• Tihi

    Vad har du på dig på långflygningar?

    Långflygningar är inte roligt så jag undrar vad du har på dig för att åtminstone vara bekväm men ändå lite stylish haha.
    Något speciellt du har med dig i handbaggaget också?

  • Svar på tråden Vad har du på dig på långflygningar?
  • Embla twopointoh
    Tihi skrev 2021-07-23 23:22:15 följande:

    Långflygningar är inte roligt så jag undrar vad du har på dig för att åtminstone vara bekväm men ändå lite stylish haha.
    Något speciellt du har med dig i handbaggaget också?


    Nu bryr jag mig inte om att vara "stylish", utan jag har på mig sådant som är lämpligt och så bekvämt som möjligt. Byxor som är sköna (inga snäva jeans), skor som är bekväma att gå i (inte så mycket för flygningens skull, utan för allt gående som det blir på flygplatser), en tröja typ hoodie att ha om man känner sig lite kall.

    Jag tycker inte flygplansmat är något vidare, så jag har med mig snacks (och äter innan bordningen) och en flaska vatten. Huvudvärkstabletter (med substanser som är lagliga i landet jag ska till). Tandkräm och tandborste och extra underkläder brukar jag ha i handbagaget också. Våtservetter att torka händerna med. Jag har alltid med en sådan där uppblåsbar kudde, det är skönt om man vill sova, och jag har den ofta som stöd i svanken eftersom jag brukar få ont i ryggen efter fem-sex timmar i en flygplansstol.

    Tycker man att det är viktigt att vara stylish kan man ju ha bekväma kläder på sig när man flyger, och ett mer stylish ombyte i handbagaget, och låsa in sig på toaletten och byta om strax innan man landar.
  • asdfgh

    Jag brukar ha på mig ett par snyggare mjukisbyxor och en t-shirt. En hoodie om det skulle bli kallt och ett par tjocka strumpor.

    I handbagaget har jag ett ombyte med underkläder och en t-shirt/linne + pyjamashorts ifall mitt bagage skulle komma bort. Då har jag något att ha på mig tills bagaget dyker upp eller jag har tid att köpa. Flyger jag från kallt till varmt klimat har jag även med mig ett par shorts att byta om till. När jag var yngre var det alltid en kjol och det blir det kanske igen nu när barnen börjar bli större

  • mammabitch

    Tights/jeggings . bekväm topp. bekväm BH. Sköna skor som är lätta att ta av och på

    I handbagaget en nackkudde eller liten kudde. En schal som kan fungera som filt. Bekväma trådlösa hörlurar. Inlagd underhållning på mobilen - Flaska med vatten /mineralvatten (köpt efter säkerhetskontrollen eller påfylld i badrummet om det är flygning hemifrån) Snacks
    Alvedon, loperamid och andra läkemedel som kan vara till hjälp under flygningen.

  • Hanky Panky

    Leggings, bekväma underkläder, sneakers, en längre topp/klänning så att jag kan slänga av mig mina leggings på flygplatsen när vi kommit fram om vi flugit till ett varmt land, och en kofta om det är kyligt på planet.

    I handbagaget har jag alltid något att roa mig med. En bok, sudoku, hörlurar, något snacks, nackkudde och vatten.

  • flygrl

    Jag försöker klä mig snyggt men bekvämt när jag flyger. Ofta blir det typ stretchiga jeans, t-shirt eller blus (vill inte va helt utan ärmar då jag är frusen av mig), hoodie eller fleecejacka då det ofta kan va lite kyligt på planet, bekväma skor typ sneakers.

    I övrigt har jag alltid med mig lite hudkräm (precis så det funkar med säkerhetsbestämmelserna) och läppbalsam, våtservetter, ett ombyte underkläder, fulladdad powerbank, hörlurar, snacks och en bok. Sen köper jag alltid vatten och en läsk efter säkerhetskontrollen så man slipper köpa sånt på planet.

    Jag gillar förresten att flyga.

  • Tihi

    Bra ideér ni har. Bekväma och snygga byxor har jag inte lyckats hitta som är bekväma även 10 timmar in på en resa där man dessutom svullnar upp som man ju gör på en långflygning.

