• Tue 13 Jul 2021 22:39
    3372 visningar
    27 svar
    27
    3372

    Ingen hjälp av soc nekad ersättning m.m.

    Hej! Jag känner en som har haft försörjningsstöd under en längre period. Han har sen en två månader inte fått något försörjningsstöd han har inte fått hyran betald eller Elen heller På flera månader. Han visste inte ens om det. Dom hade slutat att betala hyra och el utan förvarning.


    Deras förklaring var att han sökt för lite jobb. sedan tidigare så hade han försökt förklara för dom att han inte är frisk nog i psykiskt eller fysiskt skick att utföra arbete av någon form. Han vart då ombedd att få ett läkarintyg. Han kom till en läkare men dom tyckte att han bara skulle jobba. Han har ryggskador sen tidigare även missbruk till viss del. han har låtiti tiden gått för han har inte orkat ha med dom att göra. Det är svårt att föra en kommunikation med dom som jag förstår.

    iaf han har kontaktat både handläggare och även socialchefen på orten men fått massa dumförklaringar. 


    ?iaf han sitter där helt orkeslös han har inte en enda krona inget internet eller telefon att ens ringa handläggaren eller andra personer eller myndigheter, inga pengar att ta bussen in till socialkontoret. Han har fått gå Och knacka på hos folk att tigga mat senaste månaden, det går Lixom inte,

    Han har väl någon rätt att få pengar dom Måste ju hjälpa honom. 
    jag tänker dom får väl göra upp en plan att han antingen söker jobb om inte det går får han då visa att han är sjuk på något sätt. det som är att han måste ha pengar till mat NU NU NU. Lixom om inte socialchefen eller något annat lyssnar på detta. 


    ??nej det finns ingen tid att anmäla till socialenämnen. Pengarna till mat måste som fram nu lixom. 

    vad gör man då? Ringer socialjouren eller polisen eller vad? 


    tack mvh.

  • Svar på tråden Ingen hjälp av soc nekad ersättning m.m.
  • Wed 14 Jul 2021 10:44
    #12
    gråfågel skrev 2021-07-14 07:25:12 följande:

    Han kanske borde gå till en annan läkare. Om han mår psykiskt dåligt, varför hör han inte till öppenvårdspsyk. Är det väldigt illa kan han försöka bli inlagd en period på psyk, de skriver sjukintyg också.

    Sen ska han gå in o be om akuta pengar till hyra och mat. Han har rätt till ca 54 kr per dag i matpengar.


    Jo jag tänker det att han får prata med psyk eller så. Jo han har väl rätt till nödpengen där. Ska försöka säga det till honom att han säger det till soc. Mvh
  • Wed 14 Jul 2021 10:46
    #13
    Tom Araya skrev 2021-07-13 23:53:30 följande:
    Som jag försökt att förklara, så är det skillnad på försörjningsstöd enligt riksnorm (för vilket det krävs att vissa villkor är uppfyllda),
    För att få hjälp att behålla bostad och att kunna äta så räcker det i princip med att behovet finns och kontakt med socialtjänsten tas.
    Ett sådant här beslut kan inte bara tas över dagen utan att socialtjänsten gjort allt för att få honom att göra det han bör/måste/avkrävs.
    Du har rätt i att försörjningsstöd inte är en ovillkorlig rättighet, däremot har kommunen i detta en ovillkorlig skyldighet.
    Tack för svar. Jo som jag förstår är försörjningsstöd enligt riksnormen en sak och nödpengar en annan sak. Vet du någon lag text i detta fallet? Mvh bra svar.
Svar på tråden Ingen hjälp av soc nekad ersättning m.m.