• Juliaisabell95

    Vänta tills fast jobb eller skaffa barn ändå?

    Jag och min sambo fick reda på att vi blev gravida förra månaden och blev såklart superglada! Vi fick i v5 ett tidigt missfall och är redan i tankar på att försöka bli gravida igen!

    Min sambo har fast jobb och jag har en tidsbegränsad anställning inom regionen och har jobb fram till sista december 2021 med chans till förlängning! För att få fast anställning inom regionen så behöver jag ha jobbat 2 av 5 år som det ser ut nu och är osäker på om jag vill vänta tills dess. Jag älskar mitt jobb men vill samtidigt också starta familjelivet!

    Hur tycker ni att man ska tänka? Ge tips! ??

  • Svar på tråden Vänta tills fast jobb eller skaffa barn ändå?
  • Mortiscia80

    Vänta! Det är bättre att ha en tryggad anställning att gå tillbaka till efteråt, och man vet aldrig hur livet blir i framtiden. Även för barnets skull är det bättre att ha en stabil grund att stå på.

  • Carolaline

    Jag säger kör på med båda! Man vet faktiskt inte när man har lyckan att kunna bli gravid nästa gång. Det kan vara så att ni får försöka ett tag och då är det ju väldigt surt att avstå från något, eller avstå från att försöka få barn och undra om man sumpat någon chans innan.

    Är det något jag har lärt mig under tiden att försöka bli gravid- så är det att det faktiskt kan ta väldigt lång tid också.. eller ske närsomhelst. Jag säger båda! Säkra jobb så mycket det går samtidigt som ni försöker. Det som finner först får avgöra! :)

  • Litorina

    Det beror på hur gamla ni är, tycker jag. Är ni strax under 40 eller mer, satsa på barn. Är ni under 30 - prioritera jobb.

    Personligen ville jag inte sätta barn till världen innan jag blivit så säker man kan på att kunna försörja dem på egen hand om det skulle behövas.

    Graviditet, förlossning och småbarnstid kan vara en stor påfrestning på både hälsan och förhållandet. Utgå i den ekonomiska planeringen från att det blir kämpigt, så klarar ni er igenom eventuella kriser utan att samtidigt dessutom behöva oroa er för ekonomin.

    Jag kunde inte jobba som vanligt varken under graviditeten eller de första åren efter. Det finns inte en chans att arbetsgivaren gett mig förlängd tjänst i det tillståndet, så den fasta tjänsten var verkligen en räddning för mig. Utan den hade jag stått där, småbarnsförälder, deltidssjukskriven utan jobb - ingen kul sits att hamna i.

  • Hoppas2022
    Juliaisabell95 skrev 2021-07-16 06:33:25 följande:

    Jag och min sambo fick reda på att vi blev gravida förra månaden och blev såklart superglada! Vi fick i v5 ett tidigt missfall och är redan i tankar på att försöka bli gravida igen!

    Min sambo har fast jobb och jag har en tidsbegränsad anställning inom regionen och har jobb fram till sista december 2021 med chans till förlängning! För att få fast anställning inom regionen så behöver jag ha jobbat 2 av 5 år som det ser ut nu och är osäker på om jag vill vänta tills dess. Jag älskar mitt jobb men vill samtidigt också starta familjelivet!

    Hur tycker ni att man ska tänka? Ge tips! ??


    Jag tycker att familjen och barn går först. Jobb och pengar finns alltid, är inget som försvinner. Små barn behöver inte dyra saker, det viktigaste är engagerade och närvarande föräldrar. De första åren är det viktigaste att umgås med barnen, ge dem trygghet, kärlek, närhet och en möjlighet att utvecklas hälsosamt. Så länge man inte riskerar att bli hemlös så tycker jag att man skaffar barn i första hand eftersom barn är inget självklart som man kan få när allt annat är perfekt. Själv blev jag gravid då jag precis fyllt 20, hade ingen fast anställning och bodde i en andrahandslägenhet. Vi funderade på abort men bestämde oss för att behålla - det är bästa beslutet i mitt liv. Idag har jag en jättefin kille som blir 18 nästa år. Han är världens snällaste underbaraste person. Utöver det är jag nu lärare, min man är chef och vi bor flott. Efter jag fick min son blev jag infertil och det tog tre år att bli gravid med andra och tio år att bli gravid med tredje. Därför är jag glad att jag inte väntade på att allt var perfekt för då hade jag inte haft tre barn.
  • Anotherone

    För att bli sk. inlasad krävs 2 år inom 5 år. Men du kan ju på egen hand så att säga söka och få en tillsvidare tjänst.
    Jag personligen hade avvaktat, för nu i efterhand så vet jag hur mycket det betytt för oss att kunna leva som vi vill med våra barn.
    Aldrig behöva bråka om ekonomi eller få det tufft om det är mycket vab en månad. Ha råd med aktiviteter. Ha råd att jobba deltid. Samt att jag hade ett jobb när vi fick barn (det året vi fyllde 26) som jag kunde tänka mig att komma tillbaka till, de var viktigt för mig.

