• Anonym (När?)

När lön?

Hej!

Jag börjar nytt jobb den 9:e augusti och är således utan anställning ett par veckor nu under semestertid.

Och nu när jag får sista lönen i juli på gamla jobbet så börjar jag fundera över när första kommer från nya jobbet.

Borde man hinna få lön den 25:e augusti om jag börjar den 9:e augusti. Tror de tillämpar förskott men är lite osäker. Är lite nojig att behöva vänta till 25:e september. Blir ju en hel månad utan inkomst. Är väldigt glad över det nya jobbet så det är givetvis en petitess i sammanhanget men skulle ändå vilja veta :)

Någon som är bra på lön som har lust att svara så blir jag väldigt glad!

• Svar på tråden När lön?
  • Glinda från Oz

Ring och fråga, vi kan omöjligt sitta och gissa här.

På de flesta jobb jag har haft har vi fått juli lönen i augusti. Ser det inte som förskott eftersom man får lönen nästan en månad efter man utfört jobbet.

• Fossil

Vi har löneperiod 26-25.
    Så skulle du jobba hos oss så skulle du få lön för 9-25 augusti den 25:e september.

Det är olika på olika avtal.
    Du får nog ringa och fråga.

• Blueskillen

Det är knappt troligt att du får lön för ditt arbete redan i augusti. Du får lön i september och då för det du jobbade i augusti. Alltså runt en halv lön, så håll i dina pengar som du nu får när du slutar ditt jobb.

• Sockerikaffet

Det är olika på olika arbetsplatser så du måste fråga den som gör löner på nya jobbet. Det kan också vara bra att du ser till att de har dina kontouppgifter och skattetabell i förväg så det inte blir försenat pga det.

• Jessi89

Det beror nog på arbetsplats och kontrakt. När jag började mitt nya jobb 25 mars fick jag första lönen samma dag, för perioden 25-31 Mars. Vår löneperiod är första till sista varje månad, sedan justeras avvikelse månaden efter. Tex vid sjukdom eller ledighet.

• sextiotalist
    Blueskillen skrev 2021-07-15 16:34:32 följande:

Det är knappt troligt att du får lön för ditt arbete redan i augusti. Du får lön i september och då för det du jobbade i augusti. Alltså runt en halv lön, så håll i dina pengar som du nu får när du slutar ditt jobb.

Beror helt på. Jag har, sedan jag lämnade högskolan alltid haft förskottslön, dvs jag fått lön samma månad
  • Anonym (Ellen)

För att kunna svara på detta spelar det ingen roll om man är "bra på lön". Det är kollektivavtalet som styr främst och sen lokala policys.
    Vårt kollektivavtal heter AB och omfattar kommuner och regioner. Där står att lön ska utbetalas senast den 27 varje månad (förskott). Men det står just "senast" så det står arbetsgivaren fritt att lägga utbetalningen den 25 om man vill. Eller den 26.
    Hör av dig och fråga vettja, jag tycker inte att det är konstigt alls att medarbetare undrar.

• Anonym (När?)
    Sockerikaffet skrev 2021-07-15 16:35:40 följande:

Det är olika på olika arbetsplatser så du måste fråga den som gör löner på nya jobbet. Det kan också vara bra att du ser till att de har dina kontouppgifter och skattetabell i förväg så det inte blir försenat pga det.

Det har de redan. De mailade i veckan och bad om det.
  • Anonym (När?)
    Blueskillen skrev 2021-07-15 16:34:32 följande:

fast så har jag aldrig haft innan. Då har vi haft förskottslön, och enligt det borde jag få 1,5 lön i september. Inte en halv.
  • Anonym (..)

Har du ingen slutlön att vänta? (Komptid och semesterdagar som du ska ersättas för).

Sist jag bytte jobb (från förskottslön till efterskottslön) så blev jag ju utan pengar i ett par månader men slutlönen täckte ju det med råge, fick ut innestående lön, 15 komptimmar och 40 semesterdagar.

• EpicF
    Anonym (När?) skrev 2021-07-15 18:39:09 följande:

fast så har jag aldrig haft innan. Då har vi haft förskottslön, och enligt det borde jag få 1,5 lön i september. Inte en halv.

Har du frågat din nya arbetsgivare om de tillämpar förskotts- eller efterskottslön? Det är enbart din nya arbetsgivare som kan svara på det. Inte vi.
  • Anonym (När?)
    Anonym (..) skrev 2021-07-15 18:51:51 följande:

Har du ingen slutlön att vänta? (Komptid och semesterdagar som du ska ersättas för).

Sist jag bytte jobb (från förskottslön till efterskottslön) så blev jag ju utan pengar i ett par månader men slutlönen täckte ju det med råge, fick ut innestående lön, 15 komptimmar och 40 semesterdagar.

Nej tyvärr. Jag tar ut alla semesterdagar jag har och tar dessutom extra ledighet för att kunna vara med barnen under deras sommarlov. Jobbade bara några månader på tidigare jobb.
  • Anonym (När?)
    EpicF skrev 2021-07-15 19:01:29 följande:

Har du frågat din nya arbetsgivare om de tillämpar förskotts- eller efterskottslön? Det är enbart din nya arbetsgivare som kan svara på det. Inte vi.

Rätt säker på förskottslön så frågan var snarare om jag hinner få lönen den 25:e augusti eller ej. Inte om de tillämpar förskottslön. Men allt bror väl på när i månaden lönen hanteras.
  • Anonym (När?)
    Anonym (Ellen) skrev 2021-07-15 18:20:54 följande:

För att kunna svara på detta spelar det ingen roll om man är "bra på lön". Det är kollektivavtalet som styr främst och sen lokala policys.

Vårt kollektivavtal heter AB och omfattar kommuner och regioner. Där står att lön ska utbetalas senast den 27 varje månad (förskott). Men det står just "senast" så det står arbetsgivaren fritt att lägga utbetalningen den 25 om man vill. Eller den 26.

Hör av dig och fråga vettja, jag tycker inte att det är konstigt alls att medarbetare undrar.

Ja så är det såklart. Känns pinsamt att fråga dock.

Får låna av sparkontot annars så det är väl ingen stor grej men vore ändå nice att veta
  • EpicF
    Anonym (När?) skrev 2021-07-15 19:12:45 följande:

Rätt säker på förskottslön så frågan var snarare om jag hinner få lönen den 25:e augusti eller ej. Inte om de tillämpar förskottslön. Men allt bror väl på när i månaden lönen hanteras.

Fortfarande något du måste fråga din nya arbetsgivare om.
  • Anonym (Jo)

Du behöver fråga den nya arbetsgivaren.

Svar på tråden När lön?