• Anonym (TS)

Vad är grejen med dessa låtsasförlovningar?

Har sett det här fenomenet poppa upp i ett flertal trådar. Att om man inte vill gifta sig, så "kan man ju ändå förlova sig". Men vad är poängen med det? Jag är genuint nyfiken. Att förlova sig är ju bara ett förstadie till giftemål. Man har bestämt sig för att gifta sig, så därför förlovar man sig (oftast) och sedan gifter man sig. Men vissa verkar använda det som att visa att ens förhållande är "mer seriöst" men det är ju enbart för att förlovning = att man ska gifta sig och gifter man sig betyder det att ens förhållande är väldigt seriöst. Att bara förlova sig, fastän man aldrig tänkt gifta sig betyder ju ingenting. Är ju som att sätta sig i ett väntrum utan att ha en reserverad tid eller ens vilja gå in. Det blir ju så larvigt.

Jag förstår till 100% att vissa inte vill gifta sig. Fullt förståeligt att giftemål inte är för alla. Men varför vill vissa då låtsas att de ska gifta sig? För att man vill sätta en ring på fingret? 

Jag är faktiskt nyfiken på varför någon skulle kunna tänka sig att låtsasförlova sig. Seriöst, varför skulle man göra det? Är nyfiken på lite djupare svar än "det är en fin grej", för någon riktigt anledning måste man ju ha.

• Svar på tråden Vad är grejen med dessa låtsasförlovningar?
  • SweeneyToad

Undrar samma sak. Detta är uppenbart ett känsligt ämne för vissa, då jag sa samma sak som du TS, det slutade med två personer snackade skit privat om mig via PM.

Lägger in en länk på en ordbok:
    svenska.se/so/%C3%B6rlovning&pz=6

• Fjäril kär

Kanske för att 1. Förlovning inte längre har ett juridiskt syfte och 2.drt inte alls betyder att man måste gifta sig och 3 var och en själva avgör vad en förlovning innebär för just dom... 4 ingen annan har att göra med varför nån väljer att Förlova sig, det är privat buissness

• Anonym (F)

Och 5, många känner att man med en förlovning officiellt har ett stabilt, seriösare förhållande, liksom mer än bara ett par.

• Glinda från Oz

Jag undrar samma sak, tänker på de som bytte kompishjärta i skolan. 

• Fiona M

Traditioner förändras.

Är det fler gamla seder ni har problem med att andra inte längre följer?

• sextiotalist

Så kom det igen.

Dessa sk "låtsasförlovningar" är inget nytt.

Jag har flera vänner och bekanta som har varit förlovade i 25-30 år, vuxna väletablerade män och kvinnor som valde detta som vuxna personer, seriösa relationer och fortfarande lever ihop

Även i mammas och mormors generation förekom det.

Det är först de senaste åren som den yngre generationen ifrågasätter detta. Innan dess så var det ingen som ens brydde sig huruvida ett giftermål var på gång eller inte.

Så svaret är enkelt. De gör det för att de vill och inget förbjuder detta och brydde sig inte om att fråga Wikipedia om de gjort rätt ;)

• SweeneyToad
    Anonym (F) skrev 2021-07-12 18:20:14 följande:
    Och 5, många känner att man med en förlovning officiellt har ett stabilt, seriösare förhållande, liksom mer än bara ett par.
    En ring utan löfte, är just det, en ring utan löfte. Förhållandet blir inte seriösare. 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (TS) skrev 2021-07-12 18:10:30 följande:

Har sett det här fenomenet poppa upp i ett flertal trådar. Att om man inte vill gifta sig, så "kan man ju ändå förlova sig". Men vad är poängen med det? Jag är genuint nyfiken. Att förlova sig är ju bara ett förstadie till giftemål. Man har bestämt sig för att gifta sig, så därför förlovar man sig (oftast) och sedan gifter man sig. Men vissa verkar använda det som att visa att ens förhållande är "mer seriöst" men det är ju enbart för att förlovning = att man ska gifta sig och gifter man sig betyder det att ens förhållande är väldigt seriöst. Att bara förlova sig, fastän man aldrig tänkt gifta sig betyder ju ingenting. Är ju som att sätta sig i ett väntrum utan att ha en reserverad tid eller ens vilja gå in. Det blir ju så larvigt.

Jag förstår till 100% att vissa inte vill gifta sig. Fullt förståeligt att giftemål inte är för alla. Men varför vill vissa då låtsas att de ska gifta sig? För att man vill sätta en ring på fingret? 

Jag är faktiskt nyfiken på varför någon skulle kunna tänka sig att låtsasförlova sig. Seriöst, varför skulle man göra det? Är nyfiken på lite djupare svar än "det är en fin grej", för någon riktigt anledning måste man ju ha.

Överlag WT folk som inte vet vad en förlovning innebär. Man kan inte "förlova sig" utan man friar till äktenskap, och under tiden innan äktenskapen ingås, mellan 1-2år , så är man förlovad med vederbörande.

Om man vill påvisa att förhållandet är mer seriöst ska men ge en löftesring, men det är inte samma sak som en förlovning.
  • Anonym (F)
    SweeneyToad skrev 2021-07-12 18:37:54 följande:
    En ring utan löfte, är just det, en ring utan löfte. Förhållandet blir inte seriösare. 
    Tycker du ja :) Men det är många som inte håller med dig.
  • Anonym (k)
    Fjäril kär skrev 2021-07-12 18:17:00 följande:

Kanske för att 1. Förlovning inte längre har ett juridiskt syfte och 2.drt inte alls betyder att man måste gifta sig och 3 var och en själva avgör vad en förlovning innebär för just dom... 4 ingen annan har att göra med varför nån väljer att Förlova sig, det är privat buissness

Varför ska man ändra hela betydelsen av förlovning till...ingenting? Om alla får bestämma vad ordet ska betyda för just dom så urholkas det väldigt fort. Bättre för folk att inse att långvariga förhållanden ÄR seriösa i sig.
Svar på tråden Vad är grejen med dessa låtsasförlovningar?