Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Hur mycket i veckopengar?

Anonym (Lollo) skrev 2021-09-02 12:29:47 följande:

Våra barn är elva och får 900 kr i månaden. De har egna bankkort och Swish.

Bra betalt i eran familj ser det ut som, blir det mycket skräpmat för pengarna?
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Anonym (Lollo) skrev 2021-09-02 13:27:48 följande:

Varför skulle de betala för skräpmat?

För att det är olagligt att snatta?

Nej men allvarligt, barn gillar det oftast och en 11-åring med kort och mycket pengar kan köpa det rätt obehindrat?

Jag lever ju inte med ögonbindel och det är påfallande mycket unga som äter lunch ute istället för på skolan. Så det är väl bara av ren nyfikenhet jag frågar, det är ju intressant att veta hur dom har råd tex.
  • Studentpappa
    Anonym (konstigt) skrev 2021-09-02 15:24:43 följande:

Varför utgår du ifrån att de just skulle köpa skräpmat för att de har tillgång till pengar? Enbart tillgång till pengar avgör väl varken möjligheten eller viljan att äta skräpmat, konstigt antagande tycker jag.

Ser du verkligen många 11-åringar som äter ute istället för lunchen i skolan? Det undrar jag verkligen över. Mina barn har inte fått lämna skolområdet under skoltid fram till högstadiet. Från högstadiet har de kunnat lämna skolområdet, men de har ändå inte kunnat äta skräpmat till lunch då det inte finns såna restauranger i skolans närområde.

Vilka ungar är det du ser som äter denna skräpmat? Och ser du samma barn så att du kan dra slutsatsen att var och en av dem ofta äter lunch ute istället för på skolan? 

Nej dom flesta går förmodligen på högstadiet som äter lunch ute men det är ju ändå något man funderar över, eller jag iaf. Det är ju inte direkt lätt att avgöra om någon är 11,12, 13 och tjejer är ju ofta större/ser äldre ut än grabbarna i den åldern.

Jag har ju egna barn med kompisar och vet ju vad dom kommer hem med från Ica etc. så helt lösa antaganden är det ju inte. Jag är bara nyfiken och att en 11-åring har så hög månadspeng är enligt min erfarenhet rätt ovanligt, så klart man kan fråga vad dom gör med pengarna?
  • Studentpappa
    Anonym (konstigt) skrev 2021-09-02 16:03:24 följande:

Jo, det är ju lösa antaganden om 11-åringarna som beskrevs i tråden, och 11-åringar i allmänhet även om du tror dig ha belägg för 11-åringarn genom dina egna barn och deras vänner (!).

Och antagandet att en 11-åring äter mycket skräpmat BARA för att den har hög månadspeng är ju verkligen bara taget ur luften. 

Om du inte fokuserade på att ta illa upp och vara kränkt så hade det "bara" varit en fråga.
  • Studentpappa
    Anonym (konstigt) skrev 2021-09-02 16:27:57 följande:

Ojdå, blev det jobbigt nu, inga mer svar och antaganden?

Jag varken tog illa upp eller blev kränkt. Jag synade ditt inlägg och det hade du tydligen svårt att hantera. 

Inte det minsta svårt att hantera det, inte mycket prestige i ett enkelt inlägg på FL. Inga källor finns att tillgå utan det var en fråga i mängden på ett forum. Hur skulle något sådant kunna bli jobbigt?

Vill du inte svara står det dig fritt givetvis, jag tvivlar på att vi kommer längre men jag antar att dina kids inte köper skräpmat för pengarna då. (Obs löst antagande jag vet ju inte) (!)
  • Studentpappa
    Anonym (Lollo) skrev 2021-09-02 20:56:51 följande:

Mina barn har inte en affär i närheten och åker skolbuss hem. Vi bor strax utanför en stad på landet.

De får den summan för att jag har råd med det.

Det är alltså maxtaket du har råd med, annars så skulle dom få mer då med det resonemanget?
  • Studentpappa
    Anonym (Lollo) skrev 2021-09-02 23:45:11 följande:

Jag skulle kunna ge mina barn 15 000 i månaden om jag ville, men det är inte rimligt.

Då har du alltså en tanke med summan, och inte bara för att du har råd med det som du skrev
  • Studentpappa
    Anonym (Lollo) skrev 2021-09-03 07:13:49 följande:

Du är verkligen en person som överanalyserar. Inte alla har råd. Därav den meningen.

Nä det skulle jag inte säga, däremot roas jag till viss del att vara obstinat när jag har tråkigt.
  • Studentpappa
    Anonym (Lollo) skrev 2021-09-03 19:34:06 följande:

Har du inget att göra?

Jobbar du eller är du studerande med tanke på ditt alias?

När jag skaffade fl var jag student men det är någonstans 11-12 år sedan. Men när jag skrev inlägg #39 jobbade jag inte då klockan var 06:12 och jag knegar kontorstider, satt förmodligen på muggen.

Du hänger ju här själv, har du inget att göra?
  • Studentpappa
    Anonym (Lollo) skrev 2021-09-03 21:49:00 följande:

Inte lika mycket som du! Du finns ju lite överallt.

Jodå. Jag har precis kollat att fabriken rullar på som det ska. Men nu ska jag sova. God natt!

Hoppas du sover på jobbet, bästa känslan att sova med betalt! Sov gott
Svar på tråden Hur mycket i veckopengar?