• Kingofthecheese

    Trakasserad av kvinnlig kollega

    Hej!

    Har under en relativt lång period blivit trakasserad av en kvinnlig kollega till mig. Jag tror bakgrunden är att denna kvinna har känslor för mig. Denna kvinnan har kunnat skriva långa sms där hon uttrycker hur dålig jag är och andra mindre smickrande egenskaper hon anser att jag har. I nästa stund har hon kunnat skriva att hon önskar att få ligga med mig med väldigt målande och beskrivande ord. Jag har bett henne sluta vid ett flertal tillfällen utan gehör men för att behålla någorlunda bra stämning på jobbet har jag ofta besvarat hennes sms, men oftast efter hon gett mig en utskällning eftersom jag inte svarat på dem initialt.

    Men nu har det gått till den nya nivån att hon kommit hem till mig för att skälla ut mig då jag förmodligen inte besvarat hennes sms tillräckligt snabbt. Dock har hon haft den självkontrollen att hon sett till att göra det när min sambo inte varit hemma.

    Jag har pratat med min chef som uppger att den inte kan göra något trots att min kollega pratar illa om mig, framförallt inför kvinnliga kollegor som ser bra ut eller är singlar.

    Jag känner mig frustrerad och vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag har ett arbete där jag ibland hamnar i situationer där jag kan behöva jobba ensam med min kollega och jag är då rädd att hamna i en situation då hon kanske anklagar mig för något för att antingen få mig avskedad eller förstöra förhållandet mellan mig och min sambo då hon rimligtvis bör vara än argare på mig då jag bytt nummer och skaffat ett hemligt.

    Någon som varit med om något liknande som har tips?

    Kollegan har själv sambo så förstår inte vart hennes besatthet kommer ifrån.

  • Svar på tråden Trakasserad av kvinnlig kollega
  • Billie38

    Har du varit tydlig med att du inte vill ha kontakt med henne privat?

    Jag hade skrivit ett sms där jag sagt att nu får det räcka, att du inte är intresserad av henne, varken romantiskt, sexuellt eller att ha en vänskap utanför jobbet. Meddela henne att hon behöver acceptera det, annars blir du tvungen att blandan in chefen.

    Sen meddelar du chefen vad du skrivit och att det är deras ansvar att prata med kvinnan om hon fortsätter. Även för att räta ut de osanningar hon sprider om dig. Det är mobbing o din chef har ett ansvar att agera.

  • Riode

    Polisanmäl, vilket borde få fart på handling hos AG också! Usch vad obehagligt, du ska inte behöva jobba med människan. Spara alla sms och var beredd att spela in vad som sägs om ni är ensamma.

  • Kingofthecheese
    Billie38 skrev 2021-07-19 22:25:51 följande:

    Har du varit tydlig med att du inte vill ha kontakt med henne privat?

    Jag hade skrivit ett sms där jag sagt att nu får det räcka, att du inte är intresserad av henne, varken romantiskt, sexuellt eller att ha en vänskap utanför jobbet. Meddela henne att hon behöver acceptera det, annars blir du tvungen att blandan in chefen.

    Sen meddelar du chefen vad du skrivit och att det är deras ansvar att prata med kvinnan om hon fortsätter. Även för att räta ut de osanningar hon sprider om dig. Det är mobbing o din chef har ett ansvar att agera.


    Jag har förklarat det vid ett flertal tillfällen då hon funderat varför jag inte vill ta en fika med henne eller träffa i största allmänhet. Jag har då förklarat för henne att jag har en sambo och med anledning att hon verkar vilja ha en relation som består av mer än fika så är jag inte intresserad, samt att hon är labil och helt utan förvarning kan börja skicka sms där hon skäller på mig helt utan anledning. Men hon verkar oförstående och kommer med kärleksförklaringar istället där hon förklarar att hon gillar mig men att jag verkar inte förstå.

    Jag har även sagt till henne att det är olämpligt att hon kommer hem till mig om inte fått en inbjudan. Att det inte är att bara "knacka på dörren".

    Det har visserligen varit lugnt i en vecka nu men jag är rädd att det kommer fortsätta nu när jag kommer tillbaka nästa vecka och hon ser mig igen.
  • pyssel

    Vad obehagligt! Vad är det för inkompetent chef som inte gjort ett HR-ärende av det här när din första tillsägelse inte fick det att upphöra? Det är upp till dig om du vill polisanmäla, men det ska inte behövas eller åligga dig för att AG ska hantera detta skyndsamt. Är ditt fackliga ombud informerat? Så att din berättelse är känd av flera, om nu den här tokiga kollegan får för sig att vända på versionerna om vem som avvisat vem.

  • Mini700

    1. Polisanmäl

    2. Upplys din chef om sitt arbetsmiljöansvar som arbetsgivare

    3. Kontakta fack/skyddsombud

    4. Ta skärmdumpar på alla SMS/mailkonversationer

    5. Spela in era samtal

  • V69

    Ge korta svar när hon pratar med dig eller svara inte alls när det inte behövs. Hon blir uttråkad till slut.

    Sedan behöver du inte oroa dig om hon hittar på saker. Om hon har inget belägg så kommer inget att hända.

Svar på tråden Trakasserad av kvinnlig kollega