Inlägg från: Anonym (Uppsalabo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Uppsalabo)

Är invandringen en belastning?

Att inrikes födda skulle gå back beror då i så fall på att barndomen är dyr.
    Vi kan inte lösa detta genom att konstant importera vuxna från hela världen, som ersättning för nyfödda, som är för dyra.

KillBill skrev 2025-06-09 20:20:27 följande:

Det här blir bara mer och mer intressant. Den utredning som SD själva beställt visar alltså att det är de infödda svenskarna som är en nettokostnad för samhället medan utlandsfödda bidrar positivt. Det hade man knappast kunnat förutse, att Sverigedemokraterna skulle beställa en rapport med det resultatet.

Men det väcker också en viktig fråga: Hur ska vi hantera den skuld som svenskfödda enligt sverigedemokraternas utredning nu byggs upp? Vem ska egentligen betala för det?

• Anonym (Uppsalabo)

Har någon läst rapporten? På vilket sätt har de beräknat kostnaden för den ökade kriminaliteten? För den försämrade tilliten i samhället ? För korruptionen som ökat i takt med att invandrare från länder med stor korruption har fått ansvarsfulla poster?
    Alla utgifter för tolkar har den utgiften tagits med?
    Att folktandvården blivit helt nedtyngd av invandrarnas dåliga tandstatus och därför får en svensk vuxen inte längre möjlighet att gå till Folktandvården utan hänvisas till den dyrare privattandvården?
    Att skolor försämrats och att de skolor som invandrarnas barn går i får extra mycket pengar, på bekostnad av övriga skolor.

Mycket av kostnaderna för invandringen uppstår inte första generationen, utan i den andra generationen. Som är födda här i Sverige.

• Anonym (Uppsalabo)
    Kludd o Sudd skrev 2025-06-10 23:35:51 följande:
    Jag ifrågasätter det! 
    Det finns invandrare som bidrar med mer nettovinst än vad en infödd kan göra. Det är en skymf att sortera dessa i samma fack som de invandrare som enbart kostar och ger noll i gengäld.

Invandrare. Är. Inte. En. Homogen. Grupp.
    Sluta klumpa ihop!

Du har helt rätt i att det finns bra invandrare i Sverige. 

Man inte säga något generellt om invandrare, det är inte en homogen grupp.

MEN, invandringen som helhet, har de senaste 25 åren varit mycket negativ för Sverige. Framför allt pga kriminaliteten, våldet, bedrägerierna mot äldre, den förstörda tilliten, den ökade korruptionen och belastningen på skolan, sjukvården och folktandvården. 

• Anonym (Uppsalabo)
    Hustlebustle798 skrev 2025-06-11 14:34:04 följande:
    www.sverigesradio.se/artikel/kriminella-infiltrerar-omsorgen-manniskor-vagar-inte-larma

Det är detta som mina vänner inom sjukvården berättar om. Och det spelar ingen roll om artikeln är från 2017. Det är likadant, om inte ännu värre.

Kriminella sätter skräck på akuten

De får höra att de ska våldtas och dödas.  På Skånes universitetssjukhus vågar sjuksköterskor inte längre ha på sig namnskyltar på grund av alla hot. Den kvinnliga personalen får höra att de är horor och slampor och ska bli våldtagna,

Personalen tvingas även ta bort skyltar på väggar som visar deras namn. Man är rädda för vad som ska hända efter arbetsdagen. De utsätts för subtila hot mot familj och barn. Man säger att man vet var de bor. Man säger ?Du har barn, eller hur?? eller ?Hur mår dina barn??, förklarar Jensen.

Hoten kan komma från patienten, men också ofta från vänner eller anhöriga. De kan bero på allt från meningsskiljaktigheter om hur patienten vårdas till att vänner och anhöriga är upprörda för att de inte får träffa patienten. Det förekommer även hot mot andra patienter i samma sal.

Både patienter, antagonister, anhöriga eller kompisar uttalar hot, mordhot, hotar med kniv, och säger att man ska leta upp familjen", uppger en anställd som deltar i Jensens internundersökningar.

Jag är så tacksam att jag nu är pensionär. Så här var det inte med svenska patienter. 

Ja, när man ser hur förstört Skåne är av massinvandringen kan man ju inte gärna  försöka påstå att invandringen är något annat än en belastning .
    Titta tex  På Malmö , Sveriges tredje största stad. Malmö kommun får varje år 6,8 miljarder kronor från det kommunala utjämningssystemet!
    Varför? Låg skattekraft och stora sociala behov, säger kommunen själva.

Så kommer det snart vara i hela Sverige om det får fortsätta, låg skattekraft och stora sociala behov. 

