• Spucks

Hur mycket i veckopengar?

Phillippa skrev 2021-07-13 19:46:57 följande:

Hej

Jag har precis öppnat varsitt ungdomskonto där veckopengen skall sättas in till respektive barn. Dottern, som snart är 12 år, skall också få ett kontokort kopplat till kontot. 

åttaåringen får nöja sig med att "bara" kunna se sina pengar och får be oss föräldrar om hjälp vid köp. 

Men nu till frågan ... Hur mycket är vanligt att ge en åttaåring- och en tolvåring i veckopeng? 

Berätta gärna hur ni gör! Har ni uppgifter som måste fullföljas för att få veckopengen? Kan de tjäna mer pengar genom att göra uppgifter?

Min dotter fick veckopeng från när hon började skolan, alltså när hon var 6år. Det började med 5kr/veckan och brukar stiga varje eller nästan varje år. När hon var 8 var det nog ungefär 15kr/veckan. När hon var 12 kanske 200kr/månad (bytte från veckovis till månadsvis när hon var 10). Nu vid 16 får hon ungefär 400/månad. Fast jag vet att det jag ger är åt det låga hållet, många får mer. Men jag ger henne vad jag anser som lämplig för hennes behov och vår finansiell situation.

Det finns inga uppgifter som krav för veckopengen och hon kan inte tjäna mer. Däremot f
    år hon pengar av mor-/farföräldrar vid olika tillfällen.

Till 8åringen skulle jag rekommendera att ni ger pengarna kontant istället för på kontot. För meningen med veckopeng är ju att barnen ska lära sig att hantera pengar och det blir svårt om hen inte ser och kan tar i pengarna och behöver er hjälp om hen vill köpa någonting.

Svar på tråden Hur mycket i veckopengar?