Inlägg från: Anonym (G) |Visa alla inlägg
  • Anonym (G)

    Varför önskar folk kejsarsnitt?

    Anonym (M) skrev 2021-07-24 07:13:09 följande:

    Som någon som också jobbar mitt i kaoset och ser den här typen av vård dagligen håller jag med dig ts. Skulle själv aldrig under några omständigheter välja snitt om jag inte var tvungen. Aldrig. Kvinnor som väljer snitt tror sig vara pålästa men i praktiken har de inte en jäkla aning om vad det är de väljer.


    Man får ju inte ett snitt beviljat utan att vara informerad om alla risker? Så jag förstår inte riktigt vad du menar med att de inte skulle veta vad de ger sig in på?
  • Anonym (G)

    Ts. Jag misstänker att du inte skapat tråden för att du faktiskt vill förstå varför folk väljer snitt utan snarare dör att smutskasta?

    Men.

    80% av alla vaginala födslar slutar med skador på muskler i underlivet. Man kan i princip räkna med detta.

    Vidare kan sägas att majoriteten av de humanitära kejsarsnitt som beviljas är omföderskor med traumatiska upplevelser swdan innan.

    Det är rimligt att tro att en vaginal födsel för en kvinna med traumatisk upplevelse sedan innan inte kommer sluta väl, då stress är en faktor som verkligen försämrar förutsättningarna under en vaginal förlossning

    Du bör även sätta dig ner och titta på statiskt som separerar akuta snitt från planerade. Komplikationerna för dessa två går inte att smocka ihop i samma och tro att det blir en rättvis bild.

    Tyvärr finns inte separat statistik för planerade snitt pga humanitära skäl och medicinska. För en rättvis bild skulle detta vara nödvändigt. Det är ganska uppenbart att riskerna blir större vid snitt om det planerade snittet beror på bakomliggande fysiska faktorer.

    Utöver detta så har man konstaterat att tarmfloran hos barn födda med kejsarsnitt kommer ikapp bara på några år. Vill man så kan man dessutom paddla.

    Att allergier och astma är något som skulle öka hos barnen är också något som är ifrågasatt, för man har nämligen inte tagit hänsyn till VILkA som blir snittade och om det faktiskt snarare är arvet från mamman som har betydelse.

    Den statistik gällande barnen du ser idag är statistik sedan innan man vid snitt började med ?sen? avnavling. Det innebär att vi jämför kejsarsnitt med navelsträng som klippts direkt, mot vaginala förlossningar där man väntar tre minuter. Det blir ingen rättvis jämförelse.

    Gällande andningen så handlar det i de flesta fall vid snitt om att barnet rosslar lite ett dygn och behöver övervakas lite extra. Var medveten om vad ?andningsproblem? faktiskt innebär i praktiken.

    Jag själv anser att riskerna för MIG vid ett snitt inte är värt det. Men jag förstår dem som inte är beredda att ta de risker som en vaginal förlossning medför,

    Någon annan har redan nämnt att senare forskning dessutom visar att ett kejsarsnitt är säkrare för barnet.

  • Anonym (G)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-07-24 08:22:28 följande:

    De som uttryckligen önskar snitt utan att det finns medicinska orsaker bakom är rädda, det är den enkla sanningen. Istället för att göra ett onödigt kirurgiskt ingrepp borde man ta tag i sina tankar mha terapi eller nåt.


    Och tyvärr finns inte den hjälpen att få i Sverige idag. Man får ingen hjälp innan graviditeten och under graviditeten får de flesta vänta till vecka 24 med att ens få remiss skickad. Med första möte hos aurora i vecka 30. Då skall tilläggas att aurora inte har någon som helst egentlig utbildning för att hantera sådan rädsla, och det finns idag inga belägg för att aurora ens gör nytta. De har ingen terapeutisk utbildning.

    Utöver detta bör du vara medveten om att det i vissa fall inte bara handlar om regelrätt rädsla utan en medvetenhet om riskerna och vilka risker man är beredd att ta.

