• Fröken W

Trött, nedstämd, orkeslös

Vet egentligen inte vad jag vill med det här inlägget. Kanske finns det andra som känner igen sig...?

Jag är så himla trött, orkeslös och nedstämd. Jag har haft semester 4 veckor och har tre veckor kvar. Första veckan kändes ok, om än trist eftersom vi fick avboka en aktivitet pga sjukdom. Förra veckan var vi iväg på campingsemester, det kändes också ok. Övrig tid känns bara som överlevnad. Barnen, snart 5 resp. 2 år, vill göra saker...men jag orkar inte och har ingen lust. Ska vi iväg på dagsutflykter så är det jag som behöver komma på var vi ska, packa ev. matsäck, klä barn och packa extrakläder till dem. Jag har försökt låta maken göra dessa grejer men då slutar det med att vi inte har med oss blöjor, ombyten eller annat viktigt.

Igår föreslog han att vi skulle hitta på något idag. Absolut sa jag. Så idag när jag frågade om vi skulle göra något så svarade han bara ?ja, vad vill du göra då??. Jag klädde på ena barnet och gick sedan och satte mig i väntan på att han skulle klä färdigt nästa barn så vi kunde komma iväg. Istället blev det inget...

Men det är inte min man jag vill klaga på egentligen tror jag. Det är bara surt just nu... Han sköter mycket av hushållssysslorna.

Det är mer den här nedstämdheten som jag inte vet vad jag ska göra nåt åt. Allt blir bara en ond spiral. Barnen vill göra saker, jag orkar inte. Får dåligt samvete - barnen blir rastlösa - jag blir irriterad - får dåligt samvete igen and so on.

Någon som känner igen sig?

Tips på hur man tar sig ut det?

• Svar på tråden Trött, nedstämd, orkeslös
  • Zoegazz

Ja, såhär är det att ha småbarn. Jag blir också sådär i perioder, tycker allt är skittråkigt och orkar inte göra något. Just nu har mina barn jävlats med varandra i cirka en halvtimme men jag låter dem hållas. Snart ska vi till lekplatsen, vilket jag också är så utbyta less på..

• Johannaa88

Jag känner igen mig, det är jättetufft att ha semester med småbarn hemma, speciellt när man måste vara den eviga projektledaren som styr upp allt. Mina barn är äldre men nu är det istället ett evigt gnäll om att de inte vill göra något, vill mest sitta med skärmar så det dåliga samvetet ligger och gnager konstant. Har du inte möjlighet att få lite avlastning, barnvakt någon gång för att kunna ladda batterierna? Annars är mitt förslag att du låter mannen gå ut med barnen eller att ni tar var sitt barn och gör någon aktivitet/dagsutflykt med dem (blir oftast lugnare och skönare när barnet får ens fulla uppmärksamhet).

• Johannaa88

Måste också flika in att jag tycker det måste få vara okej att ta det lugnt och inte hitta på en massa saker varje dag, det är ju semester och någon gång ska man ju få vila också. Det handlar ju också om vad du själv mår bäst av, mår du bättre när du tvingat dig ut med barnen? Isåfall bör du förstås försöka göra det. Annars så ta en dag med barnen och bara ligg i sängen, vila, läs böcker eller se på film. Jag tror också det är bra för barn att lära sig ha tråkigt ibland, även om det är svårare för dagens barn med all stimulans de får från alla håll och kanter.

• Fröken W
    Zoegazz skrev 2021-07-20 16:04:52 följande:

Ja, såhär är det att ha småbarn. Jag blir också sådär i perioder, tycker allt är skittråkigt och orkar inte göra något. Just nu har mina barn jävlats med varandra i cirka en halvtimme men jag låter dem hållas. Snart ska vi till lekplatsen, vilket jag också är så utbyta less på..

Skönt att höra att jag inte är ensam.
  • Fröken W
    Johannaa88 skrev 2021-07-23 12:46:49 följande:

Jag känner igen mig, det är jättetufft att ha semester med småbarn hemma, speciellt när man måste vara den eviga projektledaren som styr upp allt. Mina barn är äldre men nu är det istället ett evigt gnäll om att de inte vill göra något, vill mest sitta med skärmar så det dåliga samvetet ligger och gnager konstant. Har du inte möjlighet att få lite avlastning, barnvakt någon gång för att kunna ladda batterierna? Annars är mitt förslag att du låter mannen gå ut med barnen eller att ni tar var sitt barn och gör någon aktivitet/dagsutflykt med dem (blir oftast lugnare och skönare när barnet får ens fulla uppmärksamhet).

Tack för svar! På pricken så, projektledare över allt i semestervardagen.

Det finns säkert människor i vår närhet som skulle kunna tänka sig att ställa upp som barnvakt, men där är jag nog lite för dum och ska spela ?duktig flicka? som klarar allt själv. Skulle vara fint om någon erbjöd sig. Men ja, jag får se till att fråga..

Absolut kan barn behöva ha lite tråkigt ibland men jag vet inte hur man tränar dem i det, framför allt inte den yngsta (snart två år). Hon är ju inte road av att ta en lugn dag i soffan/sängen.

Jag tycker om att göra saker men ogillar att alltid behöva planera om vi ska komma iväg nånstans, allt från utflyktsmål till allt praktiskt runt omkring som matsäck, packning, biljettbokning m.m. Skulle älska att få ett upplägg presenterat för mig. Men självklart är vi hemma mycket också och gör saker så väl inom- som utomhus i trädgård och lekpark.

Bra tips om att ta varsitt barn och hitta på något ibland. Det kan jag tänka mig att det är bra och skönt för såväl förälder som barn. Ska definitivt testas.
Svar på tråden Trött, nedstämd, orkeslös