• Anonym (Upprörd)

    Får alltid läkare jag inte förstår!

    För ett tag sen sökte jag läkare för en väldigt seriös sak och trots att jag nu bytt vc så råkade jag ut för samma sak som vanligt, dvs jag får en läkare som bryter så pass att jag knappt förstår vad som sägs.

    Såg nu i min journal att läkaren skrivit flera felaktigheter och jag hopps verkligen att det inte påverkar vilken prio min har.

    Patienter som inte kan svenska erbjuds tolk, men vad gör man när problemet är åt andra hållet? Känns verkligen inte bra.. Jag har autism och blir väldigt stressad på plats när jag inser att det kommer bli ytterligare ett besök med många upprepningar och där jag kommer lämna osäker på om det jag försökte förklara uppfattades på rätt sätt..

    Att aktivt be om en utan brytning känns väldigt illa, men vad ska man annars göra?

  • Svar på tråden Får alltid läkare jag inte förstår!
  • Anonym (Jag)

    Tycker absolut du kan säga som det är. Du har rätt att förstå din läkare, och hen måste ju förstå dig. Omöjligt att bedriva en korrekt behandling annars.

    Jag jobbar med psykiskt sjuka och när jag beställer vc-tid till en speciell dam så säger jag som det är - vi behöver en kvinnlig läkare och hon behöver vara svensk eller tala helt utan brytning. Min brukare lämnar stället annars. Hon ör rädd för män och för vården i stort, då måste man skapa de bästa förutsättningarna för henne.

  • AndreaBD

    Jo, jag vet, tyvärr så förekommer sånt ibland. Jag har också varit med om det. Det enda man kan göra är ju att gå till läkare igen, kanske kolla lite vad det står för namn på läkare. Tyvärr så säger ju inte det så mycket heller. Ändå så finns det trender. Arabiska namn - ofta folk som har vuxit upp här och där det inte är några problem. Allt ovanligt  - kan vara problem. Jag hade en gång en japan, han kunde inte bra svenska. Kvinnliga läkare från Östeuropa är oftast duktiga på språk, det funkar oftast bra. 

  • Anonym (..)

    Tycker definitivt att du ska säga att du vill ha någon som pratar långsamt och korrekt då du har svårt att förstå, det gäller ju inte heller bara utländska läkare med brytning utan läkare med grova dialekter.

  • Anonym (B)

    Får alltid en läkare jag ej förstår. Helt sjukt. 
    Jobbigt också om de ska skriva intyg och inte kan formulera sig rätt. Så noga som försäkringskassan är när de letar sig förbi intyget så är det väldigt viktigt att det blir rätt. 

  • fornminne

    Detta är ju ett allt större problem pga den skriande läkarbristen. Många utländska läkare är jättebra, men en del pratar med så kraftig brytning att det äventyrar patientsäkerheten. Fast det är å andra sidan ingenting mot äldreomsorgen. Där blir det allt vanligare med personal som inte bara bryter, utan kan så dålig svenska att de inte kan kommunicera obehindrat.

  • Anonym (Ny)
    fornminne skrev 2021-07-21 15:34:42 följande:

    Detta är ju ett allt större problem pga den skriande läkarbristen. Många utländska läkare är jättebra, men en del pratar med så kraftig brytning att det äventyrar patientsäkerheten. Fast det är å andra sidan ingenting mot äldreomsorgen. Där blir det allt vanligare med personal som inte bara bryter, utan kan så dålig svenska att de inte kan kommunicera obehindrat.


    Vad beror läkarbristen på? Vill svenskar inte bli läkare?
  • Anonym (B)
    Anonym (Ny) skrev 2021-07-21 15:37:36 följande:
    Vad beror läkarbristen på? Vill svenskar inte bli läkare?
    För få platser på utbildningar.
  • Anonym (Ny)
    AndreaBD skrev 2021-07-14 10:15:39 följande:

    Jo, jag vet, tyvärr så förekommer sånt ibland. Jag har också varit med om det. Det enda man kan göra är ju att gå till läkare igen, kanske kolla lite vad det står för namn på läkare. Tyvärr så säger ju inte det så mycket heller. Ändå så finns det trender. Arabiska namn - ofta folk som har vuxit upp här och där det inte är några problem. Allt ovanligt  - kan vara problem. Jag hade en gång en japan, han kunde inte bra svenska. Kvinnliga läkare från Östeuropa är oftast duktiga på språk, det funkar oftast bra. 


    Tyvärr inte min erfarenhet . Arabiska läkare har varit värst när det gäller språk och brytning.

    Namn kan vara väldigt missvisande så det skulle jag inte gå efter. Det tar ett par sekunder att veta om någon talar dålig svenska så be att få tala via telefon med läkaren först, efter det kan du alltid avboka.
  • Anonym (Ny)

    Det värsta är när man *tror* de har förstått men sedan går in i sin journal och läser anteckningarna och inser att de inte förstått ett skvatt av det man sagt.

    Härlig känsla.

  • Aniiee
    Anonym (Ny) skrev 2021-07-21 15:37:36 följande:
    Vad beror läkarbristen på? Vill svenskar inte bli läkare?
    Anonym (B) skrev 2021-07-21 15:39:56 följande:
    För få platser på utbildningar.

    Precis så är det. Snabb liten statisktisk undersökning för HT2020. Obs att jag inte hittat hur många platser som faktiskt finns, bara hur många som antogs, men med tanke på siffrorna lär det ha varit fullbelagt:

    På Göteborgs Universitet sökte 1378 personer som förstahandsval, över 4000 sökte dit som andrahandsval. 391 personer antogs totalt.

    Karolinska hade 2286 förstahandssökande och 3900 andrahands. 360 antogs.

    Till Umeå var det 737 förstahanssökande och just över 4000 andrahandssökande och 316 antagna

    Lund hade 1400 förstahand och ca 3500 andrahand. 324 antagna.

    Uppsala hade 1034 förstahands och dryga 4600 andrahands och antog 300 antagna.

    Så på dessa 5 universitet antogs just under 25%, om vi bara räknar på de som hade det som förstahandsval. Riksdagen/regeringen startade en plan förra året att öka utbildningsplatserna med 440 st till 2023. Om vi säger att lika många söker och alla dessa 440 platserna går tilld essa fem universitet så ökar andelen antagna till nästan 31%.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (Mio)
    Anonym (Ny) skrev 2021-07-21 15:37:36 följande:
    Vad beror läkarbristen på? Vill svenskar inte bli läkare?
    Väldigt få platser på Läkarutbildningen. Läkarförbundet har stoppat
    alla planer på mera platser dom senast 30 åren.
    Dom vill ha läkarbrist för att få upp lönerna.

    Massor av svenskar läser läkarlinjen utomlands som Danmark och Polen.
  • Anonym (Hej)

    Jag valde bort en läkare som inte förstod mig och som försökte tvinga på mig en medicin jag uttryckligen sagt flera gånger att jag inte tålde efter tidigare erfarenhet. Var deprimerad och behövde verkligen hjälp och han fattade inte ens vad som hade hänt mig, fick upprepa mig hur många gånger som helst och ändå missuppfattade han mig. Jag mådde så jäkla dåligt då att jag bara fick nog och gick där ifrån. Ringde dagen efter till VC och krävde en läkare som förstod språket.

    Har inte dåligt samvete ett dugg för det, skiter väl i vart folk kommer ifrån men som patient ska jag kunna göra mig förstådd. Punkt slut. Du ringer och ber om en annan läkare, inga konstigheter alls.

Svar på tråden Får alltid läkare jag inte förstår!