    Ja. Man kan få stora komplikationer vid planerade snitt men det är inte vanligt. Däremot kan du räkna med komplikationer vid en vaginal förlossning, även om de många gånger inte är lika allvarliga. Om detta är anledningen till att man vill ha snitt kommer ingen terapi i världen att hjälpa
  • Anonym (G)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-07-24 08:22:28 följande:

    De som uttryckligen önskar snitt utan att det finns medicinska orsaker bakom är rädda, det är den enkla sanningen. Istället för att göra ett onödigt kirurgiskt ingrepp borde man ta tag i sina tankar mha terapi eller nåt.


    Du bör också vara medveten om att vården gällande bristningar är under all kritik. Man kan inte räkna med att få hjälp när man läcker avföring och urin och inte kan ha ett normalt liv.

    20% får levarorskador. En skada som inte går att laga eftersom man inte har kunskapen idag att fästa tillbaka muskeln i pubisbenet.

    Så. Vill jag gå med trasiga muskler resten av livet eller ta den lilla risken att få sammanväxningar i ett ärr från kejsarsnitt? Om jag dessutom inte tänkt mig fler barn efter första snittet.

    Det finns många aspekter att ta i bekanting
  • Anonym (G)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-07-24 08:50:15 följande:

    Så om man lider av rädsla eller till o med fobisk rädsla finns ingen hjälp att få menar du....? Det finns många instanser man kan vända sig till i så fall, men tyvärr är du säkert inte den enda som inte vet det. Aurora har jag aldrig ens hört talas om men det är synd att de inte gör nån som helst nytta då, vilka de än är.

    Det finns alltid risker med kirurgiska ingrepp och nej, man kan inte alls räkna med komplikationer vid förlossning, de allra flesta går hur bra som helst, det är inte ens säkert man får mindre allvarliga incidenter under tiden. Det är just det där tankesättet som ligger bakom att många utsätter sig för onödiga risker, och snitt kan också ge gott om oönskade komplikationer med magmuskler som inte läker, infektioner, långvariga smärtor och mycket annat.


    Har du läst vad jag skriver? 80% får skador på muskler vid vaginal förlossning. Så jo du kan räkna med komplikationer.

    Jag som är insatt kan säga att det är i princip omöjligt att få hjälp med förlossningsrädsla innan graviditet.

    Du vet uppenbarligen inte ens vad aurora är (googla gärna) så jag misstänker att du inte har någon koll för fem öre. Vilket naturligtvis är okej. Men då bör du kanske lyssna på oss som är insatta i hur svårt det är att få hjälp.

    Alla är heller inte rädda INNAN de blir gravida. Och oavsett om man då skulle få hjälp direkt, vilket man inte får, så är det absolut inte självklart att den tiden räcker för att komma över en rädsla som är totalt befogad med tanke på hur förlossningsvården ser ut idag
  • Anonym (G)
    syntharen skrev 2021-07-24 09:09:18 följande:

    Precis! Om man skulle separera statistiken för planerade snitt från akuta/urakuta snitt skulle statistiken för dom planerade snitten se helt annorlunda ut. Där skulle man se barn som mår utmärkt efter dom kommit ut och mödrar som är uppe snart efter ryggbedövningen släppt.


    Denna statistik finns faktisk (till viss del iaf) för den som är intresserad.

    Där it hade det varit väldigt intressant att se statistik enbart för snitt av humanitära skäl, och ännu bättre. Statistik för hur vaginal förlossning går för den som nekats kejsarsnitt?
  • Anonym (G)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-07-24 09:13:59 följande:

    Du som är insatt...? Och jag är överläkare på KS. Man kan börja med att vända sig till sin egen vc och börja nysta efter hjälp där. Det finns dessutom öppenpsyk att försöka få hjälp med. Det finns i värsta fall diverse privata terapeuter som kan hjälpa en och det behöver inte ens bli dyrt. Det finns professionella doulas som faktiskt har väldigt mycket att tillföra på området. Så att säga att det är omöjligt är då verkligen en överdrift, som det mesta du skriver. Du pratar t ex som att man får permanenta skador vid vaginal förlossning och det är ren bs.

    Bara för att jag inte är nån fisförnäm stockholmare betyder inte att jag inte har koll, men nu när du går ner i sandlådan ordentligt så visar du verkligen dina brister i både logik och diskussionsförmåga. Ha en bra dag, såna som dig lägger jag inte energi på.


