• Anonym (a)
    Sat 17 Jul 2021 15:30
    3137 visningar
    22 svar
    22
    3137

    Vill adoptera

    Hej!

    jag tror att jag vill adoptera ett barn i framtiden. Jag undrar kan man adoptera ett barn från Sverige eller typ andra nordiska länder?

    Jag vill att barnet ska vara 2 år eller yngre.

    Kan man adoptera ett barn som kommer från Mellanöstern? Tänker att det kanske kan vara föräldralösa barn pga krig. 

    Jag kommer inte ta bort barnets efternamn utan hen får behålla sitt så lägger jag till mitt till hens. 

  • Svar på tråden Vill adoptera
  • Anonym (a) Trådstartaren
    Sat 17 Jul 2021 20:25
    #11
    Anonym (Famrätt) skrev 2021-07-17 17:14:12 följande:
    Alla länder har inte adoptionsavtal med sverige. Det som kostar är en mängd avgifter, juridiska kostnader, massa dokument som ska översättas och inte minst resan i samband med adoptionen. Ofta måste man stanna ganska länge i adoptinslandet i samband med att ett barn ska hämtas. Det finns stora ekonomiska krav på att man ska ha en stabil inkomst och ha en avsevärd summa undanstoppat.

    Vad är syftet med att du vill adoptera?
    Jag kan inte få barn.

    Jag vill inte skaffa partner heller.
  • Sat 17 Jul 2021 20:27
    #12
    +1

    Har du allvarligt intresse av adoption borde du läsa på om ämnet, och inte ställa dumma frågor här det första du gör. Du visar ju att du inte vet ens det mest basala om adoptioner och hur det fungerar.

  • Sat 17 Jul 2021 21:25
    #13

    mig veterligen är det rätt få länder som accepterar adoption från ensamstående och är man en ensamstående kille (vilket inte är ditt fall TS) är det i praktiken näst intill omöjligt. Något lättare som ensamstående kvinna men fortfarande väldigt svårt.

  • Anonym (Maja)
    Sat 17 Jul 2021 21:33
    #14
    Anonym (a) skrev 2021-07-17 20:19:46 följande:
    Varför inte finns det inte barnlösa i Norden?? Det gör det ju väl. 

    Det var ju det hen skrev: att det finns FLER ofrivilligt barnlösa än barn som kan adopteras. I Sverige placeras barn i familjehem (fosterhem) om föräldrarna inte kan ta hand om dem. Adoption sker bara om de biologiska föräldrarna aktivt väljer det, och det är väldigt ovanligt.
    Anonym (a) skrev 2021-07-17 20:19:46 följande:
    Vadå om min partner har barn sedan tidigare? Va?

    När svenska barn adopteras så handlar det ofta om att de adopteras av en bonusförälder (det kallas för närståendeadoption). Så om du gifter dig med någon som har barn, och det barnet inte har någon annan förälder, så finns det en möjlighet för dig att adoptera barnet och bli en fullvärdig förälder.
  • Anonym (Nej)
    Sat 17 Jul 2021 21:35
    #15
    Anonym (a) skrev 2021-07-17 20:19:46 följande:

    Varför inte finns det inte barnlösa i Norden?? Det gör det ju väl. 

    Och varför skulle man inte kunna adoptera från krigsdrabbade länder??

    Vadå om min partner har barn sedan tidigare? Va?


    Du/ni måste ha konstaterade fertilitetsproblem för att få adoptera. Klart man kan adoptera från krigsdrabbadecländet men Norden har inte denna typ av adoption utan med forsterhemspöacering.

    Om din sambo skulle ha barn sen tidigare utan en mamma så har du möjlighet att adoptera barnet för att få samma föräldrarätt som den biologiska. Jag skrev lite luddigt där.

    Men alltså... detta är väldigt tydligt om du googlar.

    Ursäkta men ni låter väldigt opålästa.
  • Anonym (Maja)
    Sat 17 Jul 2021 21:38
    #16
    Anonym (a) skrev 2021-07-17 20:19:46 följande:
    Och varför skulle man inte kunna adoptera från krigsdrabbade länder??

