• Thafri

    Dottern vägrar medicin, hjälp!

    Dottern på 4,5 år har fått borrelia och vägrar ta sin medicin.

    Fick utskrivet kåvepenin flytande först. Detta gick inte alls.

    Pratade med sjuksköterska på vårdcentral och hon säger att det är bara att tvinga i barnet medicinen.

    Bytte till tabletter, detta funka inte heller. Har köpt ?höljen? till dem till och med men det går ändå inte.

    Pratade ytterligare en gång med vårdcentralen och de säger att det är vårt ansvar som föräldrar att barnet ska ta sin medicin.

    Blev uppringd av läkare idag som bytte medicinen till amimox flytande, detta gick absolut inte heller att få i henne.

    Kort sagt så har vi alltså provat med allt. Blanda i glass, i yoghurt, i dricka. Ja allt ni kan tänka er har vi provat.

    Mutor funkar inte. Hon totalt vägrar. Sätter sig i ett hörn och jätte gråter och nästan hyperventilerar.

    Frågade läkaren vad vi kan göra om det absolut inte funkar. Då svarar han att det inte finns något annat alternativ. Ni får fortsätta att tvinga i henne medicinen för hon måste ha den.

    Detta säger alltså vården att jag som föräldrar ska hålla fast min dotter och öppna munnen och tvinga i henne medicin även om hon spyr av den och totalt vägrar?

    Vad ska jag göra? Detta är så jobbigt och jag är helt utom mig över detta. Sjävklart har vi förklarat gång på gång för henne att hon måste ta sin medicin för att hon är sjuk.

    Ska tillägga att dottern ska utredas för autism i slutet av sommaren.

    Finns det någon som kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden Dottern vägrar medicin, hjälp!
  • Bibbidi

    Kanske jättedum fråga men.... hon har väl inte vetat om att ni har blandat i medicinen i yoghurten och så? 

  • BeautifulLiz

    Det är bara tvinga, det finns sprutor som man lägger mot kinden och sprutar in i munnen. Då har hon bara att svälja. Låter hårt, men då fick jag göra när jag hade samma problem.

    Det viktigaste är att hon får i sig medicinen. Resten får bara gå.

  • lövet2

    Förstår ditt problem. Har varit i samma situation, fast jag misstänkte fortfarande ingen autism då. Jag har två tips, som båda har fungerat på autistiska småflickor:

    1. Krossad tablett. Riktigt fint krossad. Lägg upp en sked vaniljglass och strö på krosset. OBS! Bara en sked, eftersom hon ska ha det varje dag och kanske 3(?) gånger om dagen. Ringla över chokladsås och avsluta med strössel. Då tror hon att allt som knastrar är strössel.

    2. Lika krossad tablett. Gör smet till chokladbollar och ha i kylen. När hon ska ta tabletten, så tar du lite smet och blandar i dagens tablett. Rulla i pärlsocker.

  • Dennadagdettaårdennastund

    Vet att det är supertufft . När det är så som du beskriver är det bättre att faktiskt ta en spruta, lägga barnet i knät och spruta insidan av kinden. Man får tyvärr använda tvång, hålla i armar. Man behöver helst vara två. Motivera dig med vad som händer om hon inte tar medicinen. Hur allvarligt borrelia kan vara. Detta är bara en kort tid. Sen är hon/ni fria.

  • Dennadagdettaårdennastund
    lövet2 skrev 2021-07-19 21:10:14 följande:

    Förstår ditt problem. Har varit i samma situation, fast jag misstänkte fortfarande ingen autism då. Jag har två tips, som båda har fungerat på autistiska småflickor:

    1. Krossad tablett. Riktigt fint krossad. Lägg upp en sked vaniljglass och strö på krosset. OBS! Bara en sked, eftersom hon ska ha det varje dag och kanske 3(?) gånger om dagen. Ringla över chokladsås och avsluta med strössel. Då tror hon att allt som knastrar är strössel.

    2. Lika krossad tablett. Gör smet till chokladbollar och ha i kylen. När hon ska ta tabletten, så tar du lite smet och blandar i dagens tablett. Rulla i pärlsocker.


    Vilka bra tips! Hoppas det funkar!
  • Spucks

    Vad tror du vården ska göra annars?


    När min dotter var i ungefär samma ålder och inte ville ta medicininen hon var tvungen att äta (penicillin) gjorde jag det enkelt: jag höll fast henne, böjde hennes huvud lite bakåt, höll för hennes näsa så att hon var tvungen att öppna munnen och hällde i henne medicinen. Det hela tog kanske 10 sekunder från början till slut. Jag varnade henne inte innan, utan sa bara till henne att det är dags när jag kom fram till henne. Då blev det inte en massa drama, inte en massa ångest, inte en lång tid av lidandet, utan det var obekväm för henne under några sekunder och sedan var det över.

  • Thafri

    Tack för alla svar!

    Lyckas utan bråk nu genom att ge på sked och hon tar det utan problem nu när hon vet att hon måste få ?sprutan? i munnen annars. ????

  • moaguuun

    Detta är psykologiskt. Så borde det inte gå att förklara pedagogiskt att det är en bra sak och ofarligt att svälja det. Hon är ju så pass liten att man kan lura henne. Kan du ta en vitamintablett och svälja, visa att det inte är farligt. 

  • Alvina

    När jag skulle ge mitt barn flytande Kåvepenin vägrade hon också först. Sedan köpte jag snapsplastglas i mataffären och hällde i lite coca cola och sedan lade jag i medicinen i samma mugg. Alltså inga stora mängder cola. Hon gillade det! Prova.

  • höstsolen

    Åh så jobbigt - känner med dig. Min 4,5-åring hade borrelia förra månaden. Vilken lömsk sjukdom det är. Tur man upptäckte det i tid!

    Jag körde 100% mut-metoden efter att ha försökt ALLT.

    Efter avslutad kur skulle han få välja valfritt lego. Fungerade bra men har svårt att tro att det funkar på ett barn med misstänkt autism. Där kanske det krävs direkta belöningar?

    Jag hade testat småpresenter. Ett kinderägg, en studsboll, såpbubblor? en efter varje dos. Kanske har du alla I en korg så får hon dra en present varje gång.

    Ja, lite jobb för dig men kanske värt att testa ;)

    Hoppas det löser sig. Lycka till!

    ps. Efter avslutad kur - ge henne probiotika/magdroppar så att hennes bakteriehalt I tarmen återställs snabbare och immunförsvaret stärks. :)

Svar på tråden Dottern vägrar medicin, hjälp!