.

    7. Många tycker inte om att vara så centraliserad och få fokus på sig när man ska gifta sig och ha bröllop. och vill istället för att unna andra med en fest eller bekräfta för varandra att man verkligen har en seriös relation. Utan man vill istället unna sig själva och fokusera på att fira sig än att fokusera på andra vilket är vad bröllop och all dess förberedelser kräver. Kanske genom att åka på en resa eller vad det nu kan vara

    Och listan kan göras längre. Men här är vad jag just nu kom på.

    Som ni hör så är jag mycket för att vara sambor. Man blir liksom tillsammans enkelt och man lämnar varandra enkelt om man skulle vilja. Tycker också om att det är socialt accepterat i Skandinavien och att vi här bryr oss mindre om religion.

    Men jag gillar en fin sommar "gathering" och tänker kanske då ha en fest för att fira att jag och min pojkvän ska bli sambor. Skicka ut sådär kort där man bjuder inte personer (typ så som man gör till bröllop). Men är osäker om folk ska uppfatta att det är konstigt att det liksom står "Du är bjuden till min och X sambo firande" eller vad man ska skriva. Vad tycker ni låter det konstigt?? Sen är jag osäker ibland och tänker så som punkt 7.

    Hur kan man göra att vara sambor ska bli ännu vanligare?

  • Svar på tråden Sambo eller gifta
  • SweeneyToad

    Att gifta sig har inget med religion att göra. Man kan gifta sig borgerligt. 
    Äktenskap är en mycket gammal institution, som finns i alla kulturer, världen över, oavsett religion. 

    Man behöver inte ta mannens efternamn, jag känner en man som har tagit sin frus efternamn. 

    Jag föredrar äktenskap framför samboskap.

    Åh fan heller, vi behöver inte göra samboskap vanligare än det är i Sverige. 

  • Anonym (Mia)

    Beroende på vad man vill här i livet (och inte minst ifall livet plötsligt tar slut) så kan det ibland vara bra att vara gift. Om du och din sambo köper ett hus, får barn och din sambo plötsligt dör så kommer barnen att ärva hans halva av huset och du får inte själv bestämma vad som ska hända med det, utan det är en myndighet som bestämmer åt barnen ifall de är under arton. Är ni istället gifta så får du behålla kontrollen över huset och barnen ärver ingenting förrän du också dör.

  • Anonym (Mia)

    Och det där med att byta namn, hålla bröllopsfest och gifta sig inför stor publik är helt frivilligt. Man kan gifta sig i all enkelhet på kommunhuset med bara en vigselförrättare och två vittnen.

  • Tow2Mater

    Gift!

    Att pappor ska måsta strida och kämpa för sin rätt till att ha vårdnad är katastrof! Ingen man borde skaffa barn som sambo.

  • Anonym (a)
    Anonym (Mia) skrev 2021-07-11 18:47:51 följande:

    Beroende på vad man vill här i livet (och inte minst ifall livet plötsligt tar slut) så kan det ibland vara bra att vara gift. Om du och din sambo köper ett hus, får barn och din sambo plötsligt dör så kommer barnen att ärva hans halva av huset och du får inte själv bestämma vad som ska hända med det, utan det är en myndighet som bestämmer åt barnen ifall de är under arton. Är ni istället gifta så får du behålla kontrollen över huset och barnen ärver ingenting förrän du också dör.


    Ja fast är det inte så att man måste sälja huset om man skiljer sig (om är gifta). 

    Då föredrar man det du skrev ju
  • Anonym (a)
    Tow2Mater skrev 2021-07-11 18:54:29 följande:

    Gift!

    Att pappor ska måsta strida och kämpa för sin rätt till att ha vårdnad är katastrof! Ingen man borde skaffa barn som sambo.


    Fast många är sambor av en anledning. Barnen kan ändå träffa sin far. Tror inte en kvinna vill förbjuda sina barn från deras pappa om inte det är en dålig pappa. Och om så är fallet kanske man ändå inte har rätt till vårdnad efter skilsmässa. 
  • Tow2Mater
    Anonym (a) skrev 2021-07-11 18:59:52 följande:
    Fast många är sambor av en anledning. Barnen kan ändå träffa sin far. Tror inte en kvinna vill förbjuda sina barn från deras pappa om inte det är en dålig pappa. Och om så är fallet kanske man ändå inte har rätt till vårdnad efter skilsmässa. 
    Det är vanligare än du tror med egoistiska mammor! Det är skandal de ska ha den makten, bara for att de som mamma automatiskt har vårdnad.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (a) skrev 2021-07-11 18:55:50 följande:

    Ja fast är det inte så att man måste sälja huset om man skiljer sig (om är gifta). 

    Då föredrar man det du skrev ju


    Om man går isär och ingen har råd att köpa ut den andra ur huset så måste man sälja. Oavsett om man är gift eller sambo. Detta förutsatt att båda har samma rätt till huset vilket de har om de är gifta utan äktenskapsförord eller om de är sambor utan samboavtal och huset köpts för att de ska bo där tillsammans.
  • Anotherone

    För mig har giftermålet inget med religion att göra. Utan vi gifte oss främst av juridiska skäl; det är svårt att uppnå (om ens möjligt?) samma följd vid arv och bodelning på egen hand genom att skriva papper som sambo - jämfört med att gifta sig.
    Därmed föll också alla romantiska ideer om hur ett giftermål #måste gå till.
    Vi tyckte absolut att det vore både kul och fint om det kunde bli en minnesvärd dag. Men på VÅRT sätt. Vi hade inget intresse av stor fest utan nu föll det sig så att vi hade bokat en längre resa och då gifte vi oss precis innan. Det var vi två, vårt barn, ett vittne och en fotograf. Borgerlig vigsel i litet rådhus. Intimt och fint. Men viktigast var förstås att vi blev gifta och det blev vi
    När vi gifte oss hade vi först varit tillsammans i 7 och och därefter sambo i ytterligare 10 ungefär så vi hade verkligen ingen brådska. Men vid det laget hade vi både hus och barn så därav kändes det viktigt.

  • Anonym (Gift med eget efternamn!)

    Jag är gift, gifte mig borgligt och har behållt mitt efternamn. Vi hade en enkel middag med närmsta familjen (under 20pers totalt sett), vi har äktenskapsförord om vi mot all förmodan skulle separera.

    Fördelarna är främst juridiska - och i grunden anledningen till att vi gifte oss (vår dotter var då 2år) - men det är även lite mysigt att vara gift och att ha haft en kort sermoni kring det!

    Som någon tidigare sagt så sitter jag i dagsläget i orubbat bo, att köpa ut barnen ur huset skulle vara svårt rent ekonomiskt.

    Vad det gäller vårdnaden vid ev separation så ser den väl lika ut oavsett om vi är gifta eller sambo?!

    Jag tror att det är få som ser ner på personer som är skilda. Vad är skillnaden på skilda eller separerade sambos?

    Men det som är härligt är att det står alla fritt att göra som de vill, inget är rätt eller fel!

Svar på tråden Sambo eller gifta