Inlägg från: oroligkanskemamma |Visa alla inlägg
  • oroligkanskemamma

Schizoaffektiv men stabil

Hej. Jag har varit totalt stabil i 7 år och med ganska lite medicin. Jag skulle vilja ha barn men vill inte att min familj ska ha med detta att göra. Pga min diagnos så kommer min läkare troligtvis att orosanmäla som ren rutinåtgärd. Jag är öppen för föräldraskapsstöd boendestöd och stödfamilj mest för att ta det säkra före det osäkra och vara medgörlig och transperent. Jag har aldrig behövt något stöd i min vardag ens när jag var som sjukast och är som vem som helst som har sjukersättning. Är fullt fungerande. Nu undrar jag vad jag har att vänta mig. Någon med erfarenhet/kunskap som kan ge mig råd om vad som eventuellt kan hända. Jag vill absolut inte att min familj kontaktas ens om det värsta skulle inträffa.

• Svar på tråden Schizoaffektiv men stabil
  • oroligkanskemamma

Tack för svar. Jag är stabil både i måendet och ekonomiskt. Men kommer väl troligtvis få extra ekonomiskt stöd från fk då jag är singel? Jag menar inte att utnyttja systemet men vill också få en chans att bilda familj trots allt.

• oroligkanskemamma

Det som bekymrar mig mest är om min familj blir kontaktad ifall det värsta skulle hända ifall jag mot all förmodan skulle bli sjuk igen. Blir jag lyssnad på om jag kräver att de inte får ha med barnet att göra?

• oroligkanskemamma

Tack. Precis som jag skrev i första inlägget så vill jag vara transparent med socialen (heter det så?) och vården. Jag är medveten om att min läkare troligtvis komer att göra en orosanmälan på ren rutin. Jag kommer troligtvis behöva lite avlastning ibland så stödfamilj är redan på tal. Det som bekymrar mig mest är min familj. De är inte bra med barn.

• oroligkanskemamma

Det var det jag undrade med inlägget. Jag kräver inte en massa stöd men vi har talat om stödfamilj och det är det enda jag behöver om jag är stabil vilket jag är ganska säker på att vara, men helt säker kan ingen vara. Därför är jag mottaglig även för fler. Jag har enbart en diagnos och ja det är därför jag har sjukersättning. Hur jag ev ska bli befruktad behåller jag för mig själv.

Jag har så låg dos medicin att det är clearat med vården men kommer inte amma.

Jag ställde dessa frågor i mitt inlägg med största ödmjukhet.

• oroligkanskemamma

Tack. I vilken situation skulle polis bli kontaktad? Varför skulle de kontakta min familj om det är mot min vilja? De är inte bra med barn.

• oroligkanskemamma
    Sanlin90 skrev 2021-07-19 21:02:56 följande:

Jag har schizoaffektivt sundrom ocj en nu nästan 9 mån dotter, får trilafoninjektion varannan vecka som jag fick även under graviditeten, psykiatriläkaren var tvungen att göra en orosanmälan men den va på mig inte på barnet för dom kan inte göra det på ett ofött barn det gjorde att jag fick en stödperson från familjeteamet att prata med om sånt jag undrade, helt på mina vilkor sen fick jag extra ultraöjud samt förlängd bb vistelse för det är risk med förlossningspsykos dock har bb skyldighet att göra en orosanmälan på barnet, vi fick ha möte på bb med soc innan vi fick åka hem och sen kom dom hem till oss varje dag i 1 månad sen sänkte dom stödet vartefter och utredningen var klar efter 4 månader och då bestämdes att jag ska ha stöd för samtal 1 gg i veckan vi ses varannan vecka och ringer varannan nu, dom ser inga brister i vår omvårdnad men vill ändå inte släppa mig.

Det är fruktansvärt psykiskt påfrestande att bli utredd av soc men vi har kört med öppna kort varit ärliga med att vi haft våra dispyter, att jag blev depprimerad efter förlossningen och fick börja med antidepp, att det är kämpigt att vara stresskänslig med spädbarn osv och iom att vi varit så öppna och ärliga har dom inte bråkat med oss alls vi käftar inte heller när dom vill ge stöd samt att vi inte bara sväljer allt dom säger utan passar det inte oss så säger vi det och berättar hur vi tänker göra istället.

Det värsta har varit att dottern inte går upp i vikt bra så bvc har haft oro men vi för öppen dialog och dom tror inte vi nekar henne mat och dom tycker jag sköter det bra som istället för att vänta oå hjälp, varesig med dottern eller mig själv, aktivt söker den, jag ringde psyk när jag mådde sämre, jag tog med dottern till akuten när hon spydde som mest, jag tjatade till mig remisser till allergicentrum, jag har visat att jag gör allt i min makt för mitt barn och det inkluderar att jag ser till att jag mår så bra jag kan!

Tack för att du delade med dig. Jag trodde att det kunde gå till så ungefär.
  • oroligkanskemamma
    Sanlin90 skrev 2021-07-19 21:17:15 följande:

Föresten, har du sgi eller inte?

Sjukersättningen i sig är inte sjukpenninggrundande, jag hade lägsta aktivitetsersättning som sen övergick till sjukpenning av särskilda skäl under graviditeten, jag får 4000kr i mån på min föräkdrapenning + 625kr i barnbidrag, hade jag inte varit sambo hade jag fått gå på soc, hade iofs haft rätt till bostansbodrag då med.

Jag vet inte faktiskt inte om jag har det. Får jag inte fortsatt sjukersättning som nybliven mamma?
Svar på tråden Schizoaffektiv men stabil