• pollyankan

    Koka innan grillning

    Kan man koka tex kyckling innan grillning?

    Blev bjuden på kyckling och fläskött som de grillade.

    Var sååå mör och fin och inte för mycket grillat.

    Koden kom ut med två bunkar som köttet låg i.

    Och grillen var inte på så lång tid innan grillningen. Köttet var så saftigt och inte rosa alls.

  • Svar på tråden Koka innan grillning
  • flygrl

    En polare kokade spareribs med liquid smoke (rökarom) i vattnet innan han la dom på grillen. Blev sjukt gott med härlig röksmak utöver grillsmaken. Lite fusk-bbq m a o. Amerikansk southern bbq går ju ut på att grilla långsamt med indirekt värme och då få viss röksmak på det grillade.

  • Hyllemor

    Kan det vara så att man har grillat på indirekt värme? Det gör stor skillnad, men kräver en lite större grill än de minsta klotgrillarna. Man måste dock inte ha en bjässe. Jag betalade 1000 kronor för min klotgrill.


    Lägg briketterna på höger, respektive vänster sida i grillen, med en "gång" i mitten där det inte finns några briketter alls. På med gallret. Lägg köttet/kycklingen på gallret, över "gången" och lägg på locket. I med en termometer och ha koll på temperaturen. En köttbit, kycklingfilé eller en fläskkotlett får en helt annan smak än i ungnen eller på spisen: mört, gott, saftigt. 

  • Iarwain

    Jag brukar köra sous-vide innan grillning.
    Då får man saftigt kött med bra kryddning, så avslutar jag med att bränna av ytan på en grill med hög värme.


    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • flygrl
    Hyllemor skrev 2021-07-17 02:46:22 följande:

    Kan det vara så att man har grillat på indirekt värme? Det gör stor skillnad, men kräver en lite större grill än de minsta klotgrillarna. Man måste dock inte ha en bjässe. Jag betalade 1000 kronor för min klotgrill.

    Lägg briketterna på höger, respektive vänster sida i grillen, med en "gång" i mitten där det inte finns några briketter alls. På med gallret. Lägg köttet/kycklingen på gallret, över "gången" och lägg på locket. I med en termometer och ha koll på temperaturen. En köttbit, kycklingfilé eller en fläskkotlett får en helt annan smak än i ungnen eller på spisen: mört, gott, saftigt. 


    Du har koll på äkta bbq hör jag.
  • TL12

    Ja ?går kanon att koka innan och grilla för att gå grillsmak ?går att efterktydda på grillen eller både på koket och grillningen

    Bara köra

  • klyban

    Kokar man köttet finns det alltid risk för att det blir för torrt, och man bör grilla det direkt efter det kommer ur kokningen.

    BBQ gör det mört och saftigt, men tar lång tid att grilla så.
    Revbensspjäll ligger på 3-5h, karrebit 8-10h.
    En kycklingbit grillas inte så ofta på det sättet, men skulle man så skulle det inte bli lång tid.


    Så om det var inte på så länge, så är väl det troligt att man indirekt grillat det större delen av tiden och man kanske haft direkt grillning  i nån minut för ge färg.
    Är köttet sen även rumstempererat, så går det rätt snabbt.


     


    Sen det som gör allt lättare att få ut ett saftigt kött, det är att ha en termometer som berättar när det är klart.
    För en sak jag lärt mig är att om man grillar på frihand där, så övergrillar man oftast pga man inte riktigt vet när det är klart och kör en liten för lång stund.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Koka innan grillning