• Anonym (Uppsalabo)
    KillBill skrev 2025-06-11 18:22:34 följande:

279 av Sveriges 290 kommuner får idag pengar från det kommunala utjämningssystemet. Ett vanligt missförstånd är att storstäder som Malmö skulle vara de största bidragstagarna men det stämmer inte.

Malmö får visserligen ett stort stöd, men det är inte störst per invånare. Till exempel får SD-styrda Åstorp cirka 7 000 kronor mer per invånare än Malmö, vilket motsvarar nästan 37 procent mer!

Med andra ord: Många mindre kommuner  inklusive flera där Sverigedemokraterna har makten  är i praktiken större mottagare per person än Malmö.

Ja, det är många små kommuner i glesbygd som får höga summor per capita i kommunalt utjömningsbidrag. Väldigt många små kommuner i västra Värmland och Norrlands inland får höga belopp, per person. De flesta av dessa har någon form av vänsterstyre. S-ledda Dorotea i Norrbotten får mest av alla kommuner 2025, per person. 

Men varför har Malmö kommun så svårt att få ihop sin ekonomi. De kan ju inte skylla på vare sig glesbygdsproblem , avfolkningsproblem eller kallt klimat. Malmö kommun mottar ett utjömningsbidrag som utmärker sig med sitt höga belopp, både högt per person och många personer ger ett mycket stort bidrag. I särklass mest i Sverige, Per kommun.

• Anonym (Uppsalabo)

Malmö kommun förklarar det själva på sin egen hemsida. Anledningen är låg skattekraft, många arbetslösa och mycket sociala problem.

• Anonym (Uppsalabo)
    Kludd o Sudd skrev 2025-06-12 11:37:37 följande:

Vi fortsätter att prata om "invandring" som ett klumpfenomen alltså?
    Om någon skulle starta en tråd med rubriken "Är svamp giftigt?", hade ni resonerat likadant då? 

För övrigt har jag aldrig hört en invandrare varken förtränga eller försvara något. Baserat på min erfarenhet vågar jag påstå att ingen är så anti-invandrare som invandrarna själva.

Och detta förstår jag. Det måste svida att behöva klä skott för sådant som andra ställer till med. Att jobba, sköta sig, assimilera sig... men bli stämplad som belastning, för att gemene svensk äger en enda kam som alla ska dras över. 

Det är inte därför som många invandrare är emot massinvandring. De ser ju själva att det blir sämre. De söker sig ju till Sverige för att komma till ett fridfullt land med goda resurser.
  • Anonym (Uppsalabo)
    Hustlebustle798 skrev 2025-06-17 18:56:21 följande:

Texten är skriven av Länsstyrelsen i Kalmar. De äldre invandrarna i Sverige har uppmärksammats alltmer under de senaste åren. Ofta beskrivs gruppen som speciellt utsatt. Exempel på problem som beskrivs är isolering, psykisk ohälsa och språkproblem i mötet med vård och omsorg. De har svårt att anpassa sig efter individer och grupper, och önskar något annat än vad som är brukligt. Statistiska centralbyråns befolkningsstatistik visar att gruppen av äldre födda utomlands kommer att öka framöver. Det gäller både för personer som är 65+ och personer som är äldre än 80 år. Vidare kommer antalet födelseländer, som den äldre befolkningen härstammar från, att öka. Den offentliga vården och omsorgen kommer att ställas inför möten med en alltmer mångfacetterad äldre befolkning ifråga om antalet språk, etniska-,kulturella-, och religiösa tillhörigheter.

De får grundpension och bidrag även om de aldrig har arbetat. 

Vi bör inte erbjuda någon som helst anpassning vad gäller språk , kultur eller religion. I Sverige lever man som svensk. Särskilt om man försörjs av samhället och bor på svenskt subventionerat hem för äldre och sjuka. Finansierat av svenska skattebetalare. 
  • Anonym (Uppsalabo)
    Padirac skrev 2025-06-17 21:58:50 följande:

Du vet att du inte har speciellt svenska värderingar va?

I Sverige får människor ha vilken tro, kultur och språk de vill.  Sverige är ett öppet land i den meningen.

Titta på World Value Survey's Kulturkarta så ser du att det du ger uttryck för inte stämmer med den svenska öppna frihetliga majoritetskulturen.

Padirac skrev 2025-06-17 21:58:50 följande:

Du vet att du inte har speciellt svenska värderingar va?

I Sverige får människor ha vilken tro, kultur och språk de vill.  Sverige är ett öppet land i den meningen.

Titta på World Value Survey's Kulturkarta så ser du att det du ger uttryck för inte stämmer med den svenska öppna frihetliga majoritetskulturen.