    Då hoppas jag att du är medveten om att det även inom vanliga psykiatrin är svårt att få hjälp? Och att man via vc har långa väntetider? Och att en vanlig terapeut absolut inte har kompetensen att hjälpa den med en BEFOGAD rädsla för förlossning?

    Jag är medlem i diverse forum och ser varje dag hur omöjligt det är att få hjälp med detta.

    Och nej. Jag är inte stockholmare utan bor på landet,

    Jag talar om KOMPLIKATIONER. Trasiga muskler är KOMPLIKATIONER. Jag har aldrig någonsin sagt att det är en permanent skada, även om det för många är det. Som sagt 20% får levatorskador. Och du kan ju ta dig en titt på statistiken för framfall och inkontinens och hur starkt detta är kopplat till att ha fött vaginalt.

    Om du har den roll du påstår dig så är det verkligen märkligt att du inte vet vad aurora är. Alternativt klarabarnmorska som det kallas i vissa regioner
  • Anonym (G)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-07-24 09:13:59 följande:

    Du som är insatt...? Och jag är överläkare på KS. Man kan börja med att vända sig till sin egen vc och börja nysta efter hjälp där. Det finns dessutom öppenpsyk att försöka få hjälp med. Det finns i värsta fall diverse privata terapeuter som kan hjälpa en och det behöver inte ens bli dyrt. Det finns professionella doulas som faktiskt har väldigt mycket att tillföra på området. Så att säga att det är omöjligt är då verkligen en överdrift, som det mesta du skriver. Du pratar t ex som att man får permanenta skador vid vaginal förlossning och det är ren bs.

    Bara för att jag inte är nån fisförnäm stockholmare betyder inte att jag inte har koll, men nu när du går ner i sandlådan ordentligt så visar du verkligen dina brister i både logik och diskussionsförmåga. Ha en bra dag, såna som dig lägger jag inte energi på.


    Och fortfarande så är det ju så att majoriteten av humanitära har trauma sedan tidigare förlossning. Att komma över det är knappast något som är gjort i en handvändning.

    Dessutom är man då troligen oavsett om man tror att man kan våga föda vaginalt orolig för hur man skall hantera det när dagen väl kommer. ?Kroppen minns?
  • Anonym (G)
    Anonym (Förlossningsfobisk) skrev 2021-07-24 10:17:42 följande:

    Vad är det då man gör av denna information? Att få höra något och förstå det är dock inte samma sak, har t o m sett trådar på familjeliv där det efterfrågas hur man ska stå på sig eller bete sig för att bli beviljad snitt. Detta innan man ens fått information om vad det är man väljer. Stoppar man bara huvudet i sanden?


    Min erfarenhet är att man när man väl får snittet beviljat är

    Väl medveten om riskerna. Lyssnar man på läkaren går man sannolikt i tron att riskerna är högre än vad de är, då läkarna vid dessa samtal använder sig av den ihopklumpade statistiken.

    Återigen. De flesta som beviljas snitt av humanitära skäl har genomgått vaginal förlossning och vet vad de väljer bort.

    Att få beviljat snitt är inte lätt och den som tagit sig hela vägen har med största sannolik goda grunder för sitt val och är tydligt informerad om riskerna och har valt vilka risker de är beredda att ta. Risk med snitt eller risk med vaginal förlossning
  • Anonym (G)
    Anonym (Förlossningsfobisk) skrev 2021-07-24 10:17:42 följande:

    Vad är det då man gör av denna information? Att få höra något och förstå det är dock inte samma sak, har t o m sett trådar på familjeliv där det efterfrågas hur man ska stå på sig eller bete sig för att bli beviljad snitt. Detta innan man ens fått information om vad det är man väljer. Stoppar man bara huvudet i sanden?


    Anledningen till dessa trådar är att det på många ställen i landet ät oerhört svårt att få beviljat. Och då pratar jag inte om dem som bara är lite rädda utan de som är totalt panikslagna som nekas
Svar på tråden Varför önskar folk kejsarsnitt?