• Elin P

Hyperaktiv 2,5 åring…

Kanske kan trösta dig med att jag har en 4-åring som har varit exakt så. Även hans äldre bror som nu är 10 år var så som liten. Alltså inte kunnat leka själv en enda sekund och ska ha konstant uppmärksamhet och stimulans. Jag tycker det har blivit något bättre med 4-åringen det senaste halvåret-året. Han kan nuförtiden faktiskt leka själv en stund om vi först varit ute eller hittat på något tillsammans. Helst på förmiddagen leker han bättre själv när han inte är trött utan utsövd. Han är också mer intresserad av att kunna se på film på plattan så han och jag kan koppla av lite. Det går att resonera med honom kring att jag t.ex. behöver diska och han får göra något själv under tiden. Vill han inte leka själv kan man ibland få honom att "hjälpa till" med det man behöver göra.

Att ansöka om 20-25 timmar på fsk om ni kan bli beviljade det låter väl som en bra idé. Kanske kan du annars börja plugga lite under föräldraledigheten för att bli beviljad fsk? Se också över om ni kan ta dubbeldagar under föräldraledigheten och vara hemma båda två en period eller tex 1-2 dagar i veckan. Det är väldigt värt det om man kan ta varsitt barn. Skaffa en bra sele eller sjal åt bebisen om du inte redan har det. Är guld värt om man behöver amma/bära bebis samtidigt som syskonet behöver uppmärksamhet.

Svar på tråden Hyperaktiv 2,5 åring…