• Anonym (Ella)

Varför vill man ha/ge smisk?

Jag är knappast ensam om att tända på smisk (att få i mitt fall), och jag är förmodligen inte heller ensam om att ha ganska motstridiga känslor inför det. För det gör ju ont, och är pinsamt och förnedrande. Ändå vill jag inte vara utan det, utan känner rent av att det är något jag verkligen behöver för att må bra.

Jag är i en period där jag känner ett behov av att sätta ord på och hitta förklaringar till mina behov. Någon som kommit längre än mig i detta kanske har några tankar att dela med sig av? Varför vill man ha smisk? Eller för all del, varför vill man smiska någon? (Pratar inte om att daska lite på rumpan när man har sex samtidigt utan RIKTIGT smisk). Är det något "knäppt"/sjukligt i det eller är det en helt naturlig drift?

Egna erfarenheter, teorier, lästips, lösa tankar ja allt är välkommet!

• Svar på tråden Varför vill man ha/ge smisk?
  • Tukt

Som många varit inne på kan smisk vara mycket. Smärtan och därmed frigörandet av framför allt endorfiner kan var en orsak.
    En annan är att smisk är en typ eller en del av dominans där det är mycket psykologi inblandat, vilket kan skapa olika känslor.
    Vi ser oss i dag civilicerade och rationella, men hjärnan är i någon mån kvar i olika maktförskjutningar som funnits sedan mänsklighetens början. Ofta kopplat till något positivt eller negativt i tillvaron. Att exempelvis i botten vara rädd för exempelvis en våldtäkt, för att sedan "våldtas" under kontrollerade former kan vara ett sätt att bearbeta det där jobbiga och därmed känna en trygghet i det.

• Anonym (Ella)
    Anonym (Olika) skrev 2021-07-19 21:18:17 följande:

Nej det tror jag inte, känner mig nöjd och tillfredsställd efter till skillnad från andra "självskadebeteenden" där man oftast kände någon typ av skam eller tomhet efteråt

Okej, vad skönt att du känner så. Jag känner att jag så desperat vill att min dragning till det INTE ska bottna in något mörkt och negativt, så det känns inspirerande att se ditt resonemang.
  • Anonym (Ella)
    Tukt skrev 2021-07-19 21:22:56 följande:

Som många varit inne på kan smisk vara mycket. Smärtan och därmed frigörandet av framför allt endorfiner kan var en orsak.

En annan är att smisk är en typ eller en del av dominans där det är mycket psykologi inblandat, vilket kan skapa olika känslor.

Vi ser oss i dag civilicerade och rationella, men hjärnan är i någon mån kvar i olika maktförskjutningar som funnits sedan mänsklighetens början. Ofta kopplat till något positivt eller negativt i tillvaron. Att exempelvis i botten vara rädd för exempelvis en våldtäkt, för att sedan "våldtas" under kontrollerade former kan vara ett sätt att bearbeta det där jobbiga och därmed känna en trygghet i det.

Intressant men också väldigt mörkt. Är du fine med att dina behov och begär eventuellt bottnar i rätt mörka och hemska saker? (Bara utgick nu för att du också kände någon dragning till detta, jag ber om ursäkt om jag är fel ute).
  • Anonym (Swing for fun)
    Tukt skrev 2021-07-19 21:22:56 följande:

Nja, där brister det väl en aning när det gäller kunskap om kroppens endokrina system och hur trauma fungerar och på ett seriöst sätt bearbetas och hanteras.

Får en jävligt dålig smak av TNT (The New Tantra) och Alex Vartman i munnen av det du skriver.
  • Hotelliggaren
    Anonym (Ella) skrev 2021-07-19 21:14:06 följande:
    Intressant! Varför tänker du att just skam och bestraffning är mer kopplade till barndomen?
    Tänker att vi inte har nån "naturlig" koppling mellan sexuell upphetsning och skam. Utan att det skulle kunna vara en sorts betingning där man tidigt upplevt sexuell upphetsning i samband med skamliga situationer. Och därmed känner man även senare upphetsning när man känner skam. Bara min personliga teori. Jag menar, i naturen existerar inte skam på det sätt som den gör i våra konstruerade sociala verklighet.
    Smärta och dominans kan däremot direkt kopplas till sexuell upphetsning. 
  • Anonym (Swing for fun)
    Hotelliggaren skrev 2021-07-19 22:43:06 följande:

Tänker att vi inte har nån "naturlig" koppling mellan sexuell upphetsning och skam. Utan att det skulle kunna vara en sorts betingning där man tidigt upplevt sexuell upphetsning i samband med skamliga situationer. Och därmed känner man även senare upphetsning när man känner skam. Bara min personliga teori. Jag menar, i naturen existerar inte skam på det sätt som den gör i våra konstruerade sociala verklighet.

