• alextherocker

    Leva på 7000 kr?

    Hej

    Fler än jag som är singlar och bor själva och lever på 7000 kr i månaden?
    När allt är betalat så har jag 8000 kr kvar och sätter in 1000 kr på sparkontot.
    Går det att leva på 7000 kr i månaden? Lever själv och storhandlar en gång i veckan. Är 31 år och bor i en enkel tvåa på 34 kvm och har en hyra på 4000 kr.

  • Svar på tråden Leva på 7000 kr?
  • moaguuun

    Alltså va
    Du vet att de som har försörjningsstöd lever på 8000 och då ska det räcka till ALLT även hyran.

  • Tuppjuck44

    När allt är betalat har du 7000 kvar?

    När jag hade det som sämst levde jag på 2500 när allt var betalat, det gick även om det var tråkigt.

  • moaguuun
    bananmilkshake skrev 2021-07-20 16:21:00 följande:

    Du verkar behöva en reality check. Eller vill du bara smygskryta?


    Gissar på att han vill smygskryta. Vad kan man möjligtvis behöva som kostar över 7000 per månad, när allt är betalt.
  • Themis

    Men TS, vad menar du med "allt är betalt"? Att dina räkningar är betalda eller?

    Ska du köpa t.ex. mat, kläder och drivmedel också för de 7000 eller är det redan inräknat?


    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Aniiee
    moaguuun skrev 2021-07-20 14:23:41 följande:

    Alltså va
    Du vet att de som har försörjningsstöd lever på 8000 och då ska det räcka till ALLT även hyran.


    Det stämmer inte. De ska leva på ca 4500 kr, och får hyran och elen godkänd (förhoppningsvis) som separata utgifter, med ett mjukt tak här i Stockholm på jag tror att det är 6200 kr i år för en ensamstående, men oavsätt var du bor får du hyran och elen och eventuellt värme godkänd separat. Även separata pengar för busskort, läkarvård och mediciner.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Magical
    alextherocker skrev 2021-07-20 13:49:48 följande:

    Hej

    Fler än jag som är singlar och bor själva och lever på 7000 kr i månaden?
    När allt är betalat så har jag 8000 kr kvar och sätter in 1000 kr på sparkontot.
    Går det att leva på 7000 kr i månaden? Lever själv och storhandlar en gång i veckan. Är 31 år och bor i en enkel tvåa på 34 kvm och har en hyra på 4000 kr.


    Varför skulle man inte klara sig på det? Du är bara en person. Du kan t.o.m spara 1000 kr. 
  • moaguuun
    Aniiee skrev 2021-07-21 01:57:20 följande:
    Det stämmer inte. De ska leva på ca 4500 kr, och får hyran och elen godkänd (förhoppningsvis) som separata utgifter, med ett mjukt tak här i Stockholm på jag tror att det är 6200 kr i år för en ensamstående, men oavsätt var du bor får du hyran och elen och eventuellt värme godkänd separat. Även separata pengar för busskort, läkarvård och mediciner.

    När jag hade försörjningstöd fick jag hyran betald. Sedan riksnormen ca 3000kr. Så det blev 8000. 

  • moaguuun
    moaguuun skrev 2021-07-21 09:27:35 följande:

    När jag hade försörjningstöd fick jag hyran betald. Sedan riksnormen ca 3000kr. Så det blev 8000. 



    Aniiee skrev 2021-07-21 01:57:20 följande:
    Det stämmer inte. De ska leva på ca 4500 kr, och får hyran och elen godkänd (förhoppningsvis) som separata utgifter, med ett mjukt tak här i Stockholm på jag tror att det är 6200 kr i år för en ensamstående, men oavsätt var du bor får du hyran och elen och eventuellt värme godkänd separat. Även separata pengar för busskort, läkarvård och mediciner.

    När jag hade försörjningstöd fick jag hyran betald. Sedan riksnormen ca 3000kr. Så det blev 8000. 


