Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Är invandringen en belastning?

Anonym (Trötter) skrev 2025-04-12 16:22:09 följande:
    Jag menar nog det jag skrev att vårdpersonal är en bristvara och vi får välja hur vi vill ha det. Vi kan ju gå mer och mer mot den amerikanska modellen även om jag personligen inte är ett fan, och det beror inte på att jag inte har råd att betala.
    Och varför är vårdpersonal i så fall en bristvara?

Är det enligt dig för att vårdpersonal arbetar i för stor utsträckning inom den privata sektorn?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Cheers skrev 2025-04-12 18:03:49 följande:
    Intressant artikel. Tack för den.

Finns det någpn som kan säga något positvt med massinvandringen? NÅGOT?
    Var har massinvandring skett?

Tänkte du på någon av dessa?

Stora migrationer inkluderar till exempel barbarinvasionerna under romarriket, den stora migrationen från England på 1630-talet, Kaliforniens guldrush från 1848?1850 och den stora migrationen av afroamerikaner från den amerikanska landsbygden söderut till den industriella norra delen 1920?1950.
  • nihka
    Cheers skrev 2025-04-12 18:35:52 följande:
    Nej jag talar om den stora immigrationen till Sverige. 

År 2024 var över 2 miljoner personer utrikes födda, vilket är 20 procent av befolkningen. (SCB).
    Massinvandring. Haha. Nä, då vet du inte vad en massinvandring är.

Tycker du också att det blir en tsunami i toalettslolen när du pissar?
  • nihka
    Shiba56 skrev 2025-04-16 19:17:14 följande:

KillBill. Tack och lov så hade jag fel, det gällde förstås i hela EU! Hemska tanke om ytterligare en miljon hade kommit hit.

Men varför är dina svar alltid så förnedrande om man har skrivit fel, eller inte delar dina åsikter? Aggression kan vara en reaktion på rädsla. Är det därför du är så rädd för SD och Åkesson? 

Nu har jag erkänt att jag skrev fel, så det är inte fråga om att byta ämne som du alltid gör om du innerst inne förstår att du har fel. Och nej tack, jag behöver inte en lång lista där du kritiserar det jag har skrivit, och du har gått tillbaka flera månader. Det har jag fått två gånger, och det måste ha tagit flera timmar att skriva den.

Men varför vägrar du att kommentera påskupploppet? Du svarar nog att det har gått några år sedan dess, men det gäller även din favoritartikel om Åkessons bröllop. Som någon skrev, du dammsuger hela Internet för att hitta etniska svenskar som har sprängt vid jämförelsen med de 800 sprängningarna som gängkriminella har utfört. Varför orsakar inte etniska svenskar upplopp, som har kostat enorma summor, om någon har bränt en Bibel? Du verkar inte ha någon som helst förståelse för hur Sverige har förändrats efter massinvandringen. Så därför skulle det intressant om du kan förklara varför detta hände. För oss etniska svenskar är det helt obegripligt.

Den som känner sig förnedrad av att inte få medhåll och ha fel och få det påpekat för sig behöver jobba med sin självkänsla, men man kan förstås välja att projicera sina tillkortakommanden på Killbill precis som man skyller allt på invandrare.

Det sitter ca 7000 personer i svenska fängelser och ca 500 av dem är kvinnor. Frågan du ska ställa dig är inte varför personer med invandrarbakgrund är överrepresenterade utan hur det kan vara så otroligt många personer med invandrarbakgrund som sköter sig om de är så hemska och kriminella som du säger. Jag är medveten om att personer med invandrarbakgrund både kan vara och bli bli svenska medborgare, men även om alla 7000 skulle ha invandrarbakgrund (vilket de absolut inte har) skulle det innebära att 0,35% av alla personer med invandrarbakgrunfd sitter i fängelse och 97,65 % gör det inte.  Om du ändå vill kasta ut alla invandrare för att de är så kriminella, vad ska vi göra med alla män?

"Av de påbörjade fängelseverkställigheterna avsåg 8 procent kvinnor och 92 procent män. Av de som påbörjade en fängelseverkställighet under 2023 hade totalt 74 procent svenskt medborgarskap, medan 26 procent saknade svenskt medborgarskap."

"Drygt 6000 personer sitter i fängelse i Sverige. Av dem saknar 25 procent svenskt medborgarskap. En tredjedel av dem utan svenskt medborgarskap kommer från Norden eller övriga Europa."

Försök att låta bli att dammsuga dina känslor och åsikter om du svarar.
  • nihka
    Cheers skrev 2025-04-18 16:09:43 följande:
    Nej, inget svammel.

Jag har inte dissat OECD generellt utan säger bara nej till deras förslag om lotteriskolor som sossarna och den övriga vänstern  tacknämligt har anammat i kampen mot friskolorna som de föraktfullt kallar marknadsskolan.

Marknad är inte något fult. Lotteriskolor är däremot ett förkastligt förslag eftersom föräldrarna inte får välja skola, vilket bör vara en rättighet. Det fria skolvalet kallas det och det är en rätt självklar princip i ett fritt land.

I vänsterpropagandan framställs friskolorna som ett enormt problem medan den kommunala skolan som är en katastrof går fri från kritik och ses som ett ideal. Men man ska som bekant inte kasta sten när man sitter i glashus.

Jag är medveten om att det finns brister i en del friskolor så jag godtar inte dagens läge med hull och hår.

Men istället för tjatet om marknadsskolan som något som djävulen har uppfunnit bör en översyn av hela skolsystemet ske.  En självklarhet är därvid att den kommunala skolan med alla brister också kräver en reformering. Det gäller hela skolsystemet.
    Nu spelar det ingen som helst roll om man går i en friskola eller en kommunal skola. Alla skolor lyder nämligen under skollagen, innehållet och riktningen bestäms av Skolverket och Skolinspektionen gör översyn. Ingen av dessa är varken höger eller vänster.

