• Anonym (Ts)

    Vårdnadstvist + missbruk

    Hur ser tingsrätten att man är mitt i ett missbruk under en vårdnadstvist?

    Har inte haft barnen när droger intagits men åkt fast och varit positiv när kört bil....

  • Svar på tråden Vårdnadstvist + missbruk
  • klyban
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-14 19:40:10 följande:
    Hur ser tingsrätten att man är mitt i ett missbruk under en vårdnadstvist?
    Har inte haft barnen när droger intagits men åkt fast och varit positiv när kört bil....

    Vad har ditt missbruk skapat för problem?
    För det är dessa de kommer ta upp i så fall, och de måste vara dokumenterade.
    Är du positiv på ett drogtest och om de kräver ett sådant, så är det give4tvis ett problem för dig.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Ts)

    Åkt fast i december fick lämna pissoprov som visade positivt. Fick olovlig körning och indraget körkort 1 år.

    Lämnade ett positivt på jobbet i våras och sen åkte jag fast i början på juni och får troligtvis grov olovlig körning och lämnade positivt då med..

    Nu har jag lämnat negativa varje vecka sen dess iaf.

  • SaraL77

    Det kommer givetvis vara till din nackdel, eller vad tror du själv? Uppenbarligen är inte barnet/barnen en prioriterad fråga för dig, och jag hoppas innerligt att du bara får träffa dem under övervakning.

  • Drottningen1970

    Fast om du är i aktivt missbruk så borde du ju vara ansvarsfull och kärleksfull nog att INTE strida om barnen. Då borde du förstå att barnen har det bäst hos den andra föräldern just nu.

  • Anonym (A)
    Drottningen1970 skrev 2021-07-14 20:06:23 följande:
    Fast om du är i aktivt missbruk så borde du ju vara ansvarsfull och kärleksfull nog att INTE strida om barnen. Då borde du förstå att barnen har det bäst hos den andra föräldern just nu.
    Håller med
  • Anonym (Ts)

    Jag träffar inte barnen alls sen i början på juni. Den andra föräldern säger att den ska stämma mig. Vill veta mina odds

  • SaraL77

    Varför vill du ens utsätta dina barn för din närvaro när du är i ett aktivt missbruk? Snacka om självisk! Och det är enbart för att ge igen på den andra föräldern då du bevisligen inte gör det för dina barns skull.

  • Anonym (Ts)
    SaraL77 skrev 2021-07-14 20:10:55 följande:

    Varför vill du ens utsätta dina barn för din närvaro när du är i ett aktivt missbruk? Snacka om självisk! Och det är enbart för att ge igen på den andra föräldern då du bevisligen inte gör det för dina barns skull.


    Som sagt så träffar jag de inte nu men vill veta om någon har koll på vårdnadsfrågan!!
  • Drottningen1970
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-14 20:24:07 följande:

    Som sagt så träffar jag de inte nu men vill veta om någon har koll på vårdnadsfrågan!!


    Som förälder har man inga rättigheter utan bara skyldigheter. Däremot tycker jag det är viktigt att barnen får möjlighet att upprätthålla en kontakt med dig även om du är i aktivt missbruk så länge du inte är uppenbart påverkad och du kan uppföra dig som folk. Men du ska inte ha boende eller övernattningar om du är i aktivt missbruk och det borde du själv förstå om du älskar dina barn. Det här handlar ju inte om att vinna över den andra föräldern utan om vad som är bra för dina barn.

    Vid en vårdnadstvis kommer domstolen be familjerätten göra en fullständig utredning, där pratar man med föräldrarna, barnen. Tar referenser och tar registerutdrag. Man kan även begära ut journaler från exempelvis beroendemottagning. Om barnen är små och du är i aktivt eller nyligen avslutat missbruk så ligger du dåligt till vad det gäller boende och oövervakat umgänge. Barnen brukar dock få nån typ av umgänge.
  • Anonym (Ohlala)

    Men om man åker fast för något sånt och har barn så går det väl per automatik en anmälan till soc? Tror polisen måste skicka sånt vidare till soc. Det måste de tom om de tar fast någon för fylla och slänger någon i fyllecell (kommer intr ihåg den juridiska termen).

Svar på tråden Vårdnadstvist + missbruk