Inlägg från: Anonym (Krig i Danmark och Polen?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)

Är invandringen en belastning?

KillBill skrev 2025-04-25 17:43:25 följande:

Ignorerandet av resultaten av svensk forskning samt ignorerandet av utlåtanden från skolexperter inom OECD och PISA, tillsammans med dina påhitt om att problemet skulle vara relaterat till analfabetism, visar så tydligt att du inget kan om ämnet.

Du hugger i sten. Det är nog fullkomligt uppenbart för de flesta, utom för dig då, att jag förstår minst lika mycket om ämnet som du. 

Dina benämningar resurssvaga elever respektive resursstarka elever är felaktiga benämningar i sammanhang med höga eller låga studieresultat.

Du valde medvetet fultolka och låtsas inte se det jag skrev:
    En elev som är, eller som fungerar som, en analfabet, som inte behärskar det svenska eller engelska språket.

Jag ignorerar verkligen inte det som du försöker påstå. Snarare tvärtom! 
    För fortfarande gäller att: 
    Om vi ska vara ärliga så visar forskningen snarare att länder som inte har tagit emot massinvandring på motsvarande sätt som vi har gjort i Sverige, det är dessa länders skolor som är mer framgångsrika.

Vilket du säkert vet och förstår om du bara skulle våga vara ärlig och hålla dig till sanningen för en gångs skull.

Sedan om du vill fultolka forskningen och försöka skriva om det till "segregation" så får det stå för dig.

Jag står ännu mera stärkt i min åsikt att:
    Människor som motsätter sig den svenska skolplanen, motsätter sig den svenska samhällsmodellen som behöver att alla ska bidra till det gemensamma, människor som är eller fungerar som analfabeter, människor som aktivt ägnar sig åt välfärdsbrott, dessa är exempel på sådana som i vissa fall inte ens har förmåga och är exempel på människor som inte bör ha någon självklar rätt till aktiva skolval

Man kan med fog fråga sig rent allmänt om du kanske känner att du ingår i eller känner särskild samhörighet till något av alla de exempel som jag nämner ovan?

KillBill skrev 2025-04-26 15:17:10 följande:

Jag använder begreppen resursstarka och resurssvaga elever eftersom de är vedertagna inom skolan och forskningen. Segregation handlar både om elever med olika etnisk bakgrund och om ekonomiska och utbildningsmässiga skillnader och drabbar såväl elever med svensk och utlänsk bakgrund. 

Att problemen med ökad segregation och längre utbildninghsresultat i den svenska skolan skulle bero på analfabetism är inget annat än svammel. I stället är problemen kopplade  till  förändringar i den svenska skolsystemet samt systemet med skolval. 

När det gäller utmaningar med att ta emot elever från andra länder så visar resultaten i den stora PISA undersökningen att när Sverige under 2000 talet har försämrat sina resultat så har Tyskland förbättrat sina och  detta trots att Tyskland har haft en högre invandring än den svenska. 

Det du skriver här är
    "inget annat än svammel"
    KillBill skrev 2025-04-26 15:19:52 följande:
    Här kan du ta del av vad svensk forskning säger om den svernska skolsegregationen och dess orsaker. 

www.forskning.se/2018/08/20/egen-fria-skolvalet-fritt-bara-for-vissa/

Här står ju inget om den bakomliggande orsaken!

Det saknas helt och hållet jämförelse med hur det skulle sett ut om vi sluppit den typ av massinvandring som vi har haft och det saknas referenser till jämförbara länder som inte har haft den typ av massinvandring.

Även du vet, om bara skulle våga vara ärlig, att det skulle se helt annorlunda ut om vi hade sluppit den invandringspolitiken som har lett fram till massinvandringen av den typ vi har fått i Sverige.

Resultaten i den undersökningen som du hänvisar till skulle självfallet se helt annorlunda ut om man tog hänsyn till den bakomliggande och huvudsakliga orsaken.

T ex de s k "socioekonomiskt svaga" områden man pratar om, alltså Sveriges utanförskapsområden med dess fruktansvärda samhällsproblem, de skulle ju inte ens existera alls, om vi bara hade haft en annan politik och sluppit massinvandring av den typ vi har skaffat oss. 

Den här forskningen utgår ju bara från den situationen som vi har skaffat oss, som om denna typ av massinvandring vore något självklart, som inte med en annan politik hade gått att undvika, som om det inte finns några länder som har valt att föra en annan invandringspolitik.

Mot den bakgrunden som jag ger, och på det sätt som du refererar till denna undersökning, så är den ju helt värdelös i båda fallen.
    Den visar inte alls det som du vill påskina att den skulle göra!

Den där undersökningen tar inte upp, den förbiser helt, den bakomliggande huvudsakliga orsaken, och kan därmed på intet sätt styrka det som du försöker påskina.

KillBill skrev 2025-04-26 16:01:19 följande:
    Jag håller med dig om ditt resonemang om statlig skola men tror att friskolorna kan vara kvar. Sverige måste emellertid få bukt med avarterna bland friskolorna och det är de vinstdrivande skolorna som har störst problem. Skolvalet bör också bli obligatoriskt.
    Du försöker påskina att religiösa friskolor inte skulle ha några problem???

Under vilken sten ligger du? Har du inte ens funderat på att krypa fram och komma ut i verkligheten..?
    KillBill skrev 2025-04-27 21:06:31 följande:

Bra att du inte är emot idén om ett obligatoriskt skolval! Många bedömare menar att att just det kommer leda till att segregationen i den svenska skolan minskar.