Smärta och dominans kan däremot direkt kopplas till sexuell upphetsning. 

Nja. Smärtcentra och lustcentra bor grannar i hjärnan och har ofta en överhörning och och nerverna från en nästan hjärtformad del av stjärten går i samma nervbanor som nerverna från de genitala delarna av kroppen så där blir det ofta en extra stark överhörning hos vissa medans D/S ligger mer på ett psykiskt än fysiskt plan och för väldigt många som praktiserar BDSM är D/S och smärta inte på något sätt kopplat till upphetsning så man gör ofta väldigt klok i att inte blanda samman saker som masochism och D/S med att det har med upphetsning och sexuella önskemål att göra. Det kan finnas kopplingar men det är långt ifrån säkert.
  • Hotelliggaren
    Anonym (Swing for fun) skrev 2021-07-19 22:56:57 följande:
    Nja. Smärtcentra och lustcentra bor grannar i hjärnan och har ofta en överhörning och och nerverna från en nästan hjärtformad del av stjärten går i samma nervbanor som nerverna från de genitala delarna av kroppen så där blir det ofta en extra stark överhörning hos vissa medans D/S ligger mer på ett psykiskt än fysiskt plan och för väldigt många som praktiserar BDSM är D/S och smärta inte på något sätt kopplat till upphetsning så man gör ofta väldigt klok i att inte blanda samman saker som masochism och D/S med att det har med upphetsning och sexuella önskemål att göra. Det kan finnas kopplingar men det är långt ifrån säkert.
    Som du säger så får ju rena masochister sin njutning av själva smärtan utan att för den skull behöva relatera det till sex. Tänkte nog först o främst på dominans och den smärta som den UG kan få uppleva i samband med det. Men nej, ren smärta har ju inte alltid en koppling till sex.
  • Anonym (Swing for fun)
    Hotelliggaren skrev 2021-07-19 23:04:49 följande:

Som du säger så får ju rena masochister sin njutning av själva smärtan utan att för den skull behöva relatera det till sex. Tänkte nog först o främst på dominans och den smärta som den UG kan få uppleva i samband med det. Men nej, ren smärta har ju inte alltid en koppling till sex.

Ursäkta men vad är det du försöker säga. Förstår tyvärr inte det minsta av vad du vill förmedla med detta inlägg på vilket sätt finns det en koppling mellan D/S och sex, den kopplingen är minst lika svag som kopplingen mellan sadism/masochism och sex. Jag har aldrig sex med mina slavar och bestraffningar består aldrig av att belöna dessa med smärta då det som sagt för mig alltid är att betrakta som en belöning på samma sätt som kroppskontakt alltid är en belöning. Att få ge massage eller få smisk är således alltid en belöning ett straff är att städa toaletter, putsa fönster, vaxa bilar och liknande men det stora straffet är alltid vetskapen om att man som slav inte levt upp till mina förväntningar.
  • Hotelliggaren
    Anonym (Swing for fun) skrev 2021-07-19 23:25:19 följande:
    Ursäkta men vad är det du försöker säga. Förstår tyvärr inte det minsta av vad du vill förmedla med detta inlägg på vilket sätt finns det en koppling mellan D/S och sex, den kopplingen är minst lika svag som kopplingen mellan sadism/masochism och sex. Jag har aldrig sex med mina slavar och bestraffningar består aldrig av att belöna dessa med smärta då det som sagt för mig alltid är att betrakta som en belöning på samma sätt som kroppskontakt alltid är en belöning. Att få ge massage eller få smisk är således alltid en belöning ett straff är att städa toaletter, putsa fönster, vaxa bilar och liknande men det stora straffet är alltid vetskapen om att man som slav inte levt upp till mina förväntningar.
    Det var väl exakt det jag skrev? Maochisten får sin njutning genom själva smärtan utan att den behöver vara relaterad till sex.... Precis som du själv säger. Medan dominans däremot är en form av maktutövning som mkt väl kn innebär att tillfoga smärta, vilken i det fallet är ett sätt för den dominante att visa sin poistion. Och det är ju inget tvivel om att det har en nära relation till sex. Men Som du säger, smärta är olika beroende på vem och när, var, hur.
Svar på tråden Varför vill man ha/ge smisk?