• Katinka89

    Hur fick ni era barn att äta grönsaker?

    Har en 8- månaders son som är väldigt skeptisk till mat. Delammar och vi har börjat introducera mat vid 6 mån ålder. 3 måltider plus mellanmål. Allt som är sött och krämigt slinker ner glatt men så fort det blir grövre saker, fisk och grönsaker kommer protester och matvägran. Har provat mycket, att ge små munsbitar som han själv får utforska och ta till munnen (slängs på golvet) kombinera med sådant han gillar, och mosa till slät konsistens. Inget funkar riktigt. Känner mig så misslyckad ibland och blir ledsen. Hur gör man? Ska men truga eller bara släppa det och bara ge sådant barnet gillar? Man kan ju inte heller låta barnet enbart få frukt och yoghurt. Har provat ge broccolipure med en klick söt klämmis och då åker det ibland ner, men det känns ?fel?, som att man luras, eller är allt som funkar bra? Brukar sånt här falla på plats med tiden? Det som känns mest jobbigt är att det känns som om jag förstör hans matglädje och det är det sista jag vill.

  • Svar på tråden Hur fick ni era barn att äta grönsaker?
  • trollhona

    Ta bort det söta helt under en period och ge bara grönsaker och nyttigheter. Barn behöver får prova nya smaker minst 10gånger innan de vänjer sig. (enda undantaget är sötsaker för naturen har lärt oss att gilla det) Prova med enklare saker utan mycket smak, tex vita bönor, röda linser och gurka.

    Sedan finns det ärtpasta och bönpasta mm när barnet blir äldre som är superbra.

  • Jisses0224

    Jag gjorde så här när min dotter var liten.

    Tog en tesked med t ex mosad potatis o sedan en liten klick fruktpuré ytterst.
    Sedan efterhand så tog jag bort fruktpuren och hade bara grönsaksmos eller bit om barnet var äldre. 
    Började i o för sig när barnet var ca 4 mån, då hon var intresserad av mat förutom broccoli- o blomkålsmos. Det vägrade hon. Skrek som en stucken gris.
    Då fick det bli andra grönsaker istället

  • Jag är bara jag

    All mat och alla grönsaker gick ner på en gång med stor glädje hos den äldre.Sött fick han inget före 1-årsdagen förutom lite banan ibland. Nummer 2 var mer skeptisk och vi fick ta det ganska lugnt med matintrot. Vid 8 månader var det på sin höjd en måltid per dag utbytt. Nu äter han också allt förutom ärtor. Det går bara inte och vi tvingar självklart inte. 

  • Katinka89
    Jag är bara jag skrev 2021-07-15 17:58:45 följande:

    All mat och alla grönsaker gick ner på en gång med stor glädje hos den äldre.Sött fick han inget före 1-årsdagen förutom lite banan ibland. Nummer 2 var mer skeptisk och vi fick ta det ganska lugnt med matintrot. Vid 8 månader var det på sin höjd en måltid per dag utbytt. Nu äter han också allt förutom ärtor. Det går bara inte och vi tvingar självklart inte. 


    Ok, men ni gav alltså inga frukter i princip alls då? Det ska väl ändå vara bra med frukter ur vitamin- och fibersynpunkt.... tänker jag. Lite mosat i gröt etc. Med sött menade jag just frukt (inget med tillsatt socker dvs)
  • Vejden

    Jag gav medvetet inte frukt eller annat sött alls i början för att inte vänja vid sådana smakar innan det andra gillades. Svårt för en bit grönsak eller fisk att konkurrera med fruktklämmis liksom. Lät honom äta det han ville av det som serverades utan att göra en grej eller reaktion av det alls och uppmärksammade i hemlighet vilka saker han hade svårt för och serverade det oftare. Hade hört att barn behöver få smaka på något upp till 8 tillfällen innan de vänjer sig och börjar gilla det, och gillar de det fortfarande inte efter de 8 tillfällena skulle man vänta ett par månader och sedan upprepa de 8 gångerna. Nu var han en naturligt ?bra? ätare som direkt gillade/gillar nästan allt, så det har ju underlättat.