    Flygrl, jag tycker att det är astråkigt att flyga. Hatar allt som har med flyg och flygplatser att göra. Det är bara ett nödvändigt ont för mig att ta mig dit jag måste. Jag gillar att ha en huva på planet för att det känns bättre att luta sig mot allt ofräscht då plus att man får lite skydd från insyn om man försöker sova.

    Använder ni parfym på resa? Bara undrar för att jag såg när jag googlade bekväma kläder för flyg att det var ett big no no tydligen.

  • Överste Senap
    Tihi skrev 2021-07-25 15:03:16 följande:

    Bra ideér ni har. Bekväma och snygga byxor har jag inte lyckats hitta som är bekväma även 10 timmar in på en resa där man dessutom svullnar upp som man ju gör på en långflygning.

    Flygrl, jag tycker att det är astråkigt att flyga. Hatar allt som har med flyg och flygplatser att göra. Det är bara ett nödvändigt ont för mig att ta mig dit jag måste. Jag gillar att ha en huva på planet för att det känns bättre att luta sig mot allt ofräscht då plus att man får lite skydd från insyn om man försöker sova.

    Använder ni parfym på resa? Bara undrar för att jag såg när jag googlade bekväma kläder för flyg att det var ett big no no tydligen.


    Är du förvånad att parfym är big no-no på flygplan? Kan du lista ut varför?
  • mammabitch

    Använder ni parfym på resa? Bara undrar för att jag såg när jag googlade bekväma kläder för flyg att det var ett big no no tydligen.


    Det borde vara lika stort no no som att röka på flyget!
    För mig och många andra kan det förstöra en flygresa om grannen  haft på sig mycket parfym. Det är inte (speciellt i dessa tider) kul att hosta och snörvla sig igenom en långresa och knappast för de som sitter bredvid heller - men det är vad som händer och då får jag ändå inte andningsproblem som vissa astmatiker.
  • flygrl
    Tihi skrev 2021-07-25 15:03:16 följande:

    Bra ideér ni har. Bekväma och snygga byxor har jag inte lyckats hitta som är bekväma även 10 timmar in på en resa där man dessutom svullnar upp som man ju gör på en långflygning.

    Flygrl, jag tycker att det är astråkigt att flyga. Hatar allt som har med flyg och flygplatser att göra. Det är bara ett nödvändigt ont för mig att ta mig dit jag måste. Jag gillar att ha en huva på planet för att det känns bättre att luta sig mot allt ofräscht då plus att man får lite skydd från insyn om man försöker sova.

    Använder ni parfym på resa? Bara undrar för att jag såg när jag googlade bekväma kläder för flyg att det var ett big no no tydligen.


    Visst vill man va bekvämt klädd när man flyger långt men jag tycker ändå stretchjeans funkar fint. Nån gång har jag haft mjukisbyxor av snyggare slag och det är förstås allra skönast.

    Tänk va olika det kan va. Själv har jag alltid gillat både flygplatser och själva flygningen...

    Va gäller parfym ligger jag lite lågt med sånt av hänsyn till allergiker men är ju själv en som gillar såna dofter både på mig själv och andra (fast inom rimliga gränser förstås). Det är samma om/när jag besöker tex. vårdcentralen eller sjukhus.
  • nernu

    Leggings klänning och hoodie. Leggings för att det är bekvämt och för att man kommer fram till ett varmt land och då är det smidigt att bara dra av dom och stoppa ner i väskan när man är framme. Hoodie för att luvan skyddar mot ac. Sköna skor gäller när man ska traska runt på flygplatser och jag har ofta korta stopp så då vill man kunna raska på.

  • Themis

    Måste ha ett par svarta gympaskor, men kan vara businessklädd utöver det om jag flyger i jobbet. Har hellre för lite kläder än för mycket, på långflyg får man ju filt också.

    Måste ha en rymlig handväska för jag kan inte äta flygplansmat och snacks p.g.a. allergier och behöver ofta ha med mig bröd för flera dagar och 1-2 måltider i den.

    Måste alltid ha laddare och powerbank, och vatten oavsett hur kort flygningen är. Den gången man blir sittande på en landningsbana i tre timmar och inte får gå av är det guld värt.

    Korsordstidning och en lagom stor pocketbok följer alltid med också.


    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
Svar på tråden Vad har du på dig på långflygningar?