I övrigt så är det så att oavsett vad du tror så är det ett faktum att många europeiska länder, som har haft en liknande invandring som Sverige, i dag uppvisar betydligt mindre etnisk och socioekonomisk segregation i sina skolsystem.

De experter från OECD och PISA som har analyserat situationen pekar samstämmigt ut den svenska friskolereformen och skolvalsreformen som de främsta orsakerna till att segregationen blivit ett så stort problem just i Sverige.

Till skillnad från många andra länder har det svenska systemet skapat kraftiga uppdelningar mellan skolor baserat på elevernas bakgrund, något som förstärker både sociala och etniska klyftor och ett obligatoriskt skolvalssystem kommer motverka detta. 

Du skriver:

"segregationen blivit ett så stort problem" (i den svenska skolan)

Beskriv då sakligt på vilket sätt den är ett stort problem?

Jag söker information, forskning, artiklar och annan info om det du påstår, men jag kan inte finna stöd för att det skulle vara just segregationen i sig själv som utgör det stora problemet i den svenska skolan.

Jag finner snarare belägg för att forskningen visar att de stora problemen i den svenska skolan, på vissa skolor eller i vissa områden, oftare beskrivs som i samband med ?många nyanlända? och liknande beskrivningar.  

Segregation finns. Men segregationen i sig är inte orsaken till problemet utan beskrivs i forskning, artiklar, rapporter snarare som en konsekvens av det huvudsakliga och bakomliggande problemet, som i dessa sammanhang ofta nämns som ?många nyanlända?,
    med vilket vi alla vet i själva verket avser den typ av massinvandring som har följt av Sveriges totalt misslyckade invandringspolitik.

Exempel på förnekelse i Sverige:

Det officiella Sverige förnekar mångkulturen | Göteborgs-Posten

Tack för en mycket, MYCKET, bra länk till något som vissa i tråden verkligen borde läsa, och reflektera över.

Efter en reflektion så borde "vissa i tråden" börja vara ärlig, erkänna problemen och orsaken till problemen, och därmed sluta lägga ut sina dimridåer och försök att flytta fokus bort från trådens ämne.

Borde åtminstone försöka börja öva sig själv på att inte rent reflexmässigt ständigt försöka dölja och förneka problemen och orsaken till problemen...
    KillBill skrev 2025-05-31 17:54:05 följande:

Många av de bankboxarna som sprängdes låg i statskärnor med närhet till bostadshus och mäniskor som rörde sig i området.  Det är självklar alltid en risk med sprängningar i tätbefolkat område. 

Oavsett var det dödliga våldet och morden skedde så är det ett faktum att det var mer vanligt på 80-talet än idag. Dessutom är det dödliga våldet är än idag vanligare i vårt grannland finland än i Sverige. 

Som många andra har skrivit: varför försvarar du de kriminella KillBill?
    KillBill skrev 2025-06-03 17:45:40 följande:

Det här är intressant.  Tidölagets finansminister chocksänkeruppgiften om vad en flykting kostar till 25 000 kr per år.  Tidigare utredningar har pekat på en kostnad på ca 74 000 kr.  Det såg man inte komma!

www.sverigesradio.se/artikel/sa-mycket-kostar-sveriges-flyktingar

Hur beräknar man de skenande kostnaderna för kriminaliteten bland s k flyktingar och invandrare?
    Är de värsta och alla mest belastande kostnader inräknade i detta?
    Anonym (mjöd) skrev 2025-06-04 09:54:48 följande:
    En flykting är i en separat kategori och invandrare/övriga utlandsfödda är i en separat kategori.

Flyktingar har ett skyddsbehov och kommer till Sverige för att t ex fly från krig.
    Flyktingar har ett skyddsbehov och kommer till Sverige för att t ex fly från krig.

Så du tillhör dem som tror att människor som gör sitt eget val att lämna Danmark för att resa till Sverige flyr för sina liv? Du tillhör dem som tror att det råder krig i Danmark?

När jag ibland väljer att resa från Danmark till Sverige, flyr jag då från krig och är jag också då att räkna som flykting enligt dig???

En flykting är i en separat kategori och invandrare/övriga utlandsfödda är i en separat kategori.
    Alla de som kommer till Sverige och börjar ägna sig åt kriminell verksamhet, menar du att det råder olika lagar i Sverige för olika kriminella beroende på vilken kategori de tillhör?

Hur stor är den upparbetade skulden?

OM
    det i år skulle finnas ett ekonomiskt överskott, hur många år skulle det ta att betala de under många år ihopsamlade underskotten?

Eller fungerar det såhär?
    I fjol klarade jag inte att betala min hyra och mina lån.
    Men nu i år kommer jag klara betala det här årets hyror och lån.
    Vad bra, då försvinner mina gamla skulder helt automatiskt och behöver inte betalas...

Anonym (Thor) skrev 2025-06-10 19:36:03 följande:
    Din verklighet är inte min.
    alla som inte väljer att dölja och förneka sanningen,
    kan se det med sina egna ögon
    KillBill skrev 2025-06-11 19:07:36 följande:
    Ja, det är ungefär samma förklaring till varför SD-styrda Åstrop får så högt utjämningsbidrag (väsentligt högre belopp än Malmö).
    Undrar vad som är orsaken bakom att det gamla styret Åstorp fick foten och väljarna i stället ville ha SD...
Svar på tråden Är invandringen en belastning?