Problemet med friskolor är att de inte har någon skyldighet att existera utan kan etablera sig godtyckligt oftast på bekostnad av de kommunala skolorna. De delar nämnligen på samma penningpott. Om det inte är lönsamt (nog) kan friskolorna dra sig ur, vilket har hänt och då dumpar man eleverna på den kommunala skolan. Den kommunala skolan är däremot skyldig att erbjuda alla barn i kommunen en skolplats och kan inte dra sig ur. Dessutom kan friskolrr organisera sig så de kan ta ut vinst - helt obegripligt att skattepengar kan gå till aktieutdelning.

Marknadskola är väl ett jättepassande namn på en verksamhet som är fri att slå upp sina portar och stänga dem utifrån marknadsläget.
  • nihka
    Cheers skrev 2025-04-18 18:03:55 följande:
    Fast jag har förstått att många föräldrar väljer friskolor för att de är bättre. Massor av föräldrar faktiskt. Och barnen själva också! Och det är ju inget tvång precis. Så varför hindra föräldrarna att välja en bra skola åt sina barn? Är det för att alla ska gå i lika dåliga skolor? Ja där har vi säkert svaret.
    Absolut. Inga problem om de är redo att betala för den merkostnad det innebär för en kommun att förlora skolpengen för de elever som går på friskola samtidigt som kommunen till skillnad från friskolorna är tvungna att erbjuda skola för alla som inte väljer en friskola. Eller så kan vi tvinga friskolorna att ta emot ALLA barn - och att inga vinster får delas ut till några aktieägare. Så varför hindra att resurserna stannar i hos kommunen? Är det för att man inte vill betala för sig? Ja, där har vi säkert svaret.
  • nihka
    Cheers skrev 2025-04-19 10:31:42 följande:
    Det bästa hade ju varit om det inte hade behövts några friskolor om den kommunala skolan hade haft en hög kvalitet. Men som vi vet är många väldigt undermåliga och föräldrarna väljer därför att sätta barnen i en friskola.

Massor av föräldrar, och barnen, väljer friskolor så det finns uppenbarligen goda skäl för att välja en friskola.  
    Absolut. Välj på!

Inga problem om de är redo att betala för den merkostnad det innebär för en kommun att förlora skolpengen för de elever som går på friskola samtidigt som kommunen till skillnad från friskolorna är tvungna att erbjuda skola för alla som inte väljer en friskola. Eller så kan vi tvinga friskolorna att ta emot ALLA barn - och att inga vinster får delas ut till några aktieägare.

• nihka
    Shiba56 skrev 2025-04-20 12:23:02 följande:
    Jag är nog inte den enda som störs av att du anser dig veta bäst om allting, en bezzerwizzer. Det är inte bra, då får man inga vänner. I inlägg 3929 finns ett par exempel på hur du beter dig mot oss som inte har samma åsikter som dig. Du uppfattas som en invandrare, eller andra generationen, eftersom du hela tiden försöker förneka att invandringen är en belastning. Och som vi har skrivit förut, du måste hela bevisa att det även finns kriminella etniska svenskar. Du försvarar även muslimer, och verkar vara väl insatt i den religionen. 

Men om du kan försöka att vara lite mera ödmjuk i dina diskussioner så vore det lite trevligare för oss allihopa.
    Nu får du ger dig. FL är ingen rassehörna där man obestritt får vräka ur sig om invandrare utan du får acceptera att det finns statistik som motsäger dina personliga åsikter om vem som fyller vilken funktion i vårt samhälle.

Det är inte det minsta intressant att du uppfattar alla som inte delar ditt invandrarhat som invandrare. Det är lika ointressant som om att Hitler berättar att han tycker han har ordning på rangordningen på folk. Däremot är det superbra att du störs. Gött.
  • nihka
    KillBill skrev 2025-04-20 12:42:40 följande:

När du kallar andra människor för "inkompatibla" och "invällare" visar du upp en avhumaniserande och nedsättande människosyn som är kopplad till främlingsfientlighet och rasism. 

Fast det tänker man inte på så länge man är bland andra främlingsfientliga och rasister där det är helt normalt att tänka och uttrycka sig så.
  • nihka
    nattuw skrev 2025-04-22 11:36:54 följande:
    Tänk ett barn från Sverige som hamnade i Kina och stoppades in i en kinesisk skolklass i Kina utan att kunna språket eller förstå kulturen. Tänk sedan att det finns hela bostadsområden där en stor del av barnen inte har studievana, förstår språket eller kulturen och som hamnar i samma skola. Där är vi idag.

Problemet är inte att vi har friskolor eller ett skolvalssystem utan att barn som inte kan språket eller förstår kulturen stoppas in i det vanliga skolsystemet. Det är ett svek mot barnen och ett recept för misslyckande som inte kan lösas utan en reformation av hela skolsystemet.
    KillBill skrev 2025-04-20 10:12:53 följande:

Problemet är inte det fria skolvalet i sig utan att för få elever utnyttjar möjligheten, Socialdemokraterna och de rödgröna föreslår därför att skolvalet ska vara obligatoriskt för alla elever, medan SD, M och KD är emot detta förslag. Om du vill att skolelevernas ska välja skola borde du stödja Socialdemokraternas förslag.

Så det fria skolvalet som enligt socialdemokraterna ligger bakom ökad segregation och ojämlikhet kommer på något mirakulöst sätt att förvandlas till lösningen på problemet med ojämlikhet och segregation bara socialdemokraterna får makten.
    Du vill berätta att du varken satt din fot i en svensk eller kinesisk skola. OK.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?