Inlägg från: Anonym (Förhandlingarna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förhandlingarna)

Hur mycket i veckopengar?

Vi har valt att sätta 5 kr i veckan när man är 5 år. Sen har vi påmint om att detta ev. behöver/kan ändras när man är äldre. Och sen har vi förhandlat, vad det ska räcka till, vad som ska göras, osv.

Ett tag hade vi 600:- till 13åringen, men det gick över, eftersom pengarna inte räckte till de kläder han ville köpa.

Konsumentverket har schyssta summor som referens. Och även banken brukar ha info.

• Anonym (Förhandlingarna)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-09-02 16:54:16 följande:

Ni som ger 5 kr & 20 kr i veckan, vad tänker ni att de ska gå till? Av ren nyfikenhet ska dom spara 4 veckor för att kunna köpa en påse godis? Eller vad är tanken? Vad får man idag för 20 kr?

Jag kan förstå att man ger en 9 åring 50 kr, 100 kr typ. Men 20 kr....?

Min uppfattning är att just 5:- till en femåring var ett perfekt sätt att faktiskt införa veckopeng och att det faktiskt är helt egna pengar. Tanken från min sida är den pedagogiska poängen av att ha något eget och hantera och också att lära sig göra sin talan i ekonomiska frågor.

Just 5:- räcker inte till något och var inte knutet till någon motprestation. Det är en grundnivå!

Redan ett par veckor senare har tanken slagit mina barn att 5 :- inte räckt till något och att det tar en evighet att ens spara ihop till en glass! Vips så har man ett engagemang hos barnet om andra sätt att få pengar, exempelvis genom att hjälpa till med något, eller att helt enkelt argumentera för en högre veckopeng!
Svar på tråden Hur mycket i veckopengar?