    Då (ca 2 år sedan). Fick man inte heller internet betalt, trots att jag pluggade, ej csn berättigad kurs). Så 500 försvann till det. De tyckte jag skulle sitta på AF och plugga. Trots att de visste jag hade autism och social ångest. Jag fick som tur är reda på annat håll att jag hade rätt till aktivitetsersättning så jag slipper den skiten nu.

  • Aniiee
    moaguuun skrev 2021-07-21 09:27:35 följande:

    När jag hade försörjningstöd fick jag hyran betald. Sedan riksnormen ca 3000kr. Så det blev 8000. 


    Det var ju för att riksnormen+din hyra+de andra godkända räkningarna blev 8000 FÖR DIG. Det måste ha varit länge sen, dock för riksnormen för livsmedel och hushålls- och hygienartiklar har varit högre än så i många år. I år är den 4200 kronor, sedan tillkommer (eller sk, i alla fall) en summa för vissa andra utlägg/räkningar som anses vara nödvändiga. Hade du haft högre hyra senare hade du fått mer än 8000. 
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Frysta Jordgubbar
    Aniiee skrev 2021-07-21 15:46:05 följande:
    Det var ju för att riksnormen+din hyra+de andra godkända räkningarna blev 8000 FÖR DIG. Det måste ha varit länge sen, dock för riksnormen för livsmedel och hushålls- och hygienartiklar har varit högre än så i många år. I år är den 4200 kronor, sedan tillkommer (eller sk, i alla fall) en summa för vissa andra utlägg/räkningar som anses vara nödvändiga. Hade du haft högre hyra senare hade du fått mer än 8000. 
    Jag gissar att personen inte räknade med hushållskostnaderna som beviljas utöver de personliga kostnaderna. För två år sedan låg nog den totala normen på ca 4080 kr, varav de personliga kostnaderna låg kring 3000 kr.   
  • hammarhajen

    Alltid så tråkiga svar. Den som lever på minst vinner, typ. 

    TS, om man kan leva på 7000 beror så klart på vad man menar med att "allt" är betalt och på vad man menar med att "leva". Många på FL tolkar det helt bokstavligt och jämför med människor som lever på existensminimum eller ännu hellre i fattiga länder. I den vanliga världen brukar man ju mena lite mer övergripande med sikte mot någon slags normalstandard i Sverige. Jag är övertygad om att du förstår att du inte kommer att dö av svält eller kyla med 7000 kr efter räkningar

    Det låter som att 7000 ska räcka till mat, eftersom du skriver om dina möjligheter till storhandling. Stämmer det?

    Ska det också räcka till transport? För många är enbart cykel inte ett alternativ, så man är beroende av antingen månads/årskort i kollektivtrafik eller bil + bensin.

    Ska 7000 räcka till allt utöver hyra, försäkring etc (dvs mat, transport, kläder, hushåll, nöje, någon nyhetskanal osv) så funkar det men man behöver tänka till och planera inköp. Jag utgår då från ett "normalt" liv där man vill kunna ta en öl med kompisarna då och då, klippa sig på salong och inte hemma, äta ute någon gång och köpa presenter om man blir bjuden på kalas. Det kan dock bli tajt om man är beroende av bil och måste köra mycket. 

    Om 7000 är till enbart mat och nöjen räcker det fint  Men man kan inte leva riktigt som medelsvensson. Allt beror ju också på vilka man jämför sig med och umgås med. Är man 23 och de flesta pluggar eller ströjobbar och reser, så är man lätt en i gänget som kanske har det lite bättre med 7000 kvar. Är man däremot 43 och alla har etablerat sig på arbetsmarknaden, lever i medelklassvillor i relationer med två inkomster etc - då känner man sig kanske lite fattig.

  • Malinn81

    Hmm. . Nu är räkningarna betalda och jag har 1400kr över. Skafferi och frysen är maxade. Fast det tillkommer ju alltid snå-utgifter om smöret tar slut eller så..

Svar på tråden Leva på 7000 kr?