• Wed 14 Jul 2021 08:13
    1206 visningar
    15 svar
    15
    1206

    Ensam med barnet på landet

    Hej,

    Jag vill nog bara skriva av mig. Det är så att vi bor på landet mitt i ingenstans och jag har semester tillsammans med min dotter som är snart två år. Det är fem veckor och vi har ingen att åka till och ingen som kan komma till oss. Det är tufft då jag har behov att prata med någon vuxen under dagarna och min man kommer inte förrän 17.00-18.00 på kvällen och då är helt slut och orkar inte umgås. Det är bättre på helgerna när vi kan göra saker tillsamman.
     Jag är med i en lokal FB grupp för föräldrar med små barn och hörde av mig till ett par tjejer där om att träffas tillsammans med våra barn. Det ena svarade inte, det andra ville komma först, men sedan ändrade sig med någon bortförklaring. Jag har inte självförtroende mer för att fråga fler.

  • Svar på tråden Ensam med barnet på landet
  • Wed 14 Jul 2021 08:16
    #1

    Det här en longshot men vart bor du? Jag är gravid men sjukskriven och känner som du. Bor du i hyfsad närhet kanske vi kan träffas? :)

    Själv bor jag i Varberg, Halland.

  • Anonym (G)
    Wed 14 Jul 2021 08:50
    #2

    Vill tipsa dig om att lägga upp en annons på rullavagn.

    I övrigt så åk och bada med barnet så SER du iaf vuxna människor även om du inte pratar med dem

  • Wed 14 Jul 2021 09:46
    #3
    NatMar005 skrev 2021-07-14 08:16:15 följande:

    Det här en longshot men vart bor du? Jag är gravid men sjukskriven och känner som du. Bor du i hyfsad närhet kanske vi kan träffas? :)

    Själv bor jag i Varberg, Halland.


    Östergötland
  • Wed 14 Jul 2021 09:52
    #4
    Anonym (G) skrev 2021-07-14 08:50:40 följande:

    Vill tipsa dig om att lägga upp en annons på rullavagn.

    I övrigt så åk och bada med barnet så SER du iaf vuxna människor även om du inte pratar med dem


    Jag har tittat på Rullavagn, men det finns ingen grupp i närheten och starta en ny grupp känns orelevant då jag börjar jobba heltid igen om tre veckor.

    Vi har åkt till en strand igår, det var kul för mig. Dottern är dock rädd för vatten och ville hem snart igen.
  • Anonym (G)
    Wed 14 Jul 2021 10:18
    #5
    Anna 428 skrev 2021-07-14 09:52:02 följande:

    Jag har tittat på Rullavagn, men det finns ingen grupp i närheten och starta en ny grupp känns orelevant då jag börjar jobba heltid igen om tre veckor.

    Vi har åkt till en strand igår, det var kul för mig. Dottern är dock rädd för vatten och ville hem snart igen.


    Park?

    Jag tänker att det kanske är så att du vill umgås med någon på helger ibland? Man måste inte vara föräldraledig för att använda sig av rullvagn
  • Wed 14 Jul 2021 11:09
    #6

    Jag vill verkligen umgås med någon barnfamilj, men vet inte hur jag ska få kontakt med dem. Jag har haft vänner tidigare, men dem i 45-60 års ålder och har inga små barn.

  • Anonym (Mamma­)
    Wed 14 Jul 2021 11:20
    #7
    Anna 428 skrev 2021-07-14 08:13:12 följande:

    Hej,

    Jag vill nog bara skriva av mig. Det är så att vi bor på landet mitt i ingenstans och jag har semester tillsammans med min dotter som är snart två år. Det är fem veckor och vi har ingen att åka till och ingen som kan komma till oss. Det är tufft då jag har behov att prata med någon vuxen under dagarna och min man kommer inte förrän 17.00-18.00 på kvällen och då är helt slut och orkar inte umgås. Det är bättre på helgerna när vi kan göra saker tillsamman.

     Jag är med i en lokal FB grupp för föräldrar med små barn och hörde av mig till ett par tjejer där om att träffas tillsammans med våra barn. Det ena svarade inte, det andra ville komma först, men sedan ändrade sig med någon bortförklaring. Jag har inte självförtroende mer för att fråga fler.


    I vilken stad bor du? skulle också vilja utvidga min umgängeskrets med en annan MAMMA. De flesta av de jag umgås med har inte barn vilket aldrig blir riktigt samma sak som när man umgås med andra som har småbarn tycker jag
  • Wed 14 Jul 2021 12:35
    #8

    Vi bor på landet nära Norrköping och Linköping

  • Wed 14 Jul 2021 12:40
    #9

    Det verkar som att var tvungen planera det här med nya bekanta för två år sedan. Innan dottern var född. För att det tar så lång tid att skaffa bekanta som vill umgås i Sverige. Samtidigt verkar det som att folk har massa släkt och kusiner med barn och prioriterar umgås med dem.

    Vi har inga syskon eller kusiner med barn. Och orkar inte med mycket under året med heltidsjobb och dagis och sjukdomar. Sedan kom det här med fem veckor semester och ensamhet. Förskolan är stängd och känner inga föräldrar där så kan inte ens söka upp dem.

  • Wed 14 Jul 2021 12:53
    #10
    Anna 428 skrev 2021-07-14 09:46:02 följande:

    Östergötland


    Vad synd! Hoppas du hittar någon närmare. :)
  • Wed 14 Jul 2021 19:09
    #11

    Halloj

    Bor i Norrköping, har inte heller så många vi känner med små barn i närheten. Håller just nu på att flytta så fullt upp i ett par veckor men hojta till i pm om du skulle vilja planera lekträff (- saknar också vuxet sällskap i lekparken ibland) någon gång. Är ibland ett par till med men ju fler desto trevligare :)

    Mvh Carro

  • Anonym (G)
    Wed 14 Jul 2021 19:32
    #12

    Gällande rädsla för vatten? kanske kan det vara värt att åka till stranden och bara leka där? I sanden alltså. Lära sig att vattnet inte är farligt och att man faktiskt inte måste ha kontakt med vartnwt om man inte vill?

  • Thu 15 Jul 2021 06:48
    #13

    Tack till er som hörde av sig till mig! Det värmer verkligen att veta att ni finns och man slipper känna sig som en öde ö med sitt barn.

  • Anonym (Trist ja)
    Fri 16 Jul 2021 09:07
    #14

    Bor också i Östergötland men har lite större barn på 7 år. Kommer från början neråt landet och är inflyttad i den här staden, jättesvårt att lära känna nya vuxna när man är 30+ , man känner sig som en Alien ibland för de som är uppvuxna här, de umgås ju med varandra sen barnsben ungefär känns det som.

  • Fri 16 Jul 2021 22:25
    #15

    Hej, det ända jag vill är flytta ut på landet och är väldigt tydlig på dejt-sidor (Singel).

    Men jag är uppväxt i en liten by i Östergötland (Bor i Sthlm idag) Och väldigt glad för detta, förstår natur, skog, djur samt vad resurser kommer ifrån och man får en helt annan fantasi vad det gäller lekar/umgänge.

    Har liksom bekanta som trodde mjölk kom från mjölkfabriken och att granar inte tappar barr!?

    + uppskattar den gemenskap som en liten by har (alla känner alla). Man kunde bara springa över till en polares hem och fråga: vill hen komma ut och leka? 

    Samt alla kriminella är välkända och man visste var dessa bodde och vilka man skulle undvika.

    Allt är ju relativt.. Landet för dig kan vara 2 mil till nästa granne, men i mitt fall var det iaf några tusen människor.

Svar på tråden Ensam med barnet på landet