    Att genomföea adoptioner från en krigszon är knepigt. Det krävs en väl fungerande organisation för att säkerställa att barnen inte köpts eller kidnappats eller bara tillfälligt skiljts från föräldrarna.
  • Anonym (k)
    Sat 17 Jul 2021 21:41
    #17
    Anonym (a) skrev 2021-07-17 20:21:58 följande:
    Varför skulle det inte vara så?? 

    Seriöst?


    Skaffa en katt om du tror på riktigt att du räddar ett barn. Hårt men sant. Det är så lätt att läsa på, så mycket information online från både adopterade och föräldrar. Adoption är och ska vara 100% egoistiskt handling för att man vill ha barn, barnen ska aldrig behöva känna sig tacksamma även om vissa kan göra det. I den andra tråden går du direkt på att du ska behålla barnets familjenamn men du har inte koll på ens varifrån adoptionerna sker?


    Känns som "köpa katt"-tråden.

  • Anonym (Haha)
    Sat 17 Jul 2021 21:45
    #18
    Anonym (k) skrev 2021-07-17 21:41:25 följande:

    Seriöst?

    Skaffa en katt om du tror på riktigt att du räddar ett barn. Hårt men sant. Det är så lätt att läsa på, så mycket information online från både adopterade och föräldrar. Adoption är och ska vara 100% egoistiskt handling för att man vill ha barn, barnen ska aldrig behöva känna sig tacksamma även om vissa kan göra det. I den andra tråden går du direkt på att du ska behålla barnets familjenamn men du har inte koll på ens varifrån adoptionerna sker?

    Känns som "köpa katt"-tråden.


    Jag tänkte direkt på "köpa katt"-tråden när jag läste denna tråd också..
  • Anonym (Maja)
    Sat 17 Jul 2021 21:48
    #19
    Anonym (Maja) skrev 2021-07-17 21:38:35 följande:
    Att genomföea adoptioner från en krigszon är knepigt. Det krävs en väl fungerande organisation för att säkerställa att barnen inte köpts eller kidnappats eller bara tillfälligt skiljts från föräldrarna.

    Uppdrag granskning hade en serie nyligen om hur det kan gå om man inte kollar upp barnens bakgrund ordentligt: www.svtplay.se/uppdrag-granskning-de-stulna-barnen Så många föräldrar som levt i ovisshet i decennier och gått miste miste om sina barns uppväxt!
  • Anonym (Läs på)
    Sat 17 Jul 2021 22:28
    #20

    Läs på noga innan du bestämmer dig för att adoptera. Finns bra artikelserie om adoption på Dagens Nyheter. Kolla också Instagram kontot Stulen identitet.

  • Anonym (a) Trådstartaren
    Wed 21 Jul 2021 21:13
    #21
    Anonym (k) skrev 2021-07-17 21:41:25 följande:

    Seriöst?


    Skaffa en katt om du tror på riktigt att du räddar ett barn. Hårt men sant. Det är så lätt att läsa på, så mycket information online från både adopterade och föräldrar. Adoption är och ska vara 100% egoistiskt handling för att man vill ha barn, barnen ska aldrig behöva känna sig tacksamma även om vissa kan göra det. I den andra tråden går du direkt på att du ska behålla barnets familjenamn men du har inte koll på ens varifrån adoptionerna sker?


    Känns som "köpa katt"-tråden.


    Vad har en katt med detta att göra?
  • Anonym (Maja)
    Wed 21 Jul 2021 21:38
    #22
    Anonym (a) skrev 2021-07-21 21:13:58 följande:
    Vad har en katt med detta att göra?

    Det var en tråd här nyligen där en tjej ställde frågor om att skaffa katt. Du verkar kunna ungefär lika lite om adoption som den tjejen kunde om katter, därför påminner den här tråden om katt-tråden. Den tjejen var väldigt ung. Det kanske du också är? Jag får det intrycket i alla fall.
Svar på tråden Vill adoptera