• Pernillank

    SGI

    Hejsan hallå allihop

    Fick beslut fr försäkringskassan på sgi sista Mars i år 2021

    Har iofs jobbat hela året osv

    Hur många månader måste jag arbetat för att behålla min sgi vid föräldraledighet?

    Har ett sk uppstartsskede i mitt företag

    Ngn som vet vad som gäller ?

    Mvh Pernilla

  • Svar på tråden SGI
  • Anonym (G)

    Jag förstår inte riktigt?

    Du har arbetat fram till mars? Ett vanlig arbete alltså? Fått fastställd sgi och sedan startat företag?

    För att ha en sgi behöver du ha arbetat 6 månader. Det behöver du inte ha gjort i ditt företag. Om du hade ett vanligt arbete innan detta så har du redan dina 6 månader.

    Din sgi räknades som samma dag som du övergick i att vara egenföretagare. Den bygger då eftersom du är i uppstart på den lön du hade haft om du varit anställd inom samma sektor. Alternativt det du drar in från företaget om det skulle vara mer.

    Arbetar du 60h i veckan i ditt företag är det det du skall ange. Då räknas din sgi ut för att motsvara det antalet timmar som anställd.

    Arbetar du 30 timmar är det det du skall ange, och sgi kommer bygga på lönen för en anställd som arbetar 30h i veckan

  • Seven Costanza

    Föratt sgi ska gälla för alla föräldradagar så behöver man i vanliga fall ha jobbat i240 dagar före beräknad förlossning,inte endast sex månader. För egenföretagare vet jag dock inte sådet får du kolla.

  • Anonym (G)
    Seven Costanza skrev 2021-07-15 22:36:41 följande:

    Föratt sgi ska gälla för alla föräldradagar så behöver man i vanliga fall ha jobbat i240 dagar före beräknad förlossning,inte endast sex månader. För egenföretagare vet jag dock inte sådet får du kolla.


    Detta gäller även egenföretagare. 240-dagarsvillkoret om ts vill googla.

    Jag uppfattar det dock som att ts haft ett lönearbete innan detta och bör isf hinna upp i 240 dagar.

    Om du inte gör det ts så kommer de 180 första dagarna bli på grundnivå, vilket är 250 kronor per dag.

    Om det dock är din partner som är hemma först så funkar det att hen tar ut 180 första dagarna. Det behöver alltså inte vara du som tar ut dessa för att sedan få på sgi-nivå (och har din partner då uppfyllt villkoret så blir dennes dagar alltså på sgi-nivå direkt)
Svar på tråden SGI