  • Juliaisabell95
    Mortiscia80 skrev 2021-07-16 07:15:00 följande:

    Vänta! Det är bättre att ha en tryggad anställning att gå tillbaka till efteråt, och man vet aldrig hur livet blir i framtiden. Även för barnets skull är det bättre att ha en stabil grund att stå på.


    Ja, det förstår jag och det är det jag tänker på också! Tack för tips/åsikt!
  • Juliaisabell95
    Carolaline skrev 2021-07-16 07:23:34 följande:

    Jag säger kör på med båda! Man vet faktiskt inte när man har lyckan att kunna bli gravid nästa gång. Det kan vara så att ni får försöka ett tag och då är det ju väldigt surt att avstå från något, eller avstå från att försöka få barn och undra om man sumpat någon chans innan.

    Är det något jag har lärt mig under tiden att försöka bli gravid- så är det att det faktiskt kan ta väldigt lång tid också.. eller ske närsomhelst. Jag säger båda! Säkra jobb så mycket det går samtidigt som ni försöker. Det som finner först får avgöra! :)


    Ja, jag vet att min yrkesroll är bred och är inte bindande på ett ställa och tänker att jag kommer troligen hitta jobb efteråt samt att jag får stämpla isåfall. Inte det bästa men det är en början om man skulle bli gravida! Tack för åsikt!! ??
  • Juliaisabell95
    Litorina skrev 2021-07-16 08:07:36 följande:

    Det beror på hur gamla ni är, tycker jag. Är ni strax under 40 eller mer, satsa på barn. Är ni under 30 - prioritera jobb.

    Personligen ville jag inte sätta barn till världen innan jag blivit så säker man kan på att kunna försörja dem på egen hand om det skulle behövas.

    Graviditet, förlossning och småbarnstid kan vara en stor påfrestning på både hälsan och förhållandet. Utgå i den ekonomiska planeringen från att det blir kämpigt, så klarar ni er igenom eventuella kriser utan att samtidigt dessutom behöva oroa er för ekonomin.

    Jag kunde inte jobba som vanligt varken under graviditeten eller de första åren efter. Det finns inte en chans att arbetsgivaren gett mig förlängd tjänst i det tillståndet, så den fasta tjänsten var verkligen en räddning för mig. Utan den hade jag stått där, småbarnsförälder, deltidssjukskriven utan jobb - ingen kul sits att hamna i.


    Jag är 26 och min sambo är 28 så vi är ju fortfarande unga. Det jag vet är att det har varit svårt att bli gravida i min familj under några generationer och är då orolig att det sen ska ta 3-5 år..

    Jag förstår angående att säkra upp ekonomiskt, det är såklart viktigt! Och ser är det isåfall jag verkligen vill göra så att det går bra men jag vill heller inte vänta 3-5 år..tack för åsikt!
  • Juliaisabell95
    Anotherone skrev 2021-07-16 11:18:46 följande:

    För att bli sk. inlasad krävs 2 år inom 5 år. Men du kan ju på egen hand så att säga söka och få en tillsvidare tjänst.

    Jag personligen hade avvaktat, för nu i efterhand så vet jag hur mycket det betytt för oss att kunna leva som vi vill med våra barn.

    Aldrig behöva bråka om ekonomi eller få det tufft om det är mycket vab en månad. Ha råd med aktiviteter. Ha råd att jobba deltid. Samt att jag hade ett jobb när vi fick barn (det året vi fyllde 26) som jag kunde tänka mig att komma tillbaka till, de var viktigt för mig.


    Precis, så jag jobbar nu mina första 6 månader nu och det dinns chans till förlängning efter årsskiftet men det beror sig på hur det ser ut på enheten. Så kanske blir förlängd och kanske inte. Hur tänker du ansöka om tillsvidare tjänst?

    Tack för åsikt!!
  • Anotherone
    Juliaisabell95 skrev 2021-07-16 17:41:25 följande:
    Precis, så jag jobbar nu mina första 6 månader nu och det dinns chans till förlängning efter årsskiftet men det beror sig på hur det ser ut på enheten. Så kanske blir förlängd och kanske inte. Hur tänker du ansöka om tillsvidare tjänst?

    Tack för åsikt!!
    Jag tänker att du kan jobba dig till en heltidstjänst genom att vara vikarie sammanlagt 2 år under en 5-årsperiod. Men det finns ju inget som hindrar att du själv söker tillsvidaretjänster. Då kan du snabbare få stabiliteten och tryggheten av att veta att du har ett jobb och en lön och alla rättigheter att vara ledig osv.
    I min värld är det inte smart att skaffa barn (om man får använda det ordet) under en period när man har låg SGI, vet att man bara kommer kunna vara hemma ett år pga man kommer behöva ta ut full föräldrapenning tex. och sen inte veta om man har en tjänst att komma tillbaka till.
    Jämfört med att vänta, och då menar jag inte tills du är 30 utan bara max 1-1,5 år kanske räcker? Så att du får bättre lön = bättre SGI, kanske inte behöver ta ut alla dagar direkt utan kan spara så att du kan jobba deltid några år sen eller ta lite längre sommarledighet med ditt barn.
    Varför inte försöka bättra på förutsättningarna litegrann om man nu har chansen.
Svar på tråden Vänta tills fast jobb eller skaffa barn ändå?