Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya
    Anonym (Jenna) skrev 2025-04-29 14:23:19 följande:

Tolkar är ingen bra lösning om det inte är kortvarigt. Ansvaret borde läggas på individen att lära sig språket i landet man bor i. Nu för tiden finns massor av sätt att lära sig språket, kurser, appar m.m. Det borde finnas en gräns för hur länge man får använda sig av en tolk. 

I Danmark har man en gräns på tre år, därefter får man betala för tolk själv.

I Sverige finns ingen gräns, men har varit på förslag flera gånger.
    Se tidigare inlägg om tolk som jag postade för en vecka sedan. 
  • Tom Araya
    Shiba56 skrev 2025-04-29 14:25:08 följande:

Det fungerade inte med länken, jag gjorde något fel. SR har intervjuat tre kvinnor från Somalia, som efter 20 år i Sverige fortfarande inte har lärt sig språket. De gick på SFI en kort tid, men sedan glömde de bort språket. De skyller allt på rasism.

Samma som jag postat tror jag:
    Tom Araya skrev 2025-04-29 03:01:29 följande:

Vissa har varit här i 20-30 år och har fortfarande väldigt lite erfarenhet av yrkeslivet och inte sällan bristande språkkunskaper.

Zeinab har varit arbetslös i nästan 20 år - P1 Morgon | Sveriges Radio

• Tom Araya

Medias, politikers och myndigheternas naivitet och förnekelse av hur invandringen påverkar vårt samhälle är en stor del av de problem vi ser idag.

Ett väldigt tydligt exempel på det är den nu uppmärksammade "grooming scam" i Storbritannien.

The child rape scandal dominating UK politics after Musk criticism | Reuters

How the grooming gangs scandal was covered up

How Pakistan?s rape culture led to the UK grooming gangs | The Spectator

What Is UK?s Grooming Gangs Scandal Involving Pakistanis, Why Has Musk Accused PM Starmer? Explained - News18

Kemi Badenoch calls for national inquiry into 'rape gangs'

Why the police ignored the rape gangs - UnHerd

Pakistani-origin grooming gangs and the UK?s silent complicity

Exempel på förnekelse i Sverige:

Det officiella Sverige förnekar mångkulturen | Göteborgs-Posten

• Tom Araya
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-05-03 23:50:52 följande:
    Vad pratar folk om när de träffas? Är det hur lyckliga de är, och hur bra de har det? Det dröjer inte länge förrän invandringen kommer på tal med både ilska, frustration och besvikelse. Det är ett ständigt samtalsämne på min arbetsplats, och det börjar att bli ganska så tjatigt. Önskar att de kunde prata om någonting annat. Värst är de äldre, som hela tiden pratar om hur det var i Sverige innan invandringen.
    Unga idag har aldrig upplevt Sverige som det såg ut och fungerade innan 30 års massinvandring. Det tror jag att äldre tycker är viktigt att förmedla till de yngre.
  • Tom Araya
    fornminne skrev 2025-05-04 03:46:40 följande:

Samtidigt är det viktigt att förmedla att Sverige INTE på något sätt var ett perfekt land för 30 år sen, samt att Sverige tidigare gynnades av invandring.

Att invandring I SIG inte är dåligt, utan det handlar om hur många som kommer, vilka som kommer samt hur integrationen fungerar.

Det är viktigt att dagens unga vuxna får en korrekt bild av verkligheten och en nyanserad bild av hur det fungerade tidigare. Plus att det finns andra samtalsämnen än invandring.

Att dagens samhällsproblem ofta kommer upp i diskussioner och kring fikabord, är däremot inte så konstigt.

Sant!
  • Tom Araya
    Cheers skrev 2025-05-04 11:27:27 följande:
     Du lyfter fram arbetarrörelsen, kvinnorörelsen och demokratiseringen. Men det är s.a.s. inte min grej.

Och man kan ju påpeka att demokratiseringen inte är en unik sak för Sverige utan hela Västeuropa.

Sveriges levnadsstandard är inte heller unik utan många andra länder i Europa har samma eller högre levnadsstandard. Det finns olika listor från IMF och OECD som visar detta.

Svenska folket har fått en kraftigt höjd levnadsstandard under 1900-talet men det är nappast arbetarrörelsens förtjänst utan snarare den industribyggande borgarklassen. LO har inte skapat välstånd utan det är svensk industri som har gjort det.

Kvinnorörelsen är väl bra om det handlar om lika möjligheter, men däremot inte lika utfall genom kvoteringar och andra liknande åtgärder som diskriminerar män.

Jag vill framhålla igen att jag inte syftade till en heltäckande historieredovisning utan peka på vissa utvecklingslinjer i modern tid som påverkat det svenska samhället och som jag tyckte var intressanta att påvisa.

Jag borde också ha pekat på nivelleringssträvandena i den svenska skolan som pågått sedan slutet av 1950-talet med enhetsskolan/grundskolan och avskaffandet av studentexamen. Nedbrytningen av den gamla kunskapsskolan har varit en katastrof för landet.

Det var inte borgarna som gav os lika rösträtt, byggde upp ett välfärdssystem och bostäder mm.

Den industriella och ekonomiska utvecklingen har heller inte skett under enbart borgerligt styre.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-05-08 17:33:41 följande:

Jag vill klargöra att det inte var jag som förde upp frågan om brottsligheten i norra Europa. Däremot, när ämnet kom på tal och då det felaktigt påstods att Sverige toppade statistiken, ansåg jag det nödvändigt att bemöta detta. Faktum är att länder som Finland, Estland, Litauen och Lettland har en högre mordfrekvens per capita än Sverige.  

Visste du att risken att bli mördad i Sverige var högre på åttiotalet än idag?

Mord är en liten andel av dödligt våld och antalet avlidna är inte ett bra mått på förekomsten, eftersom det även hänger på vården kvalitet och hur snabbt den drabbade får vård.

Jag skulle vilja se statistik med antalet dåd/fall med dödlig utgång eller potentiellt dödlig utgång, antalet fall av våld överhuvudtaget och antalet fall med våld/hot där skjutvapen eller sprängmedel använts.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-05-08 20:58:41 följande:
    Tror du att det spelar roll för mordoffret om dödsfallet är kopplad till kniv eller skjutvapen (dödligt våld genom sprängning är ovanligt)?
    Nej, men det är heller inte offrets perspektiv vi diskuterar, utan samhällets perspektiv och då är det intressant att se trendutvecklingen över tid.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?