Du misstolkar mig. Man får ha vilken kultur och tro man vill. Vi lever i ett fritt land. Men invandrare bör bemöda sig om att anpassa sig och lära sig språket. 

Det  finns heller ingen möjlighet och ingen anledning att svensk skattefinansierad äldreomsorg skall anpassa sig till invandrare som inte velat anpassa sig till Sverige och inte ens bemödat sig om att lära sig språket.
  • Anonym (Uppsalabo)
    Hustlebustle798 skrev 2025-06-18 17:38:48 följande:
    Jag håller med, har skrivit en del och kände nu att det får vara nog med de gängkriminella. Och det är inte bara här som man blir påmind, även på nyhetsprogram, i tidningarna, program om Tullen och Tunnelbanan och på andra diskussionsforum. Men det är väl för att detta problem har blivit så utbrett, de har nästlat in sig i hela samhället på ett mycket negativt sätt. 

Men om vi vänder på det hela, och försöker med något positivt om hur det har förändrat vardagen för oss vanliga människor. Då måste jag tänka lite.
    Mer utbud av restauranger från olika länder. Kurdiskt, libanesiskt, mm. 
  • Anonym (Uppsalabo)

Kan också bero på att många brott inte längre anmäls. De så kallade mängdbrotten utreds ju inte pga resursbrist hos polisen. 

KillBill skrev 2025-06-27 11:25:23 följande:

Nu har BRÅ publicerat statistik över brottsligheten för förra året. Statistiken inkluderar data för perioden 2015 till 2024.

Det som är intressant är att antal anmälda brott år 2024 är lägre än antal anmälda brott år 2015 och då har ändå Sveriges befolkning under perioden ökat med 736 000 människor. 

Vissa brukar prata om en brottsepedemi men detta synns så inte i siffrorna..

Länkar till data i tabellen nedan:
    bra.se/statistik/statistik-om-rattsvasendet/anmalda-brott
    www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101A/BefolkningNy/

• Anonym (Uppsalabo)
    KillBill skrev 2025-06-27 11:59:15 följande:
    Om folk avstår från att anmäla brott måste det handla om småsaker.  För att du ska få ut något från din försäkring så krävs det att du har gjort en polisanmälan. Inom vissa typer av brott exempelvis sexualbrott menar BRÅ tvärtom att det blivit vanligare att anmäla brott (efter skärpt lagstiftning, #MeToo osv.)

Om någon skulle stjäla min cykel skulle jag inte anmäla det idag för min försäkring skulle inte ge något pga åldersavdrag. Jag tycker ändå inte att det är en småsak om någon stjäl min cykel.

Den är fullt fungerande och jag kan säkert ha den i tio år till, så för mig är den värdefull.

Vilka brott tycker du är att se som småsaker?

• Anonym (Uppsalabo)
    KillBill skrev 2025-06-27 11:59:15 följande:
    Om folk avstår från att anmäla brott måste det handla om småsaker.  För att du ska få ut något från din försäkring så krävs det att du har gjort en polisanmälan. Inom vissa typer av brott exempelvis sexualbrott menar BRÅ tvärtom att det blivit vanligare att anmäla brott (efter skärpt lagstiftning, #MeToo osv.)
    Jag läste nu på företagarna.se att fyra av tio företagare aldrig anmäler de brott som de utsätts för. Var tionde företagare avstår investeringar pga brott och upplevd utsatthet. De flesta anmäler inte pga att de vet att brotten inte utreds. Men andelen som inte anmäler brott pga rädsla ökar. Det är allvarligt. 
  • Anonym (Uppsalabo)
    Padirac skrev 2025-08-02 12:41:32 följande:
    Så, i Spanien har de läkare som talar svenska då svenska invandrare till spanien och  säsongs/gästarbetare inte har lärt sig språket i Spanien.

Tomte

Privata läkare , ja. Helt privat vård via privat försäkring, då kan du få svensk läkare. 

Om man däremot  förlitar sig på den spanska vård som spanska skattebetalare står för , då är det bäst att lära sig spanska.

Gratis tolk har de inte heller. Är nog bara svensk sjukvård i hela världen som har kostnadsfri tolk för invånare som inte lärt sig språket. 

• Anonym (Uppsalabo)

Är det därför Migrationsverket vill göra undantag för läkare , som arbetskraftsinvandring? De skall inte behöva tjäna så mycket som svensk medianlön, 37000 i månaden.
    Är det dessa läkare vi skall ha i Sverige? Som inte talar svenska och tjänar mindre än 37 000 i månaden? 

Gissar att nästa reform från Moderaterna är sjukvårds-RUT, där de välbeställda kan dra av från skatten de utlägg de gjort för privat vård på Sophiahemmet och liknande inrättningar, som kommer att skapas. Nu senast ett finskt privat cancersjukhus i Sverige. 

Moderaterna och de rika vill nog inte själva ha den offentliga vård de håller på att riva ner. 

Tom Araya skrev 2025-08-02 10:46:36 följande:
    Kan vara en bild av text där det står ?En kompis var i Spanien p? semester. Utanför en läkarmottagning stod det p? en skylt. Vi har svensktalande läkare. Tänkte för sig själv, wow, vilken bra idé. Det borde vi ha hemma i Sverige också.?
  • Anonym (Uppsalabo)
    Tom Araya skrev 2025-08-02 10:46:36 följande:
    Kan vara en bild av text där det står ?En kompis var i Spanien p? semester. Utanför en läkarmottagning stod det p? en skylt. Vi har svensktalande läkare. Tänkte för sig själv, wow, vilken bra idé. Det borde vi ha hemma i Sverige också.?
    Uppenbarligen får man åka till Spanien, Norge och Danmark om man vill ha en svensktalande läkare. 
  • Anonym (Uppsalabo)
    Louice12 skrev 2025-08-02 13:10:03 följande:

Jag var på ett läkarbesök på min vårdcentral. När han fick veta att jag var sjuksköterska fick jag förklara vad vissa ord betyder. Px? Provexcision! Vad betyder det? Biopsi! Vad betyder det? Och sedan fick jag försöka att förklara svaret från patologen. Men han förstod inte så mycket i alla fall. Tänk om det är cancerfall som de missar?

70% av de utomeuropeiskt utbildade  som skrev AT-provet klarade inte provet. De har tydligen för dåliga språkkunskaper , enligt Läkartidningen. Tyvärr jobbar massor av olegitimerade läkare ute i vården . Det är till och med ett krav idag att du jobbar ett tag för att ens få en AT-tjänst, som kan ge legitimation 
    Så det är stor risk att du stöter på en olegitimerad läkare. Med okända kunskaper. 
  • Anonym (Uppsalabo)
    KillBill skrev 2025-08-02 15:47:22 följande:

Det låter märkligt att en legitimerad läkare i Sverige inte skulle förstå grundläggande medicinska termer som biopsi eller provexcision. Dessa är en självklar del av läkarutbildningen, oavsett var den är genomförd.

Om du verkligen upplevt en patientsäkerhetsrisk är det väsentligt mer konstruktivt att göra en anmälan genom rätt kanaler än att som nu sprida anekdoter på FL..

I vissa länder behöver man inte gå någon utbildning för att få ett diplom. Det kallas korruption . Det har förekommit att läkare utan utbildning arbetat, som läkare,  i Sverige.
  • Anonym (Uppsalabo)

Det finns även skolor i Baltikum och Rumänien, som mot hög betalning ordnar läkarutbildning för västeuropéer som inte lyckats ta sig in på läkarlinjen i sitt hemland. Dessa skolor har ofta exakt samma tentamen år efter år och de ordnar ingen praktik till sina studenter, som inte behärskar språket patienterna talar. 

Aftonbladet avslöjade detta i flera djupgående artiklar och programmet 200 s special, Läkarfusket. Två läkarstudenter som intervjuades anonymt berättade att det går att fuska sig till allt i hela utbildningen och de får noll praktik på patienter.

En  av de läkare i Sverige som blivit av med sin legitimation är utbildade i Östeuropa. 

Vi har flera hundra svenskar som utexamineras från dessa skolor varje år och sen går rakt in som läkare i den svenska vården. Är man utbildad i EU gäller examen automatiskt i Sverige.

• Anonym (Uppsalabo)
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2025-08-02 18:08:12 följande:

Det finns även skolor i Baltikum och Rumänien, som mot hög betalning ordnar läkarutbildning för västeuropéer som inte lyckats ta sig in på läkarlinjen i sitt hemland. Dessa skolor har ofta exakt samma tentamen år efter år och de ordnar ingen praktik till sina studenter, som inte behärskar språket patienterna talar. 

Aftonbladet avslöjade detta i flera djupgående artiklar och programmet 200 s special, Läkarfusket. Två läkarstudenter som intervjuades anonymt berättade att det går att fuska sig till allt i hela utbildningen och de får noll praktik på patienter.

En  av de läkare i Sverige som blivit av med sin legitimation är utbildade i Östeuropa. 

Vi har flera hundra svenskar som utexamineras från dessa skolor varje år och sen går rakt in som läkare i den svenska vården. Är man utbildad i EU gäller examen automatiskt i Sverige.

En tredjedel av de läkare som förlorat sin legitimation är utbildad i Östeuropa. Så skulle det vara. 
Svar på tråden Är invandringen en belastning?