• Anonym (Orolig mamma)

Är "klämmisar" för barnsligt?

Mitt barn börjar f-klass i höst och en av få saker hen äter är smoothie-klämmisar.

Tror ni hen skulle bli retad för det om hen får med sig det till skolan?

• Svar på tråden Är "klämmisar" för barnsligt?
  • Anonym (E)

Det går inte att hälla i en liten burk och äta med sked? Kan vara svårt med ätproblematik men tänker att då kan han säga att det är vanlig smoothie :) Eller hälla över i en köpt återvinningsbar klämmisförpackning, då ser det mer diskret ut.

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (E) skrev 2021-07-21 16:30:31 följande:

Det går inte att hälla i en liten burk och äta med sked? Kan vara svårt med ätproblematik men tänker att då kan han säga att det är vanlig smoothie :) Eller hälla över i en köpt återvinningsbar klämmisförpackning, då ser det mer diskret ut.

Tyvärr inte, hen äter inte det om man häller ut det.
  • Anonym (E)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2021-07-21 16:32:28 följande:
    Det andra förslaget då?
  • Anonym (pppp)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2021-07-21 16:32:28 följande:
    Är det ett av fåtal saker man äter så måste man äta dem. Blir väl också märkligt om man ska hålla på och gömma för att det skulle vara skämmigt? Då lär sig ju barnet att det är skämmigt. 
    Se bara till att personalen är införstådda med det hela, så det inte blir diskussioner om vad man tar med sig samt att de kan stötta om nu något annat barn skulle reagera. 
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (E) skrev 2021-07-21 16:34:50 följande:

Det andra förslaget då?

Det måste vara i sin vanliga förpackning.
  • Anonym (Lo)

Klänningar är väl mest bebisar/småbarn som äter, så visst kan det komma blickar och en och annan kommentar. Men det viktiga är ju att det finns bra vuxna runt om som hjälper till att avdramatisera det. Är det nästan det enda barnet äter så får det ju vara så.

• Anonym (Lo)
    Anonym (Lo) skrev 2021-07-21 16:47:44 följande:

Klänningar är väl mest bebisar/småbarn som äter, så visst kan det komma blickar och en och annan kommentar. Men det viktiga är ju att det finns bra vuxna runt om som hjälper till att avdramatisera det. Är det nästan det enda barnet äter så får det ju vara så.

Inte klänningar, klämmisar förstås :D
  • Anonym (militär)

Klämmisar - i barnvagnskorgen och i militärransonerna Solig

• Anonym (Peo)

Har ni haft kontakt med skolan och är överens om att ni ska skicka med mat? Annars vet jag barn som får samma mat varje dag i skolmatsalen just för att de annars inte äter. En klämmis blir man ju inte så mätt på heller, tänker jag.

Som andra skrivit tror jag att det beror på hur bra personalen är om barnet blir rerat eller inte. Om de är tydliga med att det är helt ok brukar barnen köpa det.

• Anonym (Juni)
    Anonym (militär) skrev 2021-07-21 16:56:13 följande:

Klämmisar - i barnvagnskorgen och i militärransonerna Solig

Man kan visst även blanda ut överbliven fruktklämmis med prosecco om man känner för det.
  • lövet2

Jag jobbar på fritids, och där händer det ofta att någon har med sig en klämmis. Vissa blir avundsjuka, men det går över.
    Min dotter har fyllt 30, och hon har alltid en klämmis i handväskan. Pga allergier kan hon sällan äta där hon färdas fram, så hon måste alltid ha med sig ett mellanmål. En klämmis är mer praktisk än en frukt.

• Anonym (Q)

Inget fel på klämmisar - varken för den åldern eller när de är äldre. Vill det sig illa kan barn retas lika mycket för ett äpple som en klämmis, men det är inget som har att göra med objektet. 
    Funkar klämmisar så kör på (om skolan är ok med det). 

• Anonym (Peo)

Och kolla med skolan. Våra barn fick inte ta med sig något annat än ombyteskläder till förskoleklass - inga leksaker, inget ätbart.

• TeresB
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2021-07-21 16:20:36 följande:

Mitt barn börjar f-klass i höst och en av få saker hen äter är smoothie-klämmisar.

Tror ni hen skulle bli retad för det om hen får med sig det till skolan?

Nej det tror jag inte. Mitt barn skall också börja i f- klass och tycker att de där klämmisarna är kanongoda. Vi köper med ibland på utflykt eller om vi ska på resa för det funkar som snacks. Det skulle väl vara om skolan sätter sig på tvären, vad barnen tycker tror jag inte att ni behöver oroa er för.
Svar på tråden Är "klämmisar" för barnsligt?