  • Jag är bara jag
    Katinka89 skrev 2021-07-15 20:59:33 följande:
    Ok, men ni gav alltså inga frukter i princip alls då? Det ska väl ändå vara bra med frukter ur vitamin- och fibersynpunkt.... tänker jag. Lite mosat i gröt etc. Med sött menade jag just frukt (inget med tillsatt socker dvs)
    Jodå, frukt fick dom. Bland det första de åt var just banan för det är så enkelt. Men sött för mig betyder sötsaker och det fick de inte alls förrän vid 1. Vi började med annat tidigt också. Potatis, broccoli, blomkål, morötter, fisk och annat. Allt egenlagat. "Svårare" frukt när tänderna kom som clementin. Jag frös in i iskubslådan och tinade och värmde. Grunden var potatis eller pasta, fisk eller kött + en grönsak per måltid i början. Inte för många smaker på en gång alltså.
  • Maymom

    Ärtor och majs är ju bra plockmat, det älskar vår son. När vi började med smakportioner och äta själv var det bland det första vi testade. Bra för pincettgreppet också.

    Blodpudding funkade bra från 6-7 månader, också bra att äta själv.

    Pannkakor, vanliga eller med bönor, blåbär, banan eller havre i, allt har funkat här, också kul att plocka med. Smörgås med leverpastej var en tidig hit också, smörgåsrån med leverpastej eller smör också.

    Palsternackspuré vet jag han älskade, kan vara värt att testa. Sötpotatis och pumpa blir också goda söta puréer. Jordärtskocka också. Kan ju vara värt att testa lite annat om inte potatis och ärtor funkar.

    Och känn ingen stress, det kommer ändra sig. Vips så äter han det och sen kommer kanske en fas när han inte äter så bra igen.

    Vi hade ett bakslag när första tänderna kom minns jag, innan dess hade han precis börjat äta gröt till frukost men sen var det bara amning som gällde nån vecka.

  • Mascaraklumpar

    Att göra smakerna starkare och mer ?vuxna? har funkat på mina barn. Ungsrostad broccoli med lite olivolja och parmesanost istället för mosad kokt broccoli, gazpacho eller en vällagad morotssoppa istället för små bitar av tomat och kokt morot, osv. Olika indiska grytor med grönsaker, kokosmjölk och kyckling har funkat jättebra. Den ena älskade tapenade!

  • Norrut

    Hur fungerar t.ex. potatismos? Tyckte det var toppenmat i den åldern som var lätt att variera på olika sätt. Blanda i extra smör/grädde för extra fett (+ gott!). Testa att blanda i olika kryddor/örter olika gånger osv. Sen kan man variera med hjälp av andra rotfrukter som palsternacka eller morot.

    Något som alltid gick hem för oss var att breda jordnötssmör mellan två smörgåsrån och sedan bryta små, små bitar av det som barnet kunde hålla i handen. Smörgåsrånet har en intressant textur som små barn gärna undersöker, tillräckligt vekt för att enkelt bryta av utan tänder, knaprigt och roligt samtidigt som det smälter i munnen, och jordnötssmöret slinker ner på köpet!

  • Hyllemor

    För mitt barn började grönsaker fungera först när han kunde äta dem åra och plocka upp dem med handen och föra dem till munnen utan att bli kladdig.  Puréade grönsaker fungerade över huvud taget inte alls.


    Gurkstavar och rå broccoli blev favoriten, som han tyckte var "rolig" att äta. (Han skrattade åt broccolin när han fick syn på den! Skrattande) Ja, visst kastade han dem på golvet, men det är ju lättare att kasta en bit rå morot på golvet än en klick potatismos, liksom, så att just grönsakerna for iväg, är ju inte så konstigt. Inte fick han så mycket i sig av morrötter, broccoli och ärtor från början, men han hade dem i munnen i alla fall. När han blev bättre på att tugga, åt han nästan bara grönsaker under en lång period och vi fick försöka truga i honom allt annat istället. Än idag, som 7-åring, är klar grönsakssoppa där man ser grönsaksbitarna ordentligt, den absoluta favoriten.

Svar på tråden Hur fick ni era barn